Skumpe
H Hybro skrev:
Jag skulle plocka bryta spänningen till fläkt och dess styrning redan i husets elcentral.
Därefter spänningsmäta fartreglagets matning. Mellan en av de blå kablarna och i tur och ordning de bruna.
Visar dessa båda mätningar noll, eller nära noll Volt, så kan du undersöka fläkten och dess kopplingsdosas innehåll. Kan ju vara ett glapp t ex.

Du vet väl om att det krävs elbehörighet för att göra ändringar, koppla loss, koppla till fast monterad utrustning?
Har du inte det och går vidare, så påtar du dig ett större ansvar.

Och enda tipset i så fall är att ta bilder på hur varje kabel är inkopplad.
Och för att hjälpa krävs goda intentioner men ändå är du här. Konstigt va?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Digital multimeter visar 0.03 volt, röda och svarta ledningar på grått underlag, forumkonversation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Tänkte just på din fråga. Och detta med goda intensioner.


Här kommer den viktigast:

Om jag inte ser fel, så finns det bara ett läge till på detta instrument som är s a s Icke Förstörande med den inkoppling Du frågade efter.

Är ju då inte så goda förutsättningar att det ska gå bra om man inte har lite bättre förkunskaper.

Allmänna rådet i detta fall blir:
Använd bara denna inkoppling och detta val på vredet, förutom "Off". Oavsett vad du än mäter på.
Annars är det troligen som så att du blir utan instrument. Även risk för personskador finns.


Men visst, jag ska bara följa tråden med intresse och hoppas på God Fortsättning.

Lycka till, akta fingrarna.

/ Toni
 
Redigerat:
Skumpe
H Hybro skrev:
[bild]
Tänkte just på din fråga. Och detta med goda intensioner.


Här kommer den viktigast:

Om jag inte ser fel, så finns det bara ett läge till på detta instrument som är s a s Icke Förstörande med den inkoppling Du frågade efter.

Är ju då inte så goda förutsättningar att det ska gå bra om man inte har lite bättre förkunskaper.

Allmänna rådet i detta fall blir:
Använd bara denna inkoppling och detta val på vredet, förutom "Off". Oavsett vad du än mäter på.
Annars är det troligen som så att du blir utan instrument. Även risk för personskador finns.


Men visst, jag ska bara följa tråden med intresse och hoppas på God Fortsättning.

Lycka till, akta fingrarna.

/ Toni
Jag har redan mätt på det sättet du är orolig för och det hände ingenting förutom att det visade märkliga värden. Du borde kanske leta fram den där boken i högstadiefysik du tipsade om? Är du van vid att kunna bete dig hur som helst utan att nån sätter dig på plats?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Skumpe
Har varit uppe nu men hittade ingen kondensator i kopplingsdosan. Det satt bara plintar där och en brytare.

Detta är i alla fall fläkten. Kondensatorn sitter kanske inuti fläkten?
 
  • Elektrisk anordning med etikett, kablar, på tak, delvis hand syns, skymning eller molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
Uppdatering

För den som söker: TFER 125 XL Black Systemair

Jag bytte kondensator. Denna satt i
Hand håller COMAR kondensator märkt "MK 2-450" på 2 μF, 450 VAC, 50/60 Hz, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte en liknande på Amazon för 80 spänn inkl frakt
Startkondensator för motorer, 2 mikrofarad, 450 volt, Miflex, svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag fick också denna:
Teknisk ritning av elinstallation, kopplingsschema, detaljer, måttangivelser och ledningsfärger på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläkten fungerar bra nu.
Hoppas någon annan kan ha nytta av detta.
Ventilationsfirman ville ha 10-12000 kr för att byta fläkt. De byter inte delar sa de.
Så jag sparade verkligen en del.
Tack för hjälpen Byggahus!
 
  • Gilla
Riskokaren och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Byt även lager ett tips. Om man kan skruva lite är det ganska lätt.dom flesta små fläktarna har 608 2RS lager kostar kring hundringen stycke. Passa på att rengöra fläkten samtidigt när du har löst fläkthjulet. Lägg hjulet i varmt vatten med diskmedel. Om du inte vet hur du tar isär fläkten hör av dig ska jag vägleda dig.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
orom orom skrev:
Byt även lager ett tips. Om man kan skruva lite är det ganska lätt.dom flesta små fläktarna har 608 2RS lager kostar kring hundringen stycke. Passa på att rengöra fläkten samtidigt när du har löst fläkthjulet. Lägg hjulet i varmt vatten med diskmedel. Om du inte vet hur du tar isär fläkten hör av dig ska jag vägleda dig.
Tack men det är tillbaka på taket nu. Den får sitta där tills den går sönder nästa gång. Den är rengjord med trasa.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Uppdatering

För den som söker: TFER 125 XL Black Systemair

Jag bytte kondensator. Denna satt i
[bild]

Jag köpte en liknande på Amazon för 80 spänn inkl frakt
[bild]


Jag fick också denna:
[bild]

Fläkten fungerar bra nu.
Hoppas någon annan kan ha nytta av detta.
Ventilationsfirman ville ha 10-12000 kr för att byta fläkt. De byter inte delar sa de.
Så jag sparade verkligen en del.
Tack för hjälpen Byggahus!
Har samma problem som dig tror jag, samma fläkt styrd via steglös "dimmer" och den slutade suga luft i söndags. Fick offert på 16000 för byte o injustering. Så det kan ju vara värt att testa att byta kondensatorn. Sitter dosan med kondensatorn inne i huven?
 
