105 602 läst ·
213 svar
106k läst
213 svar
Frugan och svärfar satte taklister. Går det att rädda detta?
Medlem
· Norrbotten
· 97 inlägg
It´s quite remarkable, Biltema is 79,90 SEK whereas the Hultafors equivalent is ten times more expensive. Have you compared the two, if there are any particular benefits from the Hultafors?S sturnus skrev:
Biltema usually applies private branding to most of its products. Sometimes the items are sourced from high-quality manufacturers, and sometimes from low-cost suppliers in China. So you can't tell, and the source may change over time even for the same product.P Processengine skrev:
Latexfog elr byra ut allt4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Eller "Det blev inte så bra, men jag har gjort det själv", som en kompis säger. 😎RoTe skrev:
Tråkigt när det blir fel, när någon försöker göra sitt bästa. Men det där borde gå bra bara man bänder mot en bred stödkloss och inte direkt mot gipsen. 🙂
Ja, jag hade inte tänkt tanken innan du föreslog det. 🙂P Pwn97 skrev:
Kan man fylla hålet med våtservetterna? 🙄😎😏S Sson85 skrev:Du har säkert fått svar på frågan men, håll listen så på sågen som den kommer sitta uppe sen.
Svårt att få till hörnet 100. De sista brukar gå att lösa med vit tec7/latexfog och wipes/våtservetter för att torka av fingrarna på imellan. Ibland kan.man behöva justera sågen någon grad höger eller vänster.
Jag brukar såga till två girade bitar som är exakt 10cm långa och använda dessa för att mäta med ibland på tex ytterhörn.
Frågar åt en kompis...
I've been using it for years and have never had a problem. The device uses the principle of simple geometry, so it can't be wrong. Although I must admit, I've never read the angle values from the scale. I always use it as a template and use it to set the tool angle. A problem can only arise if the scale is printed incorrectly. And as @MagHam writes, tools at Biltema can often come from reputable manufacturers. Many of us remember this from the case of computer floppy disks, when reputable companies would sell surplus products as no-name products.P Processengine skrev:
Går inte att rädda. Det är bara att ta fram släggan, dra ner hela väggen, taket också, schakta bort grunden och bygga nytt.
Man förkroppar list i innerhörnJ Jonas786 skrev:Det är bara att lossa listerna. Gipsen kommer inte skadas.
Bryt försiktigt med en bred kniv eller liknande och dra samtidigt i listen. Kommer att lossa enkelt.
Träna på att gira hörnen korrekt med listerna ett par gånger (gör en från varje håll, håll upp i hörnet och testa) tills ni får till ett snyggt hörn. Sen får ni köpa nya lister och sätta upp
HejSuvi5700 skrev:
Jag fattar det finns ju finurliga hörnklossar och små sågverktyg ifall du har en sådan eller kan låna så kan listerna sitta kvar.
Lycka till!
https://kiwitools.se/products/listjiggen4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]