Testa spraya in lite kontaktspray och dra den fullt åt båda håll typ 10-20 gånger så lever den nog ett tag till, om det strular får du köpa en ny ersättare!
 
Skumpe
E etompau skrev:
Glapp i dimmerns vridratt/potentiometer är inte ovanligt.
Nu dog den igen...
 
Skumpe
Maxizor Maxizor skrev:
Testa spraya in lite kontaktspray och dra den fullt åt båda håll typ 10-20 gånger så lever den nog ett tag till, om det strular får du köpa en ny ersättare!
Du tror också det är dimmern?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Du tror också det är dimmern?
Troligen! Testa mäta utgående och se om det skiljer sig när du skruvar. Alternativet är ju att koppla förbi dimmern (ryck säkringen först) och se om den går på full sprutt.. Då borde motorn fungera!
 
Skumpe
E etompau skrev:
Mät att där finns spänning på in och utgång på dimmern, in= N och pil in, ut= N och våg med pil. Sannolikheten att det är dimmern som är defekt är större än att fläktmotorn är kass.
Mellan dessa du nämner, om jag mäter rätt, är det 0,09 volt och 1,0 volt men den visar 1,0 volt även när jag bara har kontakt med en pol på multimetern
 
Skumpe Skumpe skrev:
Mellan dessa du nämner, om jag mäter rätt, är det 0,09 volt och 1,0 volt men den visar 1,0 volt även när jag bara har kontakt med en pol på multimetern
Dålig kontakt, alt. mätfel. Kontrollera att du får ordentligt kontakt med mätprobar mot plintarna.
Iakttag försiktighet, 230 V
 
Skumpe
Maxizor Maxizor skrev:
Troligen! Testa mäta utgående och se om det skiljer sig när du skruvar. Alternativet är ju att koppla förbi dimmern (ryck säkringen först) och se om den går på full sprutt.. Då borde motorn fungera!
Menar du så här?
 
  • En hand håller en spänningstestare mot en termostat; displayer visar siffror på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter mäter låg spänning på termostat. Vägg installation. Händer. Teknisk felsökning. Temperaturkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
E etompau skrev:
Dålig kontakt, alt. mätfel. Kontrollera att du får ordentligt kontakt med mätprobar mot plintarna.
Iakttag försiktighet, 230 V
E etompau skrev:
Dålig kontakt, alt. mätfel. Kontrollera att du får ordentligt kontakt med mätprobar mot plintarna.
Iakttag försiktighet, 230 V
Har försökt på olika sätt men får inte bättre kontakt. Kablarna är skalade så man kan testa där också men det ger inte annat utslag ändå.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Har försökt på olika sätt men får inte bättre kontakt. Kablarna är skalade så man kan testa där också men det ger inte annat utslag ändå.
OK, om där inte är 230 V in till dimmern så är det fel. Är där någon annan styrning eller brytare före dimmern?
 
Skumpe
E etompau skrev:
OK, om där inte är 230 V in till dimmern så är det fel. Är där någon annan styrning eller brytare före dimmern?
Nej det är från elcentralen och sitter på en egen säkring. Kanske heter dvärgbrytare ? En sån med magnet i.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Skumpe
E etompau skrev:
OK, om där inte är 230 V in till dimmern så är det fel. Är där någon annan styrning eller brytare före dimmern?
Jag bytte utgång på multimetern och nu har jag 230v in i dimmern och varierande volt ut när jag vrider på dimmern. Men fläkten står still igen.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag bytte utgång på multimetern och nu har jag 230v in i dimmern och varierande volt ut när jag vrider på dimmern. Men fläkten står still igen.
"utgång på multimetern" ? oklart vad som avses.
Vilken spänning lämnar dimmern?

Som en sista test skulle du kunna koppla förbi dimmern genom, att koppla ihop de bruna ledarna.
Snurrar inte fläkten då så lär den vara kass. Kan vara kondensatorn som tidigare nämnts.
 
Skumpe
E etompau skrev:
"utgång på multimetern" ? oklart vad som avses.
Vilken spänning lämnar dimmern?

Som en sista test skulle du kunna koppla förbi dimmern genom, att koppla ihop de bruna ledarna.
Snurrar inte fläkten då så lär den vara kass. Kan vara kondensatorn som tidigare nämnts.
Bytte mellan dessa. Fungerade att mäta så som de sitter nu.
Menar du att jag ska låta neutral vara kvar där de är och dra ut de bruna och koppla ihop?
 
  • Multimeter med anslutna testledningar på en grå yta, visar låg spänning på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
E etompau skrev:
"utgång på multimetern" ? oklart vad som avses.
Vilken spänning lämnar dimmern?

Som en sista test skulle du kunna koppla förbi dimmern genom, att koppla ihop de bruna ledarna.
Snurrar inte fläkten då så lär den vara kass. Kan vara kondensatorn som tidigare nämnts.
På max hastighet 220 volt tror jag att jag mätte upp och sen när man sänker t.ex. 150 v
 
Skumpe Skumpe skrev:
Bytte mellan dessa. Fungerade att mäta så som de sitter nu.
Menar du att jag ska låta neutral vara kvar där de är och dra ut de bruna och koppla ihop?
Du ska absolut inte kopplat mätprobarna i strömmätningsuttaget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.