19 391 läst ·
40 svar
19k läst
40 svar
Fräsbord med lyft till GTS 10XC
Min erfarenhet av islagsmuttrar kommer nog från spånskiva där jag tyckte de satt som skit. Har inte testat sen dess men gänginsatserna i mina jiggar har överlevt 100tals i och urskruvningar utan problem, både i mdf och plywood och massivträ. Tex sitter 15kg framtång på min hyvelbänk med insatsgängor upp i toppskivan, dessa gängor är dock biffiga 20kr/st varianter från Theofils.
En inte helt oviktig faktor är ju också insatsgängornas estetiska överlägsnad.
Jaja, du får väl prova vid tillfälle.
En inte helt oviktig faktor är ju också insatsgängornas estetiska överlägsnad.
Jaja, du får väl prova vid tillfälle.
Jag tyckte att insatsgängorna hade en förmåga att fläka sönder MDF och plywood vid iskruvningen (säkert ett handhavandefel) jag har dock inte provat den modellen med delade gängor som dom i länken. Jag har dessa liggande i beslagslådan så jag får prova igen vid tillfälle.
Biltema har faktiskt en hel del som är trevligt vid jiggbyggen och dyl. vingmuttrar och vingskruvar samt dessa skruv som jag använder en hel del.
Biltema har faktiskt en hel del som är trevligt vid jiggbyggen och dyl. vingmuttrar och vingskruvar samt dessa skruv som jag använder en hel del.
Dags för en uppdatering i den här tråden då Ryobi-fräsen lämnat in för gott. I princip får jag väl skylla mig själv som ignorerade alla tecken på att lagret var på väg att ge upp...
Eftersom jag har en GMF 1600 kändes det rimligt att i alla fall försöka få in den fräsen istället, tyvärr är kroppen på den väldigt annorlunda (helt rund) och dessutom är centrum på axeln längre ifrån ytterkanten vilket gjorde att jag blev tvungen att göra en hel del modifieringar på min lyft.
Började med att designa en hållare i Fusion som jag sedan fräste ut med min CNC-fräs.


Fräsmotorn har matning av 230V direkt in i motorn men även ett trepoligt don på sidan som kopplar in den knapp som sitter på de två olika baserna som finns. Detta för att få manöverhandtaget där man normalt har det. I detta sitter en microbrytare och några motstånd, efter lite experimenterade kom jag fram till att en koppling med två 22kOhm och en 560Ohm startade motorn. Att sedan Bosch inte brytt sig om att inkludera en nollspänningsbrytare gjorde det väldigt enkelt eftersom jag då kan använda min befintliga nollspänningsbrytare och bara bryta matningen.
Eftersom jag har en GMF 1600 kändes det rimligt att i alla fall försöka få in den fräsen istället, tyvärr är kroppen på den väldigt annorlunda (helt rund) och dessutom är centrum på axeln längre ifrån ytterkanten vilket gjorde att jag blev tvungen att göra en hel del modifieringar på min lyft.
Började med att designa en hållare i Fusion som jag sedan fräste ut med min CNC-fräs.

Fräsmotorn har matning av 230V direkt in i motorn men även ett trepoligt don på sidan som kopplar in den knapp som sitter på de två olika baserna som finns. Detta för att få manöverhandtaget där man normalt har det. I detta sitter en microbrytare och några motstånd, efter lite experimenterade kom jag fram till att en koppling med två 22kOhm och en 560Ohm startade motorn. Att sedan Bosch inte brytt sig om att inkludera en nollspänningsbrytare gjorde det väldigt enkelt eftersom jag då kan använda min befintliga nollspänningsbrytare och bara bryta matningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag hade mest problem med var att få till blecken som ansluter i den trepoliga kontakten (rätt plats/rätt bredd/sitta fast) så att köpa den kontakten från Bosch skulle ha underlättat men det är ju lite roligare att bygga själv... 
Håller med dig att det är kul att lösa själv, så jag lade upp en plan och skaffade material för att göra allt själv men det slutade med att jag gjorde kontaktblecken och köpte korten.
Den fräsen ihop med din tiltande lift blir kanon tror jag
Den fräsen ihop med din tiltande lift blir kanon tror jag
Trådlyft.
Jag ska tillverka två trösklar, eller snarare övrgångar mellan golvytor. Kommer limma ihop två eklister och sedan vill jag höjdanpassa halva listen och runda av andra kanten. Jag tror jag behöver fräsen monterad i ett bord för att fixa detta.
Eftersom detta är en sällanaktivitet för mig, skulle det funka att montera 621an uppochner i en skiva som jag lägger i GTSen, så att jag kan använda anslaget från sågen och göra en förvisso omständig höjdjustering via fräsen som vanligt?
Någon trälist för anslaget antar jag behövs också.
Jag ska tillverka två trösklar, eller snarare övrgångar mellan golvytor. Kommer limma ihop två eklister och sedan vill jag höjdanpassa halva listen och runda av andra kanten. Jag tror jag behöver fräsen monterad i ett bord för att fixa detta.
Eftersom detta är en sällanaktivitet för mig, skulle det funka att montera 621an uppochner i en skiva som jag lägger i GTSen, så att jag kan använda anslaget från sågen och göra en förvisso omständig höjdjustering via fräsen som vanligt?
Någon trälist för anslaget antar jag behövs också.
Det borde gå, men du kan lika gärna lägga skivan mellan två pallbockar eller i en workmate och istället sätta ditt anhåll med tving eller skruv direkt i skivan. Jag hade en liten fräs hängandes så ett tag. Inte perfekt men det fungerade.MathiasS skrev:
Trådlyft.
Jag ska tillverka två trösklar, eller snarare övrgångar mellan golvytor. Kommer limma ihop två eklister och sedan vill jag höjdanpassa halva listen och runda av andra kanten. Jag tror jag behöver fräsen monterad i ett bord för att fixa detta.
Eftersom detta är en sällanaktivitet för mig, skulle det funka att montera 621an uppochner i en skiva som jag lägger i GTSen, så att jag kan använda anslaget från sågen och göra en förvisso omständig höjdjustering via fräsen som vanligt?
Någon trälist för anslaget antar jag behövs också.
Ja det är sant men jag tänkte att det skulle vara värt besväret att kunna använda det justerbara anhållet.Lime113 skrev:
Klicka här för att svara