J
Ser jättebra ut när jag kollar på mobilen ifrån betraktnings avstånd om 2m😱😂😂😂

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sturnus skrev:
This is an essential tool for performing this job correctly, even when the angles are not square. It measures the angle (orange) and divides it in half for the cut right and left sides (blue). This is how you adjust the miter saw.
[bild]
It´s quite remarkable, Biltema is 79,90 SEK whereas the Hultafors equivalent is ten times more expensive. Have you compared the two, if there are any particular benefits from the Hultafors?

• Wow
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
P Processengine skrev:
It´s quite remarkable, Biltema is 79,90 SEK whereas the Hultafors equivalent is ten times more expensive. Have you compared the two, if there are any particular benefits from the Hultafors?
Biltema usually applies private branding to most of its products. Sometimes the items are sourced from high-quality manufacturers, and sometimes from low-cost suppliers in China. So you can't tell, and the source may change over time even for the same product.

4 40arskris skrev:
Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…

Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.

Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?

Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.

Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?

[bild][bild]
Latexfog elr byra ut allt

H
F fredrik.johansson skrev:
Skaffa en sån här mini-kofot, så är det lätt att lossa listerna försiktigt:
[länk]
Den där är helt suveränt användbar till allt möjligt. Och den är MYCKET hållbarare än den ser ut att vara. 😍

H
RoTe RoTe skrev:
"Det där fixar målarn"
Eller "Det blev inte så bra, men jag har gjort det själv", som en kompis säger. 😎

Tråkigt när det blir fel, när någon försöker göra sitt bästa. Men det där borde gå bra bara man bänder mot en bred stödkloss och inte direkt mot gipsen. 🙂

H
RoTe RoTe skrev:
"Det där fixar målarn"
Eller "Det blev inte så bra, men jag har gjort det själv", som en kompis säger. 😎

Tråkigt när det blir fel, när någon försöker göra sitt bästa. Men det där borde gå bra bara man bänder mot en bred stödkloss och inte direkt mot gipsen. 🙂
P Pwn97 skrev:
Är det bara jag som funderar på om frugan och svärfar får ta skiten för ens egen miss….
Ja, jag hade inte tänkt tanken innan du föreslog det. 🙂

H
S Sson85 skrev:
Du har säkert fått svar på frågan men, håll listen så på sågen som den kommer sitta uppe sen.
Svårt att få till hörnet 100. De sista brukar gå att lösa med vit tec7/latexfog och wipes/våtservetter för att torka av fingrarna på imellan. Ibland kan.man behöva justera sågen någon grad höger eller vänster.

Jag brukar såga till två girade bitar som är exakt 10cm långa och använda dessa för att mäta med ibland på tex ytterhörn.
Kan man fylla hålet med våtservetterna? 🙄😎😏
Frågar åt en kompis...

• Haha
HammerGuuurl och 1 till
  • Laddar…
P Processengine skrev:
I've been using it for years and have never had a problem. The device uses the principle of simple geometry, so it can't be wrong. Although I must admit, I've never read the angle values from the scale. I always use it as a template and use it to set the tool angle. A problem can only arise if the scale is printed incorrectly. And as @MagHam writes, tools at Biltema can often come from reputable manufacturers. Many of us remember this from the case of computer floppy disks, when reputable companies would sell surplus products as no-name products.

Går inte att rädda. Det är bara att ta fram släggan, dra ner hela väggen, taket också, schakta bort grunden och bygga nytt.

• Gilla
  • Haha
Pettman och 1 till
  • Laddar…
J Jonas786 skrev:
Det är bara att lossa listerna. Gipsen kommer inte skadas.
Bryt försiktigt med en bred kniv eller liknande och dra samtidigt i listen. Kommer att lossa enkelt.
Träna på att gira hörnen korrekt med listerna ett par gånger (gör en från varje håll, håll upp i hörnet och testa) tills ni får till ett snyggt hörn. Sen får ni köpa nya lister och sätta upp
Man förkroppar list i innerhörn

H Håkan V skrev:
Och den är MYCKET hållbarare än den ser ut att vara. 😍
Åtminstone var de det förr i tiden. Jag köpte den lite större varianten för nån månad sen och den föll sönder som knäckebröd vi användning.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad tråkigt att det blev så. Det är väl bara att dra ut spiken ett och ett. Eller är dom limmade med?
Hej
Jag fattar det finns ju finurliga hörnklossar och små sågverktyg ifall du har en sådan eller kan låna så kan listerna sitta kvar.
Lycka till!

• Vit hörnkloss i 3D med enkla dekorativa detaljer, används för att sammanfoga lister i hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pwn97 skrev:
Är det bara jag som funderar på om frugan och svärfar får ta skiten för ens egen miss….
Jag hade ringt en målare/snickare som hjälp till o få det rätt !!! Får kosta lite när det nu blev fel....Lycka till!

4 40arskris skrev:
Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…

Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.

Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?

Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.

Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?

[bild][bild]
https://kiwitools.se/products/listjiggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.