sandhall skrev:
Säger du. Rapporten jag länkade till säger tvärtom. Eftersom du inte presenterat några belägg för ditt påstående vet i.a.f. jag vem jag väljer att tro på.

En värmepump är ingen magisk maskin som tillverkar energi. Den har, enligt fysikens lagar, bara att arbeta med den energi som redan finns där. M.a.o. flyttar den bara runt energi (precis som en värmeväxlare och alla andra maskiner som är begränsade av fysikens lagar). I detta fallet energin i frånluften och energin som krävs för pumpen. Någon annan energi är inte inblandad. Om det går in 20-gradig luft i pumpen och kommer ut 5-gradig, vart tror du mellanskillnaden tagit vägen om den inte återvunnits?
Jag trodde du var på läst på hur en värmepumop funkar. tydligen inte.

energi kan man presis som du säger inte tilverka, uten man kan bara omvandla den i olika former & en värmepump gär värme energi på ett billigare sätt än tillexempel en elpatron. En frånluftsvärmepump gör billige värme energi, men den åter vinner inte specielt mycke energi får den luft som paserar igenom den.

som jag gav exempel på tidigare så är kan man ju mäta tempraturen på utgående luft & jämföra med utomhus ingående luft (tempraturen) om dessa har samma tempraatur så har man krämat ur max vad en värme växlare teoretiskt kan göra, men den kan inte göra ett 100% jobb. en värme pump kan i teorin sänka tempraturen ännu lägre, då den har en förångare som bara håller nån plusgrad.

rent generelt skulle man kunna mäta ut tempraturen på en frånlufts värmepump & en FTX & sen se vilken som har kallas luft, svarat iins redan i raporten = FTX har högre verkningsgrad när det är kallt (när det verkligen gäller att ta till vara på värmen)

Du skriver först att en värmepump inte kan tillverka energi, och så långt är vi ju uppenbarligen överens. Men sedan skriver du i samma inlägg att en FLVP "gör billig värmeenergi". Men det är ju just det den inte gör. Den omvandlar ju bara den energin som finns i frånluften. Eller återvinner den, med ett annat ord. Att sedan du inte väljer att ha samma terminologi som jag (eller NE för den delen) förändrar inte slutresultatet.

Nationalencyklopedins Internettjänst, NE.se - Logga in eller läs mer om abonnemang

Tror ärligt talat inte vi kommer så mycket längre. Du vet min ståndpunkt och jag vet din. Ingen av oss lär ändra på oss. :)

sandhall skrev:
Du skriver först att en värmepump inte kan tillverka energi, och så långt är vi ju uppenbarligen överens. Men sedan skriver du i samma inlägg att en FLVP "gör billig värmeenergi". Men det är ju just det den inte gör. Den omvandlar ju bara den energin som finns i frånluften. Eller återvinner den, med ett annat ord. Att sedan du inte väljer att ha samma terminologi som jag (eller NE för den delen) förändrar inte slutresultatet.

Nationalencyklopedins Internettjänst, NE.se - Logga in eller läs mer om abonnemang

Tror ärligt talat inte vi kommer så mycket längre. Du vet min ståndpunkt och jag vet din. Ingen av oss lär ändra på oss. :)

det här var intresant. om du läser på hur en värmepump fungerar, så förstår du nog vad jag skrev också.

energi är konstant, men energi han ha olika forme, allt är inte värme!
& när det rör sig om värme, så är allt över -272 grader värme.

vid 272 grader stannar värme energin av helt ("particklarna" står stilla)

en värmepump omvandlar bara energi. den kan tilexempel ta ut energi som fins i nått (vatten eller luft m.m. som är -10 grader & andvände den för att få +50 grader)
men en frånluftsvärmepump har för lågt luftflöde genom förångaren för att guna göra detta effektivt, så den åter vinner bara mycket liten del av den energin huset "släpper ut"

bara föra tt den gör värme energi betyder det inte att den gör det på ett bra sätt!

CarMan skrev:
bara föra tt den gör värme energi betyder det inte att den gör det på ett bra sätt!
Möjligt. Men den återvinner i många fall i.a.f. minst lika bra som ett FTX-agg enligt rapporten jag länkade till. Och det var ju det frågan gällde. Hittar du någon annan undersökning som säger motsatsen får du gärna lägga in en länk.

