13 102 läst ·
83 svar
13k läst
83 svar
Fräsa ner spånskiva i bjälklag?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Måste bara tillägga att vi har vattenburen golvvärme som uppvärmning i huset, så dom slangarna kommer vi inte undan.
Tack Mikael, ska göra det.
Tack Mikael, ska göra det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går alldeles utmärkt att bygga våtrum ovanpå glespanel. Min invändning mot glespanelen i ert fall har uteslutande att göra med att den inte bidrar till att stärka bjälklaget. Hade det varit tillräckligt starkt från början hade glespanelen funkat bra.
Det går bra att sätta in en radiator i badrummet, även om resten av huset har golvvärme.
Det går bra att sätta in en radiator i badrummet, även om resten av huset har golvvärme.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Golvvärmen kan läggas i spårad golvspånskiva och bygger då inget extra (möjligtvis ett par tiondelar på grund av fördelningsplåtar). Detta kan du flytspackla direkt på. Typiskt min. 15 mm spackel vid golvbrunnen om du har elvärme och sedan är det fallet som avgör vad det blir på tjockaste stället. Och sen ungefär 10 mm till för fix och klinker. Tjocklek på tätskikt av folietyp försummar jag. Så ytskikt ca 22+15+10=47mm över bjälklag vid brunnen. En rimlig gissning är att fallet ger 20 mm till vid tröskeln, alltså 67 mm över bjälklag. I angränsande utrymme har du 28 mm (?) glespanel och kanske 14 mm parkett, alltså 28+14=42 mm över bjälklag. Då är det 25 mm höjdskillnad som man får lösa med tröskeln.
Fallet kan du räkna noggrannare på själv om du kollar BKR:s branschregler.
Detta vara en av många lösningar för att ge ett räkneexempel. Kanske ska du ha 25 mm massivt golv utanför badrummet, då börjar skillnaden bli modest.
Fallet kan du räkna noggrannare på själv om du kollar BKR:s branschregler.
Detta vara en av många lösningar för att ge ett räkneexempel. Kanske ska du ha 25 mm massivt golv utanför badrummet, då börjar skillnaden bli modest.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vad snyggt.J justusandersson skrev:Det går alldeles utmärkt att bygga våtrum ovanpå glespanel. Min invändning mot glespanelen i ert fall har uteslutande att göra med att den inte bidrar till att stärka bjälklaget. Hade det varit tillräckligt starkt från början hade glespanelen funkat bra.
Det går bra att sätta in en radiator i badrummet, även om resten av huset har golvvärme.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Tack, bra räkneexempel! Tror golvet som ska läggas är 10 mm, så det blir ju perfekt!Bernieberg skrev:
Golvvärmen kan läggas i spårad golvspånskiva och bygger då inget extra (möjligtvis ett par tiondelar på grund av fördelningsplåtar). Detta kan du flytspackla direkt på. Typiskt min. 15 mm spackel vid golvbrunnen om du har elvärme och sedan är det fallet som avgör vad det blir på tjockaste stället. Och sen ungefär 10 mm till för fix och klinker. Tjocklek på tätskikt av folietyp försummar jag. Så ytskikt ca 22+15+10=47mm över bjälklag vid brunnen. En rimlig gissning är att fallet ger 20 mm till vid tröskeln, alltså 67 mm över bjälklag. I angränsande utrymme har du 28 mm (?) glespanel och kanske 14 mm parkett, alltså 28+14=42 mm över bjälklag. Då är det 25 mm höjdskillnad som man får lösa med tröskeln.
Fallet kan du räkna noggrannare på själv om du kollar BKR:s branschregler.
Detta vara en av många lösningar för att ge ett räkneexempel. Kanske ska du ha 25 mm massivt golv utanför badrummet, då börjar skillnaden bli modest.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Hur skulle glesreglarna ha kunnat stärka upp bjälklaget? Vad är fel?J justusandersson skrev:Det går alldeles utmärkt att bygga våtrum ovanpå glespanel. Min invändning mot glespanelen i ert fall har uteslutande att göra med att den inte bidrar till att stärka bjälklaget. Hade det varit tillräckligt starkt från början hade glespanelen funkat bra.
Det går bra att sätta in en radiator i badrummet, även om resten av huset har golvvärme.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Glespanel kan aldrig förstärka ett bjälklag. Den har fel riktning. Bjälklaget måste vara tillräckligt styvt i sig. Detta uppnås genom att golvbjälkarna har tillräckliga dimensioner, ligger tillräckligt tätt och inte har för stor spännvidd.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Mmm, här finns lite siffror på max spännvidd på bjälklaget, som belyser ditt problem.catherineb skrev:
Här är länk till byggkeramikhandboken
https://www.bkr.se/fakta/byggkeramikhandboken/
Och BBV https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Men lite dåligt med vad för krav som ställs på bjälklaget i bjälkarnas längdriktning, vad jag kunde se vid en snabb koll. Jag kanske missade det ...
Men annars utgår de nog ifrån att det ska vara byggt enligt boverkets byggregler eller så, tror jag.
Men i denna skrift hittade jag lite regler också, på sid 7 i PDF'en (2 av 4 i rapporten i PDF).
https://www.sakervatten.se/download...lagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Har kollat ritningen nu och Spännvidden är 2.9 meter, och det sitter dubbla balkar 45x220 under den större delen av badrumsytan.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Jag kanske tänker konstigt, men vad händer med balkarna vid en trappuppgång?

