27 152 läst ·
126 svar
27k läst
126 svar
Frånluftvärmepump + vattenmantlad braskamin eller satsa på bergvärme direkt?
Han vill inte förstå skillnaden utan kallar det "ordmärkeri"!CarMan skrev:Problemet vi står inför är att Sandhall inte förstår att en FLVP är en värme källa.
genom att FLVP är en värme källa så måste man ju ha värme källa insäknad i jämförelsen.
om FLVP vore ett återvinnings system så förstod jag vad han mena, men nu är det ju till 95% värme källa & 5% återvinning.
jag vet inte hur sjag ska kunna förklara så han förstår
Trots att rapporten heter "Energianvändning och livscykelkostnad
för ventilations- och uppvärmningssystem i småhus"
Så skall man enligt Sandhall inte räkna med uppvärmningen och endast FLVP skall tillåtas utvinna energi medans FTX får hålla tillgodo med enbart återvinning.
/Patrik
Abuquir skrev:Sandhall och carman,
Nu vet jag inte riktigt hur mycket ett FTX drar i energi, man jag talar för FLVP som ett billigt allternativ jämfört med, berg/ jordvärme.
Fick visserligen lite smäll på fingrarna häromdagen av carman eftersom jag sa att min värmepump hade dragit 6000 kwh per år och att jag har eldat lite i en vattenmantlad kakel ugn. Som naturligtvis har gett några tusen kwh i tillskott. Vilket jag inte hade tagit med när jag redovisade det hela. Ber om ursäkt för detta, men det framstår ändå som att FLVP är ett allternativ att räkna med och Comfortzone ger mig en billig uppvärmning av huset oavsett om den drar 6000 eller kanske upp till 9000 Kwh/ år i el. De senaste 2 åren har den legat på 6000 Kwh (+lite vedeldning) och det anser jag vara väldigt bra, med tanke på att vårat hus är på 272 kvadrat.
En annan sak, varför strula med slang i backen/ berget och extra cirkulationspumpar när det inte behövs? Man skall inte glömma att FLVP utvecklas hela tiden och frågan är vad de ger om 10 år när man behöver byta ut den man har nu?
om man jämför en FTX utan värme källa mot en tradisionell frånluftsvärmepump, så är det klart positivt att ha en frånluftsvärmepump...
jag anser inte att frånluftsvärmepumparna har utvecklas något de senaste 30 åren. förutom dålig verkningsgrad, så har dom också i många fall kort hålbarhet. (comfortzone är ett undantag, denna kan funka i vissa hus)
men det vi diskuterar är inte vad uppvärmningskostnad & invensteringskostnad är, vi pratar endast om återvunnen energi!
allt det där andra är sånt vi brukar prata om i många andra trådar, men inte denna
Ja jag hoppas o tror att det beror på brist i kunskap om systemet.Pasta skrev:Han vill inte förstå skillnaden utan kallar det "ordmärkeri"!
Trots att rapporten heter "Energianvändning och livscykelkostnad
för ventilations- och uppvärmningssystem i småhus"
Så skall man enligt Sandhall inte räkna med uppvärmningen och endast FLVP skall tillåtas utvinna energi medans FTX får hålla tillgodo med enbart återvinning.
/Patrik
förhoppningsvis så finns tilräckligt i denna tråd för att reda ut ett o annat till den som i framtiden söker information.
Mycket intressant ämne. Men som moderator skulle jag uppskatta en mer förstående/lågmäld diskussion. Det är inte frågan om att "övertrumfa" varandra, utan mer ha en givande debatt om olika alternativ! 
Själv har vi FTX, ej ännu inkopplad, i kombination med vattenmantlad pelletskamin (för golvvärme och varmvatten). Vi hoppas det skall ge ett gott inomhusklimat utan kallras. Oavsett om vårt system eller andras med FLVP kostar nån krona mer, så måste ändå det viktiga vara den upplevda komforten i varje hus, eller??
Själv har vi FTX, ej ännu inkopplad, i kombination med vattenmantlad pelletskamin (för golvvärme och varmvatten). Vi hoppas det skall ge ett gott inomhusklimat utan kallras. Oavsett om vårt system eller andras med FLVP kostar nån krona mer, så måste ändå det viktiga vara den upplevda komforten i varje hus, eller??
CarMan & Pasta: Värmepump eller värmeväxlare. Fysikens lagar gäller alla lösningar. Och om enda ingående energikälla (förutom det som krävs för driften) är värmen i frånluften så är det just återvinning av den värmen som sker. Att ni sedan väljer att kalla det för någonting annat ändrar inte detta fysikaliska faktum.
