Skumpe
Bästa Byggahus!

Frågan gäller en villa där det sitter en frånluftsfläckt på taket. Den har styrts via ett dimmer-liknande reglage i grovköket (steg är markerade på ratten men funktionen är steglös, som en dimmer).

Nu har fläkten plötsligt tystnat och det är inte längre något utsug i badrummens frånluftsventiler.

För cirka en månad sedan rengjordes ventilationskanaler och den här fläkten. Killen som var här sa då att fläkten var rejält dammig och att kullagret nog höll på att ge upp. Under hösten har fläkten ibland gett ifrån sig missljud.

Min fråga är dels om det överhuvudtaget är lönt att engagera sig och försöka reparera fläkten eller om det är för mycket jobb och att man bara ska be en firma komma och byta ut den.

Jag tycker det är tråkigt att inte göra i alla fall någon basal felsökning men samtidigt inser jag att det kanske är mer jobb än det är värt. Det skulle ju kunna vara elförsörjningen som är problemet också. Ellet något så enkelt som att en kontakt hoppat ur?

Vad tror ni Byggahus, ska jag upp på taket eller ringa och få den bytt direkt?

• Skorstenshuva på tak, genomföringsrör, antikväxels strömställare, tegelpannor, kablar, grå himmel bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat för ventilation, Systemair, vridreglage, vit väggmonterad, justerbar, punktmarköringar, enfärgad bakgrund.
    Skapa konto
Skumpe Skumpe skrev:
Bästa Byggahus!

Frågan gäller en villa där det sitter en frånluftsfläckt på taket. Den har styrts via ett dimmer-liknande reglage i grovköket (steg är markerade på ratten men funktionen är steglös, som en dimmer).

Nu har fläkten plötsligt tystnat och det är inte längre något utsug i badrummens frånluftsventiler.

För cirka en månad sedan rengjordes ventilationskanaler och den här fläkten. Killen som var här sa då att fläkten var rejält dammig och att kullagret nog höll på att ge upp. Under hösten har fläkten ibland gett ifrån sig missljud.

Min fråga är dels om det överhuvudtaget är lönt att engagera sig och försöka reparera fläkten eller om det är för mycket jobb och att man bara ska be en firma komma och byta ut den.

Jag tycker det är tråkigt att inte göra i alla fall någon basal felsökning men samtidigt inser jag att det kanske är mer jobb än det är värt. Det skulle ju kunna vara elförsörjningen som är problemet också. Ellet något så enkelt som att en kontakt hoppat ur?

Vad tror ni Byggahus, ska jag upp på taket eller ringa och få den bytt direkt?
Hej,

Brukar vara kondensatorn som lägger av och den är billig att köpa.

https://www.luftbutiken.se/reservde...VqUn2rr9dHg35xShg2RnfFYku4BXxq8gaAgFmEALw_wcB

Typ denna. Kolla vilken du har först. Det var problemet med vår fläkt iaf.

Fläktar är hållbara grejor, ska hålla i minst 20-30 år. Dina grejor ser ut att vara relativt nya.
Lager håller närapå lika länge. Lagerfel ska inte stoppa motorn.
Börja med att mäta så att där finns spänning till fläktmotorn.
Kanske är det en tyristordimmer som du har, kan finnas en glasrörssäkring i den.

Skumpe
E etompau skrev:
Fläktar är hållbara grejor, ska hålla i minst 20-30 år. Dina grejor ser ut att vara relativt nya.
Lager håller närapå lika länge. Lagerfel ska inte stoppa motorn.
Börja med att mäta så att där finns spänning till fläktmotorn.
Kanske är det en tyristordimmer som du har, kan finnas en glasrörssäkring i den.
Ska kolla detta först - det kan ju göras utan att demontera fläkten på taket.

Skumpe
Så här ser den ut, den här "dimmern". Är det alltså något inuti denna som kan vara sönder?

• Hand håller en elektronisk komponent med justeringsknapp, säkring och anslutningsterminaler mot en vägg.
    Skapa konto
  • Eluttag delvis urtaget från vägg, synliga elektriska kablar, potentiell fara, underhåll eller installation pågår.
    Skapa konto
Det sitter en säkring på 1,25 A i den. Ovanför axeln till ratten så sitter det en säkringshållare, drag ut den och kolla säkringen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Skumpe
E etompau skrev:
Det sitter en säkring på 1,25 A i den. Ovanför axeln till ratten så sitter det en säkringshållare, drag ut den och kolla säkringen.
Hur avgör jag om de fungerar?

• Hand håller tre små vit plast elektroniska kontakter mot strukturerad grå bakgrund.
    Skapa konto
Byt på plats på dom. En är bara en reservsäkring.
Eller så skaffa du en enkel multimeter och ohm-mäter säkringarna eller så ringer du efter en elektriker och köper hjälp.

Skumpe
E etompau skrev:
Byt på plats på dom. En är bara en reservsäkring.
Eller så skaffa du en enkel multimeter och ohm-mäter säkringarna eller så ringer du efter en elektriker och köper hjälp.
Båda två leder ström mellan sina poler och det gjorde ingen skillnad att byta ordning på dom tyvärr

Mät att där finns spänning på in och utgång på dimmern, in= N och pil in, ut= N och våg med pil. Sannolikheten att det är dimmern som är defekt är större än att fläktmotorn är kass.

Skumpe
E etompau skrev:
Mät att där finns spänning på in och utgång på dimmern, in= N och pil in, ut= N och våg med pil. Sannolikheten att det är dimmern som är defekt är större än att fläktmotorn är kass.
Ja ok, är det denna inställningen jag kör på multimetern eller? Nåt man behöver tänka på med dessa "dimmers"?

Skumpe
E etompau skrev:
Glömde bilden.

• Digital multimeter på ett marmorbord med röd och svart mätprob, visar lågt värde på displayen.
    Skapa konto
Välj läge "AC" (växelspänning).

Skumpe
E etompau skrev:
Välj läge "AC" (växelspänning).
Jag vet inte vad som händer men nu plötsligt gick den igång när jag skruvade på dimmern. Hann aldrig komma med multimetern innan den gick igång. Det talar väl i alla fall för att problemet sitter eller satt i just dimmern.

• En toalettpappershållare med en bit toalettpapper som hänger ut, monterad på en vit vägg.
    Skapa konto
Glapp i dimmerns vridratt/potentiometer är inte ovanligt.

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.