L LasseTh skrev:
Har samma problem som dig tror jag, samma fläkt styrd via steglös "dimmer" och den slutade suga luft i söndags. Fick offert på 16000 för byte o injustering. Så det kan ju vara värt att testa att byta kondensatorn. Sitter dosan med kondensatorn inne i huven
L LasseTh skrev:
Har samma problem som dig tror jag, samma fläkt styrd via steglös "dimmer" och den slutade suga luft i söndags. Fick offert på 16000 för byte o injustering. Så det kan ju vara värt att testa att byta kondensatorn. Sitter dosan med kondensatorn inne i huven?
Den brukar sitta ovanför fläkten i ett litet "hölje" på de äldre fläktarna. Följ elkabeln från kopplingsdosan till fläkten så hittar du. Har bytt många kondensatorer och fått fläktar och funka.

Det kan vara ett jädra pillande med alla skruvar för att komma åt kondensatorn men det är det värt med tanke på prisskillnaden. Kostar runt hundringen istället för flera tusen.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
orom orom skrev:
Byt även lager ett tips. Om man kan skruva lite är det ganska lätt.dom flesta små fläktarna har 608 2RS lager kostar kring hundringen stycke. Passa på att rengöra fläkten samtidigt när du har löst fläkthjulet. Lägg hjulet i varmt vatten med diskmedel. Om du inte vet hur du tar isär fläkten hör av dig ska jag vägleda dig.
Fläkten låter som ett jetplan nu, det är lite olika ljud. Lågt oscillerande mullrande och sen ett mer högfrekvent ljud som kommer och går. Om man höjer varvtalet på tyristorn så låter det över halva stan. Killen som var där och sotade kanaler sa att det är kullagren är dåliga Funktionen är ok (luftflödet är bra) men jag har förstått att det är en tidsfråga innan motorn ger upp om man kör vidare på dåliga lager.

Så nu har jag funderat över olika alternativ:

1) köp en helt ny fläkt. Det verkar finnas EC och AC. Jag har 125 mm kanal och det finns inga fläktar jag kan hitta som är EC och 125 mm utan de kommer från 160 mm. Det går att få en ny fläkt för 2-3 tusen.
Det jag inte vet är om det är lätt att byta, alltså om jag kan sätta den nya fläkten rakt in i de gamla "knäppfästena" eller om jag måste hålla på att skruva. EC-fläktarna kostar också dubbelt så mycket.

2) byta kullager i befintlig fläkt.

3) byta motorn i befintlig fläkt. Det finns som reservdel för 2000 kr. Det kostar alltså nästan lika mycket som en ny fläkt men det som möjligen är fördelen är att man behöver byta färre delar på taket. Jag kan alltså slippa några större ingrepp i infästningen utan bara knäppa på fläkten igen. Detta tilltalar mig mycket då taket den sitter på är ett helvete att arbeta på.

Om det hade varit enkelt att köpa en ny EC-fläkt som man kunde "knäppa" in i det gamla fästet utan att byta något som behöver skruvas eller som kan börja krångla eller läcka så hade jag gjort det direkt. Men det verkar inte finnas.

Så just nu är jag inne på att byta kullager. Men jag har inte lyckats ta reda på vilka kullager som sitter där så jag kommer chansa och beställa två av de du föreslog, plocka ut kullagren och om det inte är rätt åka och köpa rätt. Hoppas att jag kan klara detta på en och samma dag för det vore trist att dels inte ha nån ventilation och dels behöva sätta tillbaka en trasig fläkt och fortsätta senare.

Hur som helst - om du har några illustrationer, tips eller någonting som kan hjälpa mig att få ut kullagren och sätta in dom nya så är jag mycket tacksam.
 
Skumpe
L LasseTh skrev:
Har samma problem som dig tror jag, samma fläkt styrd via steglös "dimmer" och den slutade suga luft i söndags. Fick offert på 16000 för byte o injustering. Så det kan ju vara värt att testa att byta kondensatorn. Sitter dosan med kondensatorn inne i huven?
Ledsen för sent svar, ja den sitter inuti kapslingen .Det är lätt att byta. Förstår att ditt problem redan är löst men skriver här så andra kan se.

Kondensatorn sitter i det som är inringat i rött i ritningen ovan. Det är ett jobb på tio minuter att byta den även för någon som är helt grön på detta.
 
Skumpe
F fluffe97 skrev:
Den brukar sitta ovanför fläkten i ett litet "hölje" på de äldre fläktarna. Följ elkabeln från kopplingsdosan till fläkten så hittar du. Har bytt många kondensatorer och fått fläktar och funka.

Det kan vara ett jädra pillande med alla skruvar för att komma åt kondensatorn men det är det värt med tanke på prisskillnaden. Kostar runt hundringen istället för flera tusen.
På just den här modellen är det lättåtkomligt. Inget krångel.
 
Ja det var inte svårt att byta. Tyvärr la motorn av ca 4 veckor efter att jag bytat kondensatorn. Men det var ganska lätt att byta hela motorn också 🙂
 
Skumpe
L LasseTh skrev:
Ja det var inte svårt att byta. Tyvärr la motorn av ca 4 veckor efter att jag bytat kondensatorn. Men det var ganska lätt att byta hela motorn också 🙂
Var köpte du ny motor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.