Prioriterar man komfort har FTX klart en fördel. Prioriterar man minimalt underhåll kanske det är FLVP man skall titta på. Påstår inte att FLVP skulle vara bäst i alla lägen. Det är någonting varje husägare får avgöra. Vad jag vänder mig emot är denna svartmålning av FLVP som helt värdelös på återvinning som sker titt som tätt i detta forum. Finns som sagt undersökningar som talar emot det påståendet (däremot verkar ingen kunna visa undersökningar som talar för det).Hemmakatten skrev:
nä, en FLVP, kan du i presnip köra utan att den tar energin från från lufter & mäter du tempraturen på frånluften så märker du att den inte hämpat specielt mycke värme från denna luft.sandhall skrev:CarMan & Pasta: Värmepump eller värmeväxlare. Fysikens lagar gäller alla lösningar. Och om enda ingående energikälla (förutom det som krävs för driften) är värmen i frånluften så är det just återvinning av den värmen som sker. Att ni sedan väljer att kalla det för någonting annat ändrar inte detta fysikaliska faktum.
det är därför jag säger att den inte åter vinner så bra.
Vad har du för underhåll på en FTX, som du inte har på en FLVP ?sandhall skrev:Prioriterar man komfort har FTX klart en fördel. Prioriterar man minimalt underhåll kanske det är FLVP man skall titta på. Påstår inte att FLVP skulle vara bäst i alla lägen. Det är någonting varje husägare får avgöra. Vad jag vänder mig emot är denna svartmålning av FLVP som helt värdelös på återvinning som sker titt som tätt i detta forum. Finns som sagt undersökningar som talar emot det påståendet (däremot verkar ingen kunna visa undersökningar som talar för det).![]()
vad har du för livslängd på dessa 2?
Och varifrån menar du då att den tar energin?CarMan skrev:
Mäter jag ut-tempen när pumpen går ligger den på 7 grader. Då är in-tempen 30 grader. En skillnad på 23 grader alltså. Vet inte vad din definition av "speciellt mycket" är, dock.
Med en frånluftstemperatur på 30 graderså är rimligt vis även utetemperaturen 30 grader och värmebehovet är obefintligt.sandhall skrev:
Men vid dessa tremperaturer kan FLVP utvinna tappvarmvatten med en faktor upp emot COP 3.
FTX som enbart kan återvinna energi och som alltid gör detta med runt 70-85 % temperaturverkningsgrad beroende på typ av växlare har vid dessa temperaturer ingenting att återvinna eftersom inget värmebehov finns och FTX saknar egenskapen att utvinna energi till varmvatten.
/Patrik
30 grader innomhus är väll inte direkt en realistisk tempratur ! räkna på 21 grader.
dom flästa frånluftsvärmepumpar brukar ha ett kompressor haveri inom 10-15 år & varmvatten beredaren på vissa modeller håller inte så mycke längre än 15 år.
vad är det som pajar på en FTX ?
dom flästa frånluftsvärmepumpar brukar ha ett kompressor haveri inom 10-15 år & varmvatten beredaren på vissa modeller håller inte så mycke längre än 15 år.
vad är det som pajar på en FTX ?
30 grader in till pumpen naturligtvis (och den är rimligtvis hyffsat konstant vid en och samma innetemperatur). Varför skulle det innebära att utetemperaturen måste vara 30 grader? Du verkar inte riktigt förstå hur en FLVP fungerar?Pasta skrev:
Behöver inte uppskatta temperaturen eftersom jag kan mäta den. Och den är följdaktligen högst realistisk. Varm luft stiger uppåt (fysik igen) och luften uppe vid frånluftsdonen är följdaktligen högre än längre ner i rummet.CarMan skrev:
Du, det är inte jag som försöker framhärda att "min" lösning är bäst i alla lägen. Skrev jag inte nyss att FTX troligen har längre livslängd? Har aldrig påstått att FTX skulle vara en dålig lösning. Vänder mig bara mot ditt påstående att FLVP är värdelös på återvinning eftersom det följdaktligen (enligt de undersökningar jag sett) inte stämmer.CarMan skrev:
Frånluftstemperaturen är naturligtvis temperaturen in till pumpen eftersom det är där förångarbatteriet sitter!sandhall skrev:
Vid en frånluftstemperatur på 30°C kan du inte ha ett uppvärmningsbehov utan snarare ett värmeöverskott. Vid normala innomhustemperaturer ca 21-22°C i vistelsezonen lär du knappast ha 30°C i frånluftstemperatur det skulle isåfall innebära en temperaturgradient på 8-9°C. Naturligtvis kan övertemperatur inne bero på andra orsaker än hög utomhustemperatur som tex allt för mycket solinstrålning eller höga värme effekter innomhus men värmebehov har du inte.
Har du konstant ca 30°C in till pumpen så har du konstant värmeöverskott och skulle med fördel kunna pressa ned värme från taket till vistelsezonen med hjälp av fläktar. Detta ser jag inte som troligt utan snarare att du har en felaktig termometer i frånluften till pumpen.
Vad är det du menar att jag inte förstår? Öhh var det en fråga eller ett påstående!?
/Patrik