9 943 läst ·
72 svar
10k läst
72 svar
Frigolit utanpå husgrunden på vintern
Precis min tanke. Det verkar ju funka,så då fortsätter jag att göra som förra ägaren gjorde.O OTTO_75 skrev:En tanke som slår mig är - om det har fungerat/fungerar...varför ändra?
Alltså, om den gamla ägaren har jobbat på med att stoppa dit/ta bort frigoliten vid väderväxlingar och husgrunden har klarat sig utan mögelangrepp så kanske det är värt att fortsätta med att göra så.
Sen tänker jag att man kanske måste ha lite is i magen innan frigoliten sätts upp så du slipper alltför mycket jobb.
Innebär att jag nu när det är plusgrader får böka med att ta bort bitarna igen....
Men jag gör hellre det,än att det blir framtida kostnader för att sanera grunden från fukt/mögel,helt klart.
Problemet är bara att det ej finns en lucka till grunden,vilket betyder att jag ej kan gå ner och mäta fukthalten.Fadai skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Men allvarligt detta är löjligt. Låt dom sitta där oktober-april
Ja, varför ska du böka bort dom så fort det blir plusgrader? Eventuella fuktproblem uppstår inte från ena dan till den andra.
Jag tycker det är ett större problem att krypgrunden inte går att inspektera. Du borde lägga ner energi på att lösa det istället...
Jag tycker det är ett större problem att krypgrunden inte går att inspektera. Du borde lägga ner energi på att lösa det istället...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Eller ta bort frigoliten just där du vet att ventilerna är och låta resten vara? Ett ytterligare alternativ är att göra en ”lucka” i frigoliten framför ventilerna som du lätt kan sätta igen när det blir kallare igen.
Är detta vanligt förekommande i norra Sverige? Har aldrig sett någon göra på det här sättet här nere i söder.
Är detta vanligt förekommande i norra Sverige? Har aldrig sett någon göra på det här sättet här nere i söder.
Nej jag har heller aldrig sett någon göra såhär med någon grund,men har bara bott häruppe i ett år,så jag vet faktiskt inte.JanneJanne123 skrev:
Eller ta bort frigoliten just där du vet att ventilerna är och låta resten vara? Ett ytterligare alternativ är att göra en ”lucka” i frigoliten framför ventilerna som du lätt kan sätta igen när det blir kallare igen.
Det är därför jag blir lite ställd också. Tror inte det är vanligt att man gör såhär i grunden,men det verkar ha funkat för tidigare ägare,så då vågar jag inte ändra något,utifall jag gör något galet.
Har inte en dålig lukt i huset. Det skulle ju annars tyda på att det är fuktigt i grunden,men som sagt,jag håller med dig,har heller aldrig sett att husägare gör såhär med sin grund.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det är generellt sett mindre fuktproblem norrut eftersom det är torrare på vintern
Jag vet att jag borde göra en lucka ner till grunden,det har bara inte blivit av. Har bara bott här i ett år,och en del annat ska göras på huset också. Har ej hunnit med.useless skrev:
Dessutom undrar jag exakt var jag ska öppna upp en sådan lucka. Tittar man genom ventilationshålen med ficklampa,så ser man att det är väldigt litet utrymme att få ner en person där. Tror helt enkelt inte att någon kommer att få plats att inspektera grunden.
Men när jag köpte huset så lyste en besiktningsman in genom vent.hålen i grunden,och han sa att det verkade trångt,men att grunden såg bra ut,i övrigt.
Du överanalyserar. Någon dag hit eller dit gör ingen skillnad. Dessutom, vid den här årstiden så kan det till och med vara klokt att inte släppa in uteluften.
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför du inte nöjer dig med att plugga ventilerna med isolering, frigolit känns överkurs.
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför du inte nöjer dig med att plugga ventilerna med isolering, frigolit känns överkurs.
Därför att det blir väldigt kallt på köksgolvet vintertid om ej frigoliten sitter på. Vintern som var tex,hade jag 27 minusgrader i flera dagar i sträck. Då var jag glad att inte den kylan kom in. Dessutom sa förra ägaren att vattnet fryser om ej frigoliten sitter på,vintertid. Och att vattnet fryser,vill jag väldigt gärna undvika så gott det går.T Troberg skrev:
Mina släktingar i Norrbotten var alltid oroliga för att kylan kom före torrsnö.
När det kommit tillräckligt med snö så plogade man upp den mot huset ända upp till under fönstret som isolering, torr snö är som frigolit.
I en igloo kan den vara 20-30° minus utanför men bara några innomigloos.
När det kommit tillräckligt med snö så plogade man upp den mot huset ända upp till under fönstret som isolering, torr snö är som frigolit.
I en igloo kan den vara 20-30° minus utanför men bara några innomigloos.
Grundproblemet(?) verkar vara dåligt isolerade golv, inte eventuell fukt i grunden. Behåll frigoliten, men gör hål för ventilerna (så kan du sätta för dom på vintern) och skaffa nåt att mäta temp och fuktighet där nere med.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
1. Införskaffa en väderstation med trådlösa givare som även har hygrometer. Tex biltema
2. Placera ut givarna på lämpliga ställen
3. Börja experimentera och läs av resultaten på huvudenheten/väderstationen
4. Gör det som gav bäst resultat
2. Placera ut givarna på lämpliga ställen
3. Börja experimentera och läs av resultaten på huvudenheten/väderstationen
4. Gör det som gav bäst resultat
Har redan en sådan. Problemet är att jag inte kan mäta nere i grunden. Finns ingen lucka att öppna ner till grunden.Cancerman_777 skrev:
Skulle kunna ta bort nätet till en av ventilerna och placera en givare innanför nätet,frågan är om det blir rätt värden då eftersom mätaren inte befinner sig särskilt långt in under grunden då,utan precis vid ytterkanten.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Knyt ett snöre i/om givaren och kasta in den en bit i grunden...Husköpare 8 skrev:
Har redan en sådan. Problemet är att jag inte kan mäta nere i grunden. Finns ingen lucka att öppna ner till grunden.
Skulle kunna ta bort nätet till en av ventilerna och placera en givare innanför nätet,frågan är om det blir rätt värden då eftersom mätaren inte befinner sig särskilt långt in under grunden då,utan precis vid ytterkanten.