Funderar på en Franke Tender köksfläkt.

Ser att den finns i två varianter 724 eller 725, vilke när lämpligast att välja?

Antingen med 5 hastigheter och ett enkelt kallrasskydd eller 3 hastigheter och ett motordrivet spjäll som öppnar när fläkten startas och stänger när den stängs av.

Den senare verkar även ha EVL-funktionen (efterventilation).
Funktionen är tidsstyrd och tyst för att effektivt och utan att störa kunna suga ut det sista matoset.

Spisfläkten har inbyggd motor och kräver egen ventilationskanal. Denna modell är vanlig i fristående villor.
Kanalanslutning: Ø 125/150/160 mm.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...anke-tender-725-spisflakt-svart-svart-4060711

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...er-724-16-villa-spisflakt-svart-svart-4060703

BirgitS
724 är, som det står, en Alliance-fläkt och alltså avsedd att styra en central fläkt som sköter om ventilationen även i badrummet. Jag vet inte vad du har för ventilationssystem i ditt hus.

Kan vara lättare att förstå om du läser på Frankes sidor om resp. fläkt.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, eller ringer Frankes support 091240500, de är hjälpsamma

BirgitS BirgitS skrev:
724 är, som det står, en Alliance-fläkt och alltså avsedd att styra en central fläkt som sköter om ventilationen även i badrummet. Jag vet inte vad du har för ventilationssystem i ditt hus.

Ja, fast det står även i instruktionsmanualen för 724, att om inte central fläkt finns, ska inte den extra svarta ledaren i anslutningskabeln kopplas in.

Så jag tolkade det som att den även kan fungera fristående, men då med ett motorstyrt spjäll inuti fläkten.

Jag har endast självdrag och vissa år väldigt mycket mygg. De har flugit in genom skorstenen och ut vid ventilationsluckan ovan spisen, där jag nu tänkt koppla in en köksfläkt.

Tänkte om detta spjäll kunde skydda lite mot mygg och knott?

BirgitS
Kallrasskydd är avsedda att stoppa allt luftdrag uppifrån och in i köket, inkl. mygg som finns i luften.

Jag kanske missförstår något men en motordrivet spjäll är väl att motorn öppnar spjället så att det blir en öppning, men det ger ju inget vidare utsug utan att man har en annan fläkt högre upp på kanalen.

BirgitS BirgitS skrev:
Kallrasskydd är avsedda att stoppa allt luftdrag uppifrån och in i köket, inkl. mygg som finns i luften.

Jag kanske missförstår något men en motordrivet spjäll är väl att motorn öppnar spjället så att det blir en öppning, men det ger ju inget vidare utsug utan att man har en annan fläkt högre upp på kanalen.
724 Alliance har även en egen fläktmotor, fast med lägre effekt 94W, istället för 209W som den vanliga 725 har.

724 har ett extra motordrivet spjäll istället för kallrasskyddet, det öppnas när fläkten startas och då skickas även en signal till central fläkt högre upp i kanalen att suga ut mer luft.

Går även att ställa in ett mindre grundflöde så lite ventilation fås när köksfläkten är avstängd, då stänger inte spjället helt.

Men verkar som att 725 med kallrasskydd är det jag bör satsa på.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.