Mikael_L
U Uffe A skrev:
Som sagt jag har inga synpunkter på vattenkokar metoden
Jag har bara aldrig använt den
Jag har fått uppgifter från nätägaren och kontrolleratt med Eurotester
Fördelen med nätägarens värde är att det är korrekt justerat, dvs Ik3 räknat på kalla ledningar och Zför räknat på varma ledningar.
När man mäter upp värdet vet man inte temperaturen just då.

Nackdelen med nätägarens framräknade värde är att där missar man ev dåliga förbindningar och annat som påverkar och får teoretiska och verkliga värdet att skilja.
Så som El-löken66 skriver, det är egentligen inte dumt att ha bägge.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Skärmdump av elektriska beräkningar med markerade värden för dvärgbrytare och frånkopplingstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid 500 mΩ förimpedans kan man dra 100m EQLQ 5G,25. Frånkopplingstiden blir då 4s vilket är tillåtet. Detta gäller dock för den specifika dvärgbrytare. Olika tillverkare har olika strömkurvor så det gäller inte generellt för alla dvärgbrytare. Så det kan mycket väl fungera utan att byta någon dvärgbrytare eller ledning, men du behöver som sagt ta reda på förimpedans. Nu vet jag att din huvudledning bara vara 50m men drog till med lång längd för att se hur det blev, och man kom förvånansvärt långt.

TS sätter en B6 för sin utökning enligt frågan i tråden och har inget problem med ev dimensioneringar i den tidigare matningen mot centralen. Lämpligtvis med kabel 2.5 mm2 även i nya gruppen även om det inte vore helt omöjligt med 1.5 mm2 också.

Vore bra med lite mer info kring hur tidigare matning ligger tex är den grupp i central med JFB eller ligger den separat, ska nya gruppen skyddas av JFB osv. TS kanske kan göra vattenkokartest om det finns multimeter tillgänglig. Kokartestprincipen är den absolut bästa med riktigt säkra resultat och inget fel att göra så i enstaka fall som hempulare.

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
TS sätter en B6 för sin utökning enligt frågan i tråden och har inget problem med ev dimensioneringar i den tidigare matningen mot centralen. Lämpligtvis med kabel 2.5 mm2 även i nya gruppen även om det inte vore helt omöjligt med 1.5 mm2 också.

Vore bra med lite mer info kring hur tidigare matning ligger tex är den grupp i central med JFB eller ligger den separat, ska nya gruppen skyddas av JFB osv. TS kanske kan göra vattenkokartest om det finns multimeter tillgänglig. Kokartestprincipen är den absolut bästa med riktigt säkra resultat och inget fel att göra så i enstaka fall som hempulare.
Jag skriver om o skriver förhoppningsvis rätt.

Centralen i stallet matas av en separat 3fasmatning på 16A C. Ca 50 meter. 2,5mm2. I rör i mark. Ingen jordfelsbrytare där.

Centralen i stallet har jordfelsbrytare. Där finns vissa grupper på 10A. En till stängsel, nått uttag och belysning.

Utökningen kräver ca 100m +10m för svängar på markslangen/röret och koppling i varje lyktstolpe. Vi säger 110m.

I varje stolpe kommer det gå en 1,5mm2 6m upp till armaturerna. Tror inte jag får i en 2,5mm2 i armaturerna. Armaturerna blir väl parallellkopplade? Så det vet jag inte hur man ska förhålla sej till. Armaturerna är på 100W styck. 4stycken.

Hoppas jag fick med allt. Ska ringa till elbolaget o prata med dom i morgon. Ev också göra en mätning själv.

E
CHEMAS CHEMAS skrev:

Centralen i stallet matas av en separat 3fasmatning på 16A C. Ca 50 meter. 2,5mm2. I rör i mark. Ingen jordfelsbrytare där.

Centralen i stallet har jordfelsbrytare. Där finns vissa grupper på 10A. En till stängsel, nått uttag och belysning.

Utökningen kräver ca 100m +10m för svängar på markslangen/röret och koppling i varje lyktstolpe. Vi säger 110m.

I varje stolpe kommer det gå en 1,5mm2 6m upp till armaturerna. Tror inte jag får i en 2,5mm2 i armaturerna. Armaturerna blir väl parallellkopplade? Så det vet jag inte hur man ska förhålla sej till. Armaturerna är på 100W styck. 4stycken.

Hoppas jag fick med allt. Ska ringa till elbolaget o prata med dom i morgon. Ev också göra en mätning själv.
Vad är det för kabel, 5G2,5 N1XV eller EXLQ?

E El-Löken66 skrev:
Vad är det för kabel, 5G2,5 N1XV eller EXLQ?
Det är inte n1xv iaf. Jag trodde det va Eqlq eller eklk men jag kan ha fel. Får kolla i morgon.

E
CHEMAS CHEMAS skrev:
Det är inte n1xv iaf. Jag trodde det va Eqlq eller eklk men jag kan ha fel. Får kolla i morgon.
Aha.
Då ör det därför.

E El-Löken66 skrev:
Aha.
Då ör det därför.
Därför vad? Hänger inte med hehe. Jag antar att du menar från huset till stallet iaf.

E
CHEMAS CHEMAS skrev:
Därför vad? Hänger inte med hehe. Jag antar att du menar från huset till stallet iaf.
Då är det därför.

Det blir så tajt för dig. Kolla ifall inte en EXLQ 5G2,5 har mindre ytterdiameter?

EKLK 13,1
Eqlq 12,1
N1xv 11,4
EXLQ 10,2

CHEMAS CHEMAS skrev:
Om du kollar med eldim så ser du visserligen att du kommer väldigt långt med en B6 med avseende på "utlösningsvillkoret", så långt att man inte behöver fundera vidare på just den frågan. Men jag vill ju ändå inte att du skjuter blint från höften utan att du skaffar någon grund att stå på genom att mäta. Är det LED-armaturer kan det finnas risk för att startströmmen löser en B6 så du kanske behöver en C6 som blir lite mer på gränsen.

CHEMAS CHEMAS skrev:

Gör du en egen mätning det är alltid bra och enkelt att göra. Sen som Bo skrev kan typen ljuskällor också vara vettigt att tänka på så du inte faller på ev inkopplingsströmmar. Som vanligt lägg in de fakta du har oavsett om de verkar höra till direkta frågan så blir det inte så många varv och mindre förvirring bland svaren.

Du skjuter ju inte direkt från höften eftersom du ställer frågan här det är bra om du är intresserad.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Då är det därför.
Det blir så tajt för dig. Kolla ifall inte en EXLQ 5G2,5 har mindre ytterdiameter?

EKLK 13,1
Eqlq 12,1
N1xv 11,4
EXLQ 10,2
Varför håller du bara på och löjlar dig. :thumbdown: :mad:

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför håller du bara på och löjlar dig. :thumbdown: :mad:
Varför skriver du meningslösa inlägg?
Begriper du inget är det bättre att sluta smutsa ner trådarna här och fråga dina föräldrar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.