Nej, den återvinner inte lika mcke. men den kan tilverka värme energi lika billigt eller billigare än en FTX anläggning med elpanna & det gör den tackvare värmepumps konstruktionen! inte för att den återvinner energin!

om man tittar till mängd andvänd el energi så ser det ut som att den återvinner energi, för att den behöver inte så mycke tillförd energi. men den återvinner som sakt bara en liten mängd, medans den "stora" vinsten komeer fårn slälva värmepumpen i sig (sin konstruktion)

Hej,
Nu har jag inte läst igenom allt, men det har ju dryftats om det går att koppla vattenmantlad kakelugn till frånluftspumpen. Det fungerar alldeles utmärkt, jag har kakelugnspannan (600 liter) och comfortzone ce 50. Kakelugnen är dockad mot en acctank i garaget med shuntventil. Vi eldar när det börjar bli minusgrader ute, 2-3 brasor per dag kanske. Detta gör vi för att stötta pumpen så att elpatronerna inte skall gå in, eller också går inte pumpen alls utan hela huset värms med kakelugnen. Senaste vintern tror jag vi gjorde åt ca 3 kubik med ved så inget överdrivandes eldande har det varit heller. Om det är ekonomiskt försvarbart att göra så här är ju en annan fråga... men mysigt med en brasa är det ju iaf.

du andvänder bara acken när du elkdar & kör utan ack när bara värmepumpen går?

i sånna fall hur lång tid tar det att värma 600 liter vatten?

Nja,

Jag har en pump som går på tidur mellan accen och kakelugnen. Det brukar aldrig vara några problem med att sätta på den, men det händer att jag glömmer stänga av den ibland och då kanske den har gått en dag eller 2 efter jag har slutat elda.

jag låter returen gå via accen hela tiden innan den går in i pumpen igen. Jag kan visserligen vrida på en 3 vägsbrytare så den skippar tanken, men det är sällan jag rör den. Skulle jag göra det så är det framåt våren.
Accen verkar inte ha så jättelång slinga så tempen ut ifrån accen brukar ligga mellan 30-35 grader. Vid några enstaka tillfällen har jag dock lyckats skrämma upp den till 40 grader.
Jag brukar fylla kakelugnen med en gång och när det nästan är utbrunnet fyller jag på med kanske hälften till. Då brukar temperaturen i toppen ligga runt 60 grader, men då står den också och jobbar mot 300 litaren i garaget också. Tidsåtgången är jag lite osäker på tyvärr, men kanske runt 2-3 timmar.

CarMan skrev:
Nej, den återvinner inte lika mcke. men den kan tilverka värme energi lika billigt eller billigare än en FTX anläggning med elpanna & det gör den tackvare värmepumps konstruktionen! inte för att den återvinner energin!

om man tittar till mängd andvänd el energi så ser det ut som att den återvinner energi, för att den behöver inte så mycke tillförd energi. men den återvinner som sakt bara en liten mängd, medans den "stora" vinsten komeer fårn slälva värmepumpen i sig (sin konstruktion)
Men återigen. Oavsett hur den fungerar och vilken teknik den använder så är frånluftsvärmepumpar inga magiska apparater som trollar fram energi från ingenstans. Den kan bara utvinna energi ur frånluften. Det är allt den har att spela med. Och utvinner den energi ur frånluften så återvinner den, oavsett vad du väljer att kalla det. Du blandar hela tiden in en elpanna i jämförelsen. Gör inte det. Den är hel orelevant om man bara tittar på vad som återvinns ur frånluften Titta på vad du får ut från ett FTX-aggregat respektive vad du får ut från en FLVP. Och sedan vilken tillskottsenergi som sedan krävs för att värma huset. Strunta i hur den energin tillverkas.

Det är skillnad på återvinning och utvinning.
För att återvinna något så krävs att man någon gång tillsatt den energin som man tar tillbaka vid genom återvinning.
En värmepump är bra på att utvinna energi men att säga att den energin alltid är återvinning är fel.
Har vi inte tillsatt energi med hjälp av värmesystemet eller andra förluster som t.ex. hushållsel OD så kan man inte kalla det återvinning.

1. ca 1/3 av årets timmar har inget uppvärmningsbehov
2. ca 1/3 av årets timmar har en utetemperatur mellan 0 och 11°C
3. Sista 1/3 av årets timmar har en utetemperatur med minus grader

Första 1/3 utvinner FLVP tappvarmvatten Uppskattningsvis ca 1500 kWh FTX har då ingen återvinning.

Andra 1/3 FLVP klarar att utvinna hela värme- och tappvattenbehovet varav en del kan räknas som återvinning av förlust genom ventilation. FTX återvinner en del av värmeförlusten genom ventilation

Sista 1/3 FLVP har en varierande temperaturverkningsgrad från 0 - ca 60 % det mesta kan räknas som återvinning eftersom värme behovet är stort.
FTX har temperaturverkningsgrad ca 80 - 90%

Temperaturverkningsgrad n=(Tilluftstemperatur - Utetemperatur)/(Frånluftstemperatur - Utetemperatur)

Eftersom FLVP inte har någon tilluft så får man räkna om levererad effekt till tilluftstemperatur.

