J jonaserik skrev:
Har inte kopplat en frekvensare i serie med en JFB, utan bara före. Så det med kapasitiva eller andra fenomen är jag inte hemma på. Bara det att det ska vara en skärmad kabel ( tex Ölflex ) mellan frekvensare och motor och metalltätningar som säkerställer att skärmen är kontakt med jord. Skärmen ska vara förbunden i ena ändan bara till jord för att inte sprida oönskade övertoner som är vanligt med frekvensare. SÅ som det sägs, du behöver inte en JFB för det och kör utan, blir det ett fel så kommer du inte att märka mer än att en säkring går. Det med JFB i all ära men det kan strula till sig med övrig elektronik när övertonerna skapas av frekvensaren.
Jo tack, jag fick en fin upplevelse av EMC i praktiken när jag inte kunde låta bli att göra första testet även fast jag inte fått mina skärmade Ölflex med EMC-förskruvningar: min Sonos-högtalare som stod på arbetsbänken, mellan motorn och omriktaren tvärdog :oops: Det blev en onödigt dyr lärdom.

Glöm inte att skärmen på kabeln ska bara anslutas till jord i ena ändan och i frekvensaren så det med tätningarna får du passa upp med. så skärmen inte får kontakt med jord i motorn

J jonaserik skrev:
Glöm inte att skärmen på kabeln ska bara anslutas till jord i ena ändan och i frekvensaren så det med tätningarna får du passa upp med. så skärmen inte får kontakt med jord i motorn
Tackar, ska tänka på det!

J jonaserik skrev:
Fast här står det annorlunda:
http://inu.se/Portals/0/Documents/Datablad/Frekvensomformare/Manualer/VLT_Installation.pdf

"Skärmen ska förbindas till jord i båda ändar."

Varför skulle den inte anslutas till jord på motorsidan enligt din erfarenhet?

Kan inte svar på det, bar som jag har fått info om från gubbar som bara ( nästan ) håller på med dito.Om jag inte mins fel, om den sitter till jord i motorn blir den som en antenn ut och är helt beroende av hur mycket den skickar ut. Våglängden som räknas i decimeter/meter ( inte mitt bord ) kanske det ligger något i still med kommunikationsradio som är beroende av antennlängd. ( där vet jag hur det är ) Otyget som man kalla det ska då gå baklänges mot jorden i motorn och då blir det en rundgång, det blir då 2 längder tillsammans och antennen blir längre. Men ett sätt för dig är att prova med att koppla in skärmen bara i ena ändan, ha en transistorradio en bit ifrån, ställa in på vinandet/knastret, sen koppla om skärmen. Det är lite knepigt med detta och nätägarna är måttligt förtjusta att få ut det på nätet. Det finns filter som sätts på matningen till frekvensaren, det sitter sådana i alla Japanska NC-maskin som hela tiden frekvensar motorerna, allt från 20 - 150 Hz.

J jonaserik skrev:
Kan inte svar på det, bar som jag har fått info om från gubbar som bara ( nästan ) håller på med dito.Om jag inte mins fel, om den sitter till jord i motorn blir den som en antenn ut och är helt beroende av hur mycket den skickar ut. Våglängden som räknas i decimeter/meter ( inte mitt bord ) kanske det ligger något i still med kommunikationsradio som är beroende av antennlängd. ( där vet jag hur det är ) Otyget som man kalla det ska då gå baklänges mot jorden i motorn och då blir det en rundgång, det blir då 2 längder tillsammans och antennen blir längre. Men ett sätt för dig är att prova med att koppla in skärmen bara i ena ändan, ha en transistorradio en bit ifrån, ställa in på vinandet/knastret, sen koppla om skärmen. Det är lite knepigt med detta och nätägarna är måttligt förtjusta att få ut det på nätet. Det finns filter som sätts på matningen till frekvensaren, det sitter sådana i alla Japanska NC-maskin som hela tiden frekvensar motorerna, allt från 20 - 150 Hz.
Tack, då har jag lite tester att göra när jag fått mina grejer. :-) Om jag förstod bruksanvisningen rätt ska det vara inbyggt nätfilter på matningssidan. Hoppas det gör sitt jobb.

E Erik Lindroos skrev:
Fast här står det annorlunda:
[länk]

"Skärmen ska förbindas till jord i båda ändar."

Varför skulle den inte anslutas till jord på motorsidan enligt din erfarenhet?
Använd du de förskruvningar du verkar skaffat så du får bra anslutning även i motoränden, det är så det ska göras.

Sen i dina andra frågor kring JFB så är det i ditt fall och symptom ingen skillnad på en typ A eller B. Det du skulle kunna klara dig med är en korttidsfördröjd. Den ger samma personskydd men tål transienta obalanser typ några perioder. Det räcker i många fall likt ditt där både det som nämnts om laddning av mellanled och EMC filter kan spela in.

Om du kan så lägg det fast utan JFB det är som sagt vettig praxis. Det en B kan skydda mot som A ev missar är fel på motorsidan eller mellanledet men att man kommer åt där så känsligt personskydd behövs är osannolikt. Jordfel på motorsidan upptäcker omformaren och löser ut. Fel i DC länken kommer inte vara långvariga innan det blir väldigt tydligt och säkringar eller omformaren löser.

Mänga nutida omformare har väl kontrollerad start/laddning så de lider inte av ditt problem vid nät till. Sen kuriöst är den sk CI kontaktorn bara en typbeteckning på kontaktorer av Danfoss fabrikat. Inget särskilt med dem ganska mediokra men inget fel heller säkert rätt pris för de som köper antal.

• Gilla
Vetman och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Använd du de förskruvningar du verkar skaffat så du får bra anslutning även i motoränden, det är så det ska göras.

