105 602 läst ·
213 svar
106k läst
213 svar
Frugan och svärfar satte taklister. Går det att rädda detta?
Att du orkar hålla räkningen!useless skrev:
Du ska mäta listen vid 2, annars kommer listen bli en bredd för kort. Vill du få det riktigt exakt tar du en spillbit som redan är gerad i 45g och linjerar upp och hakar måttbandet på, alternativt kapar du till längd vinkelrät och sedan gnager bort geringen tills du precis får ett vasst ytterhörn. Sen kan det vassa hörnet behöva rundas lite (med typ slipkloss( för att inte krocka med spacklingen/tapeten i hörnet.4 40arskris skrev:
Ska man få det att sämma riktigt bra behöver man dessutom vara lite petig med att få hela vägen runt ur lister hyvlade i samma postning men det är ett senare problem, alternativt kan man förkroppa men det är mer jobb (men kan klara i princip alla knepigheter i invändiga hörn).
Är nog snarare "väggen" som inte är så bra och jag höll den ena med handen och tog fotot med andra.H HammerGuuurl skrev:
Ärligt talat, vad tog det för mig att göra som på bilden. 1 minut? Kapa ena sidan. Ställa om sågen. Kapa andra sidan. Klart. Behöver det bli smidigare och behöva köpa alternativt tillverka en jigg?Dr Benz skrev:
Men du har ju en gersåg. Varför inte bara hålla listerna så som dom skall sitta i taket och kapa 45 grader på det. Istället för att tänka till och vända och vrida på det som snabbt blir oerhört komplicerat.
Alt tillverka en jigg som kan hålla listen ”upp och ner” så skall du se att det blir bra.
Jag blir faktiskt rädd när jag ser första bilden att det finns människor som nöjer sig med det och lite spackel…
Kan man inte göra det på rätt sätt så gör man en annan lösning. Och inte halvdant..
Grymt, tack för tipset!P Pettman skrev:Att du orkar hålla räkningen!
Du ska mäta listen vid 2, annars kommer listen bli en bredd för kort. Vill du få det riktigt exakt tar du en spillbit som redan är gerad i 45g och linjerar upp och hakar måttbandet på, alternativt kapar du till längd vinkelrät och sedan gnager bort geringen tills du precis får ett vasst ytterhörn. Sen kan det vassa hörnet behöva rundas lite (med typ slipkloss( för att inte krocka med spacklingen/tapeten i hörnet.
Ska man få det att sämma riktigt bra behöver man dessutom vara lite petig med att få hela vägen runt ur lister hyvlade i samma postning men det är ett senare problem, alternativt kan man förkroppa men det är mer jobb (men kan klara i princip alla knepigheter i invändiga hörn).
Skugglisterna är felkapade /fel gerade i hörn. Det ska inte bli någon öppning där. Se till att kapa listerna med rätt vinkel nästa gång. Öva på några hörnkap om Du är osäker. Skaffa gerlåda eller använd ännu hellre en bordscirkel gersåg. Skaffa en japansk spikutdragare/kofot så får du ut spikarna som oftast är dyrkert som grävt sig in i listerna, utan att skada tak gips eller vägg gips.4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Som yrkesman girar man aldrig innerhörn dessa skall profileras. Ytterhörn girasS Sinuhe skrev:Skugglisterna är felkapade /fel gerade i hörn. Det ska inte bli någon öppning där. Se till att kapa listerna med rätt vinkel nästa gång. Öva på några hörnkap om Du är osäker. Skaffa gerlåda eller använd ännu hellre en bordscirkel gersåg. Skaffa en japansk spikutdragare/kofot så får du ut spikarna som oftast är dyrkert som grävt sig in i listerna, utan att skada tak gips eller vägg gips.
Skugglister? Det där är inga skugglister det är hålkälslist med svanhalsprofil.S Sinuhe skrev:Skugglisterna är felkapade /fel gerade i hörn. Det ska inte bli någon öppning där. Se till att kapa listerna med rätt vinkel nästa gång. Öva på några hörnkap om Du är osäker. Skaffa gerlåda eller använd ännu hellre en bordscirkel gersåg. Skaffa en japansk spikutdragare/kofot så får du ut spikarna som oftast är dyrkert som grävt sig in i listerna, utan att skada tak gips eller vägg gips.
Är det?P patrik.hermansson50 skrev:
Trodde det var vanlig sketen hålkäl.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag bad grabben såga och sätta upp några lister när han var hemma över julen för några år sedan.
Inte ens flera års studier vid teknisk högskola hjälpte.
Han insåg snabbt att han inte ville slösa/förstöra mer list.
Till saken hör att jag inte hjälpte honom utan sade, Du som ska bli ingenjör, det där klurar du ut.
Blyertspenna är mitt bästa tips.
Märk listen hur den ska sågas. Streck i rätt vinkel. Kryssa över det som ska sågas bort.
Håll upp listen eller en spillbit mot taket och markera hur hörnet ska sågas.
Förflytta dig och listen till gersågen.
Nu ska sågen ställas in och listen placeras så klingan sågar som strecket ritats.
Sen skär man bort lite av spetsen med en morakniv för att hörnen ofta är lite rundade med tapet etc annars blir det lätt en glipa inåt rummet om man bara försöker kapa listen. Mäter gör man förstås längs väggen, men spetsen på listen kapar man några millimeter.
När man skarvar en list blir det snyggare att kapa den snett också.
Lättare att få båda lister att ligga snyggt mot varandra då. De ger stöd år varandra så de linjerar.
Inte ens flera års studier vid teknisk högskola hjälpte.
Han insåg snabbt att han inte ville slösa/förstöra mer list.
Till saken hör att jag inte hjälpte honom utan sade, Du som ska bli ingenjör, det där klurar du ut.
Blyertspenna är mitt bästa tips.
Märk listen hur den ska sågas. Streck i rätt vinkel. Kryssa över det som ska sågas bort.
Håll upp listen eller en spillbit mot taket och markera hur hörnet ska sågas.
Förflytta dig och listen till gersågen.
Nu ska sågen ställas in och listen placeras så klingan sågar som strecket ritats.
Sen skär man bort lite av spetsen med en morakniv för att hörnen ofta är lite rundade med tapet etc annars blir det lätt en glipa inåt rummet om man bara försöker kapa listen. Mäter gör man förstås längs väggen, men spetsen på listen kapar man några millimeter.
När man skarvar en list blir det snyggare att kapa den snett också.
Lättare att få båda lister att ligga snyggt mot varandra då. De ger stöd år varandra så de linjerar.
Tja enligt inlägg här i tråden var det nån som hade en hantverkare som gnölade över just hålkälslister..andreascarlsson skrev:
Kan man inte skjuta dit lister oavsett modell är man inte mycket till hantverkare.