B bellman83 skrev:
Berätta hur ni påverkas av röken – inomhusmiljön, lukten, och att du till och med stänger av värmepumpen.
Om man upplever att inomhusluften blir bättre när man stänger av värmepumpen tror jag att en psykolog är det rätta..

Att det eldas ris och annat på valborg får man stå ut med, men kartongeldning alla andra dagar på året behöver man inte står ut med.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Har man frånluftsvärmepump så sugs uteluften in indirekt utav värmepumpen eftersom värmepumpen skapar undertryck i bostaden.

• Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om grannen eldar sopor upprepade ggr tycker jag du ska säga ifrån om du störs av det.

OT: vad har du för konstig värmepump som kan dra in röklukt?
Det är en flvp som drar ut luft. Och sen kommer friskluft in från ventiler i väggarna. Så värme och ventilation i samma enhet så att säga

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man upplever att inomhusluften blir bättre när man stänger av värmepumpen tror jag att en psykolog är det rätta..

Att det eldas ris och annat på valborg får man stå ut med, men kartongeldning alla andra dagar på året behöver man inte står ut med.
Eller så funderar man lite innan man sätter sig och skriver en kommentar. Värmepumpen i detta fall är en flvp som också är ventilationen i huset.

• Gilla
Kire87 och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har man frånluftsvärmepump så sugs uteluften in indirekt utav värmepumpen eftersom värmepumpen skapar undertryck i bostaden.
S surfarn skrev:
Det är en flvp som drar ut luft. Och sen kommer friskluft in från ventiler i väggarna. Så värme och ventilation i samma enhet så att säga
Ventilationen fattar jag om den drar in luft, värmepumpen jobbar väl med luft som finns i kåken eller uteluften eller marken/ berget.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
värmepumpen jobbar väl med luft som finns i kåken
Ska den kyla ner luften i huset till flera minusgrader? En FLVP jobbar med luften som ventileras ut ur huset och man kan inte ventilera ut luft utan att ventilera in ny.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska den kyla ner luften i huset till flera minusgrader? En FLVP jobbar med luften som ventileras ut ur huset och man kan inte ventilera ut luft utan att ventilera in ny.
Du har en poäng, värmepumpen jobbar nog med att utvinna värme ur frånluften. Om ventilationen är rätt byggd har den väl luftintag med filter om den yttre miljön kräver det?

S surfarn skrev:
Eller så funderar man lite innan man sätter sig och skriver en kommentar.
Eller så lämnar du som TS kompletta fullständiga uppgifter i ditt första inlägg så man slipper fundera på vad det är för värmepump.

Sopeldning ska du oavsett inte behöva stå ut med.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eller så lämnar du som TS kompletta fullständiga uppgifter i ditt första inlägg så man slipper fundera på vad det är för värmepump
Fast det hade väl inte hjälpt då du inte visste hur en flvp fungerar?

• Gilla
astridsiri och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det hade väl inte hjälpt då du inte visste hur en flvp fungerar?
Om förutsättningarna givets i början av tråden hade jag inte behövt undra vad det är för värmepump, de flesta värmepumpar tar ju inte in kall luft utan tar värme ur uteluft, mark eller berg

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ventilationen fattar jag om den drar in luft, värmepumpen jobbar väl med luft som finns i kåken eller uteluften eller marken/ berget.
En FLVP (frånluftsvärmepump) suger ut inomhusluften och blåser ut den utomhus, samtidigt så tar den tillvara på energin i frånluften.

Demmpa Demmpa skrev:
En FLVP (frånluftsvärmepump) suger ut inomhusluften och blåser ut den utomhus, samtidigt så tar den tillvara på energin i frånluften.
Kan den kombineras med ordentliga filter på luften som tas in?

F fribygg skrev:
Kan den kombineras med ordentliga filter på luften som tas in?
Ja.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.
Är det lämpligt och rimligt att ha sånna filter om man bor på en plats där grannarna vedeldar frekvent?

F fribygg skrev:
Är det lämpligt och rimligt att ha sånna filter om man bor på en plats där grannarna vedeldar frekvent?
Vilken sorts filter tänker du på då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.