useless useless skrev:
Vilken sorts filter tänker du på då?
Jag har bara frågat om det finns ordentliga filter och om det är lämpligt och rimligt att ha sådana om man har grannar som vedeldar frekvent, trodde du @useless visste.

F fribygg skrev:
Jag har bara frågat om det finns ordentliga filter och om det är lämpligt och rimligt att ha sådana om man har grannar som vedeldar frekvent, trodde du @useless visste.
Jo, jag förstår vad du är ute efter. Tyvärr finns det inga bra filter som tar bort lukter. Rent tekniskt skulle det funka med kolfilter, men de är relativt dyra och behöver bytas ofta. Dessutom är tryckfallet större ju mer avancerade filter man har så man behöver öka på antalet och/eller storleken på tilluftventilerna om man ska ha såna filter med bibehållen luftväxling.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, jag förstår vad du är ute efter. Tyvärr finns det inga bra filter som tar bort lukter. Rent tekniskt skulle det funka med kolfilter, men de är relativt dyra och behöver bytas ofta. Dessutom är tryckfallet större ju mer avancerade filter man har så man behöver öka på antalet och/eller storleken på tilluftventilerna om man ska ha såna filter med bibehållen luftväxling.
Vet du om det är rimligt att flytta sitt frisklufts intag om man ofta störs av dofter som frekvent förekommer utomhus?

F fribygg skrev:
Vet du om det är rimligt att flytta sitt frisklufts intag om man ofta störs av dofter som frekvent förekommer utomhus?
Oftast har man ingen central tilluft med flvp, utan det sitter ventiler i varje rum. Vanligtvis i eller intill fönstret.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Oftast har man ingen central tilluft med flvp, utan det sitter ventiler i varje rum. Vanligtvis i eller intill fönstret.
Kan man då istället välja att ha tilluftsintag på ställen som inte frekvent störs av dofter man inte gillar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan man då istället välja att ha tilluftsintag på ställen som inte frekvent störs av dofter man inte gillar?
Inte om man vill ha normenlig ventilation med tilluft i alla rum utom kök och våtrum.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det blev ju lite knepigt när man sa att man stänger av värmepumpen för att slippa lukt...när det i själva verket var ventilationen (som råkar ta vara på värme, men det framgick inte i originalinlägget).
.
Det har ju flera gånger framgått att vissa tror att luft-luft pumpar ventilerar, så...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte om man vill ha normenlig ventilation med tilluft i alla rum utom kök och våtrum.
Så man kan inte dra tilluftskanaler till de rum som ska ha normenlig ventilation om jag förstår dig rätt?

F fribygg skrev:
Så man kan inte dra tilluftskanaler till de rum som ska ha normenlig ventilation om jag förstår dig rätt?
Jo, men det är ett ganska stort och dyrt ingrepp. Knappast något som löser TS situation i närtid.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men det är ett ganska stort och dyrt ingrepp.
Problemen verkar ha funnits ett tag, det kanske är läge för TS att investera om problemen inte automatiskt löser sig.

Svårt att veta om en central tilluft löser problemet. Det kan bli en dyr chansning.

useless useless skrev:
Det kan bli en dyr chansning.
Husägande kan ofta bli det..

F fribygg skrev:
Jo det går, men om det hjälper mycket/lite/inget beror på flera faktorer, tex hur husets utformning är, hur miljön runtomkring är (skog inpå / åkermark runtom), hur vinden normalt blåser.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det blev ju lite knepigt när man sa att man stänger av värmepumpen för att slippa lukt...när det i själva verket var ventilationen (som råkar ta vara på värme, men det framgick inte i originalinlägget).
.
Det har ju flera gånger framgått att vissa tror att luft-luft pumpar ventilerar, så...
Det blir ganska knepigt när det skapas en ny tråd och jag helt plötsligt blir "trådstartaren" fast jag bara svarade på en fråga i en helt annan efter bästa förmåga, hoppas moderatorn fixar till detta

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.