Jag köper en ny villa från byggherren. Jag gjorde en överlåtelsebesiktning idag, och det visade sig att avgaserna från Nibes värmepump bara släpptes ut i krypgrunden. Under besiktningen sa min besiktningsman att luften måste tas ut på utsidan av huset. Men i rapporten han skickade in står det följande:

• Krypgrunden bedöms vara en varmgrund där frånluftsvärmepumpens utsläpp sker i krypgrunden.

• Byggskräp på mark noteras.

• Markplast saknas på mark i krypgrunden.

• Insektsnät saknas i krypgrunden där man kan se att dagsljus sipprar in. Om det skall vara en varmgrund bör detta tätas.

Allt jag vet om fysik säger mig att det är en dålig idé att låta avgaserna gå i krypgasen eftersom det leder till kondens. Varför föreslår han detta?

Udda lösning må jag säga, varmgrund är det inte då man skapar ett undertryck i en tät grund via fläkt och låter spillvärme från husets uppvärming hålla en någorlunda bra temp, typ +10.

Avluften (övertryck) från vp har en hög relativ fuktighet pga nedkylning i aggregatet och eftersom den inte höjer tempen i grunden och grunden inte är fuktsäkrad med plast mot mark som redan håller en hög fuktighet så låter det som en knasig ide`

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Då värmepumpen återvinner energin från utgående luft låter det vansinnigt att släppa ut den under grunden till huset. Den luften är väl kallare än uteluften = kalla golv i huset? Om det sen är en tät grund så vart ska avluften ta vägen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.