badtastex skrev:
Om man fräser spår exempelvis så kan man välja vilken sida man vill ha anhållet, däremot är ju kantfräsningar lite annorlunda eftersom man vill mata mot rotationsriktningen.
Testa att tänk rotationsriktning på spår också, lättare att fräsa rakt om stålet hjälper till att trycka ämnet mot anhållet.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jo det stämmer nog, kör oftast med någon form av stöd (typ featherboard) men jag gissar att du har rätt - om man ser till att den skärande sidan går mot anhållet så blir det nog bättre resultat.
 
När det gäller spår mitt i skivan så brukar jag ta det med skenan istället om det inte är små bitar just för att de byggs upp så mycket spån i spåret och på bordet har det ju ingen stans att ta vägen mer än ner i hålet för fräsen, så då förstår jag att det blir spån åt det hållet. Men tar du inlägget ( vad heter det?)i bordet för att maximera hålet ner när du fräser spår nu då?

Min skiva är lätt vändbar så jag kan stå på gaveln av bordet om jag vill, likaså är mitt anhåll vändbart men just för att sågen står som den gör och att jag har utsuget i gaveln på anhållet med cyklonen bakom sågen så har jag den vanligtvis monterad så här. Jag har även utsugskåpa till anhållet men använder den inte för att jag tycker att utsuget fungerar bra ändå.

Nej jag kan inte se dina bilder, jag såg dom en stund i ditt andra inlägg men nu är dom försvunna där också:(
 
Har inte provat att helt ta bort ilägget (vet inte heller vad det heter) men jag kan inte tänka mig att det blir så mycket bättre, flödet av luft kommer ju ändå att begränsas av kanalen som man precis fräst. Dessutom fungerar det riktigt bra nu med huven runt fräslyften.

Du får slänga upp lite bilder på din lösning (kan jag ha missat dem?) om du nu får forumet att funka som det ska... ;/
 
Kidnappar din tråd lite:)

Min lösning är ju inte direkt något precisionsbygge utan var mer ett försök att skapa något som är hyfsat enkelt att flytta med mig. Så jag monterade en av listerna som går in i profilen på sågen fast i frässkivan den andra sitter lös i profilen och kläms fast med ett rullås när skivan läggs på plats.

DSC_0055.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som anhåll byggde jag en bas som passar på sågens.
DSC_0045.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På detta kan jag sedan skruva på olika grejer som zero clearence bitar och olika typer av anhåll som jag gör allt eftersom behov uppstår:)

DSC_0054.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som det nu blivit med att sågen står kvar så finns ju funderingarna på att bygga någon mer permanent lösning med vettigare lösning på lift ;)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Dessvärre har jag inte hunnit testa så mycket ännu men jag har ett Rail/Style-set från USA som skall testas inom kort så det blir det nog tid till. Måste dock fixa en skena på rätt sida om anhållet först så jag kan göra ändfräsningar.
Vad är det för set? Jag har gjort lite ändfräsningar på spröjs med en liten släde som löper mot anhållet. Detta har fungerat bra:)
 
Man kan ju göra så - men det är ju inte rätt... ;)

Det är ett kit från Yonico (www.precisionbits.com), de kallar kitet Shaker rail and stile.

railstile.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har bara hunnit testa ena stålet ännu men det verkar skarpt och trevligt...
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Det ser ju ut att vara ett riktigt trevligt set, och dom hade ju mycket annat godis också:)

Mycket av det jag gör är inte utfört på rätt sätt, men det tycks förvånansvärt ofta fungera ändå;)

Det jag tycker är bra med släden är att det är lätt och snabbt, jag lägger en remsa MDF i lämplig tjocklek mellan slädens anhåll och ämnet som motverkar urspjälkning.
 
Jodå, det är nog inget fel på din metod jag bara skojade lite.

Hade någon bild av att jag gärna skulle vilja använda geranhållet som kom med sågen men det verkar lite svårt att hitta passande profiler till det så det kanske får bli någon annan lösning.

Kan rekommendera precisionbits också, ena stålet hade hoppat ut ur sin hållare under frakten och det hade blivit en liten skada på skäret. Tog en bild med min telefon som knappt visade skadan (kanske saknades ett par pixlar på sin höjd) och skickade till dem och fick omgående ett nytt stål (det som ligger bredvid i asken).

Kommer nog att bli någon mer beställning från dem!
 
Det är bra att veta att dom har viljan att rätta till om något blir fel, det betyder mycket i min värld.
Dom ligger nu i magasinet för favoritlänkar för ev. framtida beställningar. Tack för tipset:)
 
En liten uppdatering och varning, låsningen till min fräslyft började kärva och slutade att fungera under gårdagskvällen - förstås mitt i ett arbete. Det gick att få till låsning med en tving så att jag kunde göra klart det jag jobbade med men tyvärr utan spånsug då luckan inte gick att stänga... ;(

Det visade sig att vagnsbulten som jag använt hade börjat snurra i sitt fäste när muttern (från Festool!) hade börjat kärva av okänd anledning. Tyvärr innebär detta total nedrivning av fräsen från lyften eftersom vagnsbulten går igenom fästplattan.

Så jag fick plocka av huven och skruva loss hela lyften för att kunna få bort fräsen. Tyvärr var hålet i toppen lite för lite för att lufta upp hela släden. Så ett tips är väl att inte använda vagnsbult och att göra hålet i toppen tillräckligt stort för att kunna ta ut vagnen den vägen.

RouterTableIssues.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt när det blir problem. Jag har märkt att vagnsbult och plywood inte fungerat så bra, vill gärna lossna över tid och användning. Brukar försöka vända på steken och köra med islagsmuttrar som är lätta att låsa som i din andra bild och ett korsvred med bult där det fungerar. Jag har ännu inte kommit till skott med att bygga Matthias lift så jag tackar för varningen:)
 
  • Gilla
Gln
  • Laddar…
Man lär så länge man lever... ;)

Jo det är nog säkrare att använda islagsmuttrar så det blev den lösningen för mig. Använde prylar ur Rutlands "Jig-kit" så det är ju tyvärr inte metriska gängör på T-track-bulten jag satte dit men eftersom jag har både islagsmutter och ratt för dessa så tror jag det kommer att hålla ett bra tag nu.

Vid närmare eftertanke så var nog inte muttern från Festool utan det var jag som stoppat i en (Biltema?) mutter i deras plasthållare (rattar). ;)
 
Vid jiggbyggen kör jag nästan uteslutande med gängade insatser, rampamuffar eller vad man nu gillar att kalla dom. Gärna med krage, tycker dom andra är svåra att dra i rakt. Nuförtiden har Biltema ganska bra sortiment på dessa. Isalgsmuttrar har jag testat nån gång men tycker inte det blir lika bra.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-2000030556/
 
Tack för tipset, de var ju riktigt bra prissatta. I just det här fallet tror jag dock att en islagsmutter funkar bättre eftersom den får bättre fäste i plywoodbiten. När man drar åt och släpper många gånger inbillar jag mig att en muff kan slitas loss - men det kanske inte stämmer - man kan ju borra hålet i steg så får man bättre fäste också.

Ett bra tillägg till en islagsmutter är 1-2 små skruvar som håller fast islagsmuttern - har fungerat väl för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.