1 013 läst ·
28 svar
1k läst
28 svar
Frånluftsvärmepump och röklukt utifrån
Jo, jag förstår vad du är ute efter. Tyvärr finns det inga bra filter som tar bort lukter. Rent tekniskt skulle det funka med kolfilter, men de är relativt dyra och behöver bytas ofta. Dessutom är tryckfallet större ju mer avancerade filter man har så man behöver öka på antalet och/eller storleken på tilluftventilerna om man ska ha såna filter med bibehållen luftväxling.F fribygg skrev:
Vet du om det är rimligt att flytta sitt frisklufts intag om man ofta störs av dofter som frekvent förekommer utomhus?useless skrev:
Jo, jag förstår vad du är ute efter. Tyvärr finns det inga bra filter som tar bort lukter. Rent tekniskt skulle det funka med kolfilter, men de är relativt dyra och behöver bytas ofta. Dessutom är tryckfallet större ju mer avancerade filter man har så man behöver öka på antalet och/eller storleken på tilluftventilerna om man ska ha såna filter med bibehållen luftväxling.
Det blev ju lite knepigt när man sa att man stänger av värmepumpen för att slippa lukt...när det i själva verket var ventilationen (som råkar ta vara på värme, men det framgick inte i originalinlägget).
.
Det har ju flera gånger framgått att vissa tror att luft-luft pumpar ventilerar, så...
.
Det har ju flera gånger framgått att vissa tror att luft-luft pumpar ventilerar, så...
Jo det går, men om det hjälper mycket/lite/inget beror på flera faktorer, tex hur husets utformning är, hur miljön runtomkring är (skog inpå / åkermark runtom), hur vinden normalt blåser.F fribygg skrev:
Det blir ganska knepigt när det skapas en ny tråd och jag helt plötsligt blir "trådstartaren" fast jag bara svarade på en fråga i en helt annan efter bästa förmåga, hoppas moderatorn fixar till dettaD Dilato skrev:
Klicka här för att svara