FTX återvinner betydligt mycket mer än FLVP som har dålig temperaturverkningsgrad pga. att avluften med undantag av ComfortZone har en avluftstemperatur på 5 - 10° för att undvika påfrysning på förångaren.

FLVP har fördelen av att vara kunna utvinna energi där av bättre resultat i rapporten som sandhall hänvisar till.

/Patrik

sandhall skrev:
Men återigen. Oavsett hur den fungerar och vilken teknik den använder så är frånluftsvärmepumpar inga magiska apparater som trollar fram energi från ingenstans. Den kan bara utvinna energi ur frånluften. Det är allt den har att spela med. Och utvinner den energi ur frånluften så återvinner den, oavsett vad du väljer att kalla det. Du blandar hela tiden in en elpanna i jämförelsen. Gör inte det. Den är hel orelevant om man bara tittar på vad som återvinns ur frånluften Titta på vad du får ut från ett FTX-aggregat respektive vad du får ut från en FLVP. Och sedan vilken tillskottsenergi som sedan krävs för att värma huset. Strunta i hur den energin tillverkas.
det är här du har så fel!
en värmepump kan som sakt inte trolla fram energi. men den kan lika gärna ta energin från ute luften & om du skulle låta en frånlufts värmepump ta lufte ute från istället & släppa inne luften rakt ut, så märker du att du fårn nära inpå samma resultat.

en frånluftsvärmepump kan hur den än kämpar endast "återvinna" 2 kW (kallar det åter vinna väldigt motvilligt)

jag har inge siffror på FTX, men är övertygad att den klarar bra mycke mer, vilket raporten visar!

Pasta skrev:
För att återvinna något så krävs att man någon gång tillsatt den energin som man tar tillbaka vid genom återvinning.
En värmepump är bra på att utvinna energi men att säga att den energin alltid är återvinning är fel.
Har vi inte tillsatt energi med hjälp av värmesystemet eller andra förluster som t.ex. hushållsel OD så kan man inte kalla det återvinning.

1. ca 1/3 av årets timmar har inget uppvärmningsbehov
2. ca 1/3 av årets timmar har en utetemperatur mellan 0 och 11°C
3. Sista 1/3 av årets timmar har en utetemperatur med minus grader

Första 1/3 utvinner FLVP tappvarmvatten Uppskattningsvis ca 1500 kWh FTX har då ingen återvinning.

Andra 1/3 FLVP klarar att utvinna hela värme- och tappvattenbehovet varav en del kan räknas som återvinning av förlust genom ventilation. FTX återvinner en del av värmeförlusten genom ventilation

Sista 1/3 FLVP har en varierande temperaturverkningsgrad från 0 - ca 60 % det mesta kan räknas som återvinning eftersom värme behovet är stort.
FTX har temperaturverkningsgrad ca 80 - 90%

Temperaturverkningsgrad n=(Tilluftstemperatur - Utetemperatur)/(Frånluftstemperatur - Utetemperatur)

Eftersom FLVP inte har någon tilluft så får man räkna om levererad effekt till tilluftstemperatur.

FTX återvinner betydligt mycket mer än FLVP som har dålig temperaturverkningsgrad pga. att avluften med undantag av ComfortZone har en avluftstemperatur på 5 - 10° för att undvika påfrysning på förångaren.

FLVP har fördelen av att vara kunna utvinna energi där av bättre resultat i rapporten som sandhall hänvisar till.

/Patrik

Tack för den, har försögt säga det i många trådar nu, men du sa det på ätt bättre sätt!

Pasta skrev:
Inget personligt menat, men det där är bara ordmärkeri. Om du kallar det som VP resp. FTX återför från frånluften för återvinning eller utvinning är helt orelevant. Du tar tillvara värme som annars skulle gått rakt ut. Alltså återvinner du (från frånluften).

Det intressanta för husägaren är i slutändan hur mycket energi du behöver tillföra huset för att få den temperatur du önskar. Det är det som märks i plånboken.

CarMan skrev:
det är här du har så fel!
en värmepump kan som sakt inte trolla fram energi. men den kan lika gärna ta energin från ute luften ...
Visst kan du det. Men då är det ju ingen frånluftsvärmepump längre. Frågan var vilket system som återvinner energi ur frånluften bäst. Och där är, enligt raporten, inte en FLVP så värdelös som du vill göra gällande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.