5 942 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Från vilken elcentral räknar man på utlösningsvillkoret.
Låt säga att jag har en central med 16A dvärgbrytare. Från den centralen går det 25m 2,5mm2 till en annan central där allt är avsäkrat med 10A. Tanken är att lägga ytterligare 100m kabel som kommer belastas med 400W. Går det överhuvudtaget? Safea med B karakteristiska dvärgbrytare vid central 2?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Man dimensionerar efter utlösningsvillkoret i varje punkt som en kabel utgår ifrån, där förutsättningarna ändras.
I ditt fall behöver man veta förimpedansen i någon punkt, spelar inte så stor roll vilken. Bäst är ju den närmaste (sista) där din 100 meterskabel utgår. Men jag får uppfattningen att kabeln till denna central inte heller är dimensionerad. Så mät gärna förimpedansen i båda centralerna med vattenkokarmetoden så får vi se.
Du kan också leka med eldim och se vilken förimpedans som krävs. 400 W är inte mycket så går du ned i säkring till 6 A, kanske t.o.m. en snabb 6 A så kommer du nog långt. Beror också på vilken area på kabeln du väljer.
I ditt fall behöver man veta förimpedansen i någon punkt, spelar inte så stor roll vilken. Bäst är ju den närmaste (sista) där din 100 meterskabel utgår. Men jag får uppfattningen att kabeln till denna central inte heller är dimensionerad. Så mät gärna förimpedansen i båda centralerna med vattenkokarmetoden så får vi se.
Du kan också leka med eldim och se vilken förimpedans som krävs. 400 W är inte mycket så går du ned i säkring till 6 A, kanske t.o.m. en snabb 6 A så kommer du nog långt. Beror också på vilken area på kabeln du väljer.
Med uppgifterna om för impedans och Ik3 så kan man räkna ut vilken kabel man behöver för att villkoren ska uppfyllas
De värdena kan man inte bara uppskatta utan de måste beräknas
Vattenkokar metoden har jag aldrig behövt utan jag har räknat på uppgifter från nätägren och uppmätta värden
Så jag har ingen uppfattning om hur tillförlitlig denna är.

Vattenkokar metoden har jag aldrig behövt utan jag har räknat på uppgifter från nätägren och uppmätta värden
Som du vet är det ett uppmätt värde, fokusera inte på att det måste vara just en klokare, ta en stark resistiv last, bra mätinstrument och upprepa mätningen några gånger så du får ett entydigt svar.U Uffe A skrev:Med uppgifterna om för impedans och Ik3 så kan man räkna ut vilken kabel man behöver för att villkoren ska uppfyllas
![]()
Detta är i min värld bättre än ett framräknat värde men bäst är såklart att ha bägge!
Som sagt jag har inga synpunkter på vattenkokar metodenE El-Löken66 skrev:
Jag har bara aldrig använt den
Jag har fått uppgifter från nätägaren och kontrolleratt med Eurotester
Saken är den att en elektriker drog fram 2,5mm2 från huset till stallet o hävdade att det va lagom o räckte gott o väl. Mätte meter idag. Är närmare 50 så mitt ögonmått är under all kritik. Hur som helst. Därför jag undrar vart ifrån man ska räkna om man gör en ny grupp i central nummer 2. Jag behöver 100m kabel. Till 400w. En elektriker jag pratade med säger att man behöver minst 2, 5mm2 och att matningen till stallet dock "känns" underdimensionerad.
Från central nummer 2 till 400w. Om det räcker med 2,5mm2 och kanske säkra ner till en 6A B dvärgbrytare så blir det så. Om ni tycker eller vet att jag även bör få matningen bytt mot en 6mm2 så blir det så.
Men ni kanske inte vet förens det är uppmätt riktigt och det kan jag förstå. Då får jag fixa det.
Tack så länge allesammans.
Från central nummer 2 till 400w. Om det räcker med 2,5mm2 och kanske säkra ner till en 6A B dvärgbrytare så blir det så. Om ni tycker eller vet att jag även bör få matningen bytt mot en 6mm2 så blir det så.
Men ni kanske inte vet förens det är uppmätt riktigt och det kan jag förstå. Då får jag fixa det.
Tack så länge allesammans.
Den huvudledningen till stallet ska klara att frånkoppla, för det krävs minst 160A (om det är typ C) i yttersta änden, dvs. I centralen i ladan. Gruppledningen med 6A dvärgbrytare kräver minst 30A längst ut i ledningen för att lösa. Du har alltså två utlösningsvillkor att uppfylla.CHEMAS skrev:
Ok. Då måste jag bara kunna räkna ut det. Hmm.J Johan456 skrev:
Jag har kollat med el-vis, eldim och diverse andra program. Det ska räck med 2,5mm2 men jag vill veta riktigt säkert.
Du bor på landet, antar därför att du har en Zför på 500mOhm, rent resistiv. Då kommer du Max 48m med 2,5mm2 och C16 dvärgbrytare. Det är på gränsen. Mitt råd är att kolla förimpedansen med nätägaren, men oavsett så är du är på gränsen. Byt till B16 eller C10.
Ska du sen gå med 2,5mm2 från centralen i ladan så är det inga problem med B6 på 100m 2,5mm2, problemet är din huvudledning till ladan.
Har nu räknat i mobilen vilket är svårare än vid datorn. Ska dubbelkolla imorgon.
Ska du sen gå med 2,5mm2 från centralen i ladan så är det inga problem med B6 på 100m 2,5mm2, problemet är din huvudledning till ladan.
Har nu räknat i mobilen vilket är svårare än vid datorn. Ska dubbelkolla imorgon.
För ditt nya tillägg är det problemfritt om du väljer B6 och 2.5 mm2. Det som är gjort tidigare som matning där du utgår får väl den som gjort det jobbet stå för?CHEMAS skrev: