Har ett gammalt torp som har oisolerade golv och jag undrar om det går att fylla /spruta in något material utifrån eftersom jag inte vill riva upp de gamla golven. Tacksam för era åsikter!

surris
christinatorpare christinatorpare skrev:
Har ett gammalt torp som har oisolerade golv och jag undrar om det går att fylla /spruta in något material utifrån eftersom jag inte vill riva upp de gamla golven. Tacksam för era åsikter!
Perlite borde gå att blåsa in.

Förhoppningsvis går det inte att isolera utifrån.
Hela poängen med en mullbänk är att stoppa drag utifrån, dvs drag som går igenom grundmuren i otätheter. Det är alltså vitalt att grundmuren är helt lufttät. Något som uppenbarligen varit svårt att få till utan mullbänk.

När mullbänken hade blivit för mkt nedbruten till just mull, dvs sjunkit ihop lite så blev det golvdrag och då var det dags att fylla på mullbänken. Det gjordes genom att golvplanken togs upp. Ibland kanske bara de yttre, men vill man komma åt runtom, dvs även på kortsidorna så behöver hela golvet lyftas om det inte är byggt med fris.

Perlite är nog bra, men helt vindtätt är det knappast.
Golvdrag är 1000-falt värre än ett dåligt isolerat eller helt oisolerat golv. Marktemperaturen är 5-10 plusgrader under ett hus, medan utetemperaturen ligger på minussidan under vintern. Golvdrag uppstår oavsett om det blåser eller inte iom att ett hus är varmare inne än ute under större delen av året och fungerar därmed som en termisk luftpump där varm luft stiger och ersätts med kall luft nerifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.