Sen i dina andra frågor kring JFB så är det i ditt fall och symptom ingen skillnad på en typ A eller B. Det du skulle kunna klara dig med är en korttidsfördröjd. Den ger samma personskydd men tål transienta obalanser typ några perioder. Det räcker i många fall likt ditt där både det som nämnts om laddning av mellanled och EMC filter kan spela in.

Om du kan så lägg det fast utan JFB det är som sagt vettig praxis. Det en B kan skydda mot som A ev missar är fel på motorsidan eller mellanledet men att man kommer åt där så känsligt personskydd behövs är osannolikt. Jordfel på motorsidan upptäcker omformaren och löser ut. Fel i DC länken kommer inte vara långvariga innan det blir väldigt tydligt och säkringar eller omformaren löser.

Mänga nutida omformare har väl kontrollerad start/laddning så de lider inte av ditt problem vid nät till. Sen kuriöst är den sk CI kontaktorn bara en typbeteckning på kontaktorer av Danfoss fabrikat. Inget särskilt med dem ganska mediokra men inget fel heller säkert rätt pris för de som köper antal.
Tack, det hela börjar falla på plats. Det mesta kunde jag läsa mig till, men väldigt bra med er kunskap om vad som är tillåtet och vad som är god praxis. Jag kör med fast installation utan jordfelsbrytare för omriktaren, och har kvar min typ A för resten. Kanske måste jag först prova med min gamla kontaktor och jordfelsbrytaren, bara för att se om det funkar.

Det med CI-beteckningen förklarar varför jag bara fick upp Danfoss produkter när jag googlade.

En lite info, det med säkerhetsbrytare, då ska den ha en microbrytare. där start/stopp funktionen kopplas in, den bryter då ut före alla andra kontakter och stannar. Detta för att den mår inte bra av att bara bryta spänningen utan ska först få en indikering på att stoppa.

J jonaserik skrev:
En lite info, det med säkerhetsbrytare, då ska den ha en microbrytare. där start/stopp funktionen kopplas in, den bryter då ut före alla andra kontakter och stannar. Detta för att den mår inte bra av att bara bryta spänningen utan ska först få en indikering på att stoppa.
Fast det där blev inte helt korrekt. du har rätt i tankegången men lite fel i semantiken.
En säkerhetsbrytare skall inte användas för start och stopp så du behöver inga extra kontakter.
Det du menar är en lastfrånskiljare. Det som kreti och pleti kallar huvud eller säkerhetsbrytare, de kan användas för start och stopp.

Men. Normalt använder man säkerhetsbrytaren som frånskiljare, d.v.s. ett synligt brytställe vid elarbeten. Den står normalt till, kanske bryter man den efter att dagens arbete är slut. Sen startar man motorn antingen på knapparna på frekvensaren, eller med externa knappar, eller från ett PLC.

Ditt förslag funkar, men är inte hur man normalt gör det.

G guld-ivar skrev:
En frekvensare i den här storleken består av en trefas likriktare, ett likspänningsdel med en eller flera bamsiga glättningskondensatorer och ett växelriktningssteg där den styrda frekvensen skapas. Det som händer när man spänningsätter mellansteget är att det går en strömstöt i de tre fas ledare och den strömmen som går åt för att ladda upp glättningskondensatorerna går bara in (den lagras i kondensatorn) Den strömmen är tillräckligt stor och tillräckligt långvarig för att trippa en JFB typ A. Detta är fullt normalt och något vi inom industrin vet om sedan 30 år. Därför använder vi inte JFB tillsammans med frekvensare.
Jag håller med om slutsatsen men inte förklaringen. Om man ansluter en frekvensomriktare till en jordfelsbrytare typ A men inte ansluter jorden så går det utmärkt för mellanledet att laddas utan att jordfelsbrytare löser. Så det är visst läckström till jord som orsakar problemet. Men lösningen blir i alla fall att inte ha jordfelsbrytare till frekvensomriktare.

• Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Menar du som en skyddsfunktion, om man råkar slå av omriktaren med motorn på, eller som en bekvämlighet så att man kan stänga av via brytaren?

A Avemo skrev:
Jag håller med om slutsatsen men inte förklaringen. Om man ansluter en frekvensomriktare till en jordfelsbrytare typ A men inte ansluter jorden så går det utmärkt för mellanledet att laddas utan att jordfelsbrytare löser. Så det är visst läckström till jord som orsakar problemet. Men lösningen blir i alla fall att inte ha jordfelsbrytare till frekvensomriktare.
I de Jag jobbat med mest Mitsubishi, Hitachi, och Lenze så är det uppladdningen av mellansteget som triggar JFBn. (Har provat tillräckligt så Jag känner mig trygg med slutsatsen) Men Jag pudlar. Det kan finnas olika problem hos olika fabrikat och olika modeller.

Det jag egentligen ville säga var att det är ett känt fenomen att spänningsättning av frekvensomformare trippar Jordfelsbrytare.

E
G guld-ivar skrev:
I de Jag jobbat med mest Mitsubishi, Hitachi, och Lenze så är det uppladdningen av mellansteget som triggar JFBn. (Har provat tillräckligt så Jag känner mig trygg med slutsatsen) Men Jag pudlar. Det kan finnas olika problem hos olika fabrikat och olika modeller.

Det jag egentligen ville säga var att det är ett känt fenomen att spänningsättning av frekvensomformare trippar Jordfelsbrytare.
Nu står det ju svart på vitt i tråden att en korttidsfördröjning på jordfelsbrytare råder bot på detta.
Men känns ändå aningen tveksamt tycker jag, hur stor är risken för utlösning , är vad jag skulle vilja se statistik på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.