Ola C Ola C skrev:
Ser du dumpat dina gåstavar i skräpsläpet hos Daniel när du var nere på besök, är det verkligen klokt att slänga dom?
[bild]
Nä, kan tyckas men nu har jag en ny, mer utmanande men mindre ansträngande hobby.

Backa med släp upptar all min tid!

Slalombana baklänges genom koner, runt hörn — 30, 45, 60 grader. Upp o ner för gungande ramper, i motljus och motvind; i fel fil och mot trafiken; med och utan last. (Tomt släp är lite lurigt faktiskt.)
Med och utan dragkrok — fantastiskt roligt!!!

Du borde prova, passar nog dig!
//Ronnie

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sjukt svårt att gå med stavarna samtidigt som han håller den nya vinkelhaken han köpt ;)
Nänä, vinkelhakeln ligger där den ska, i sin ask. Den ska inte hållas i och stavarna har jag övergett för mitt nya intrresse. Se ovan.

Tänk att se sverige från söder till norr baklänges. Man skulle bara ha en husvagn att backa omkring…
Smygehuk till — Smygehuk. Resten kan vänta. Vilket äventyr!
//Ronnie

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nä, kan tyckas men nu har jag en ny, mer utmanande men mindre ansträngande hobby.

Backa med släp upptar all min tid!

Slalombana baklänges genom koner, runt hörn — 30, 45, 60 grader. Upp o ner för gungande ramper, i motljus och motvind; i fel fil och mot trafiken; med och utan last. (Tomt släp är lite lurigt faktiskt.)
Med och utan dragkrok — fantastiskt roligt!!!

Du borde prova, passar nog dig!
//Ronnie
Fan, då skulle du varit med idag!

Säg till nästa gång du ska leka p-vakt på sliparebacken så kommer jag förbi med husvagnen o visar lite trix.

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Kanske läge att investera i detta släpet?

Kanske dock har lite ont om packutrymme, men din nya fina vinkel borde i alla fall få plats!

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Trångboddhet = fulsnickeri = problemlösning = sant!

Japp, så är det. Kom hem efter en trivsam utflykt söderut med två nerkapade mdf-skivor som ska bli en badrumskommod och ett skåp på ben. Eftersom väggarna i verkstaden är helt belamrade kunde inte mdf-bitarna lutas någonstans utan de hamnade på arbetsbänken. Kolossalt opraktiskt!

För att få tillgång till arbetsbänken igen bestämde jag mig för att bygga en mobil skivvagn till ämnena; kan verka som en rejäl omväg för att lösa ett utrymmesproblem men funkar vagnen som det är tänkt kommer jag nog att behålla den och därigenom få en av mina gamla skivsamlingar flyttbara.

Jag började med att leta reda på lite gammalt ”bra-att-ha-virke” och satte igång. Ett hyllplan, lite hyvlade listbitar och hjul från en skrotad hurts blev ingredienserna i min vagn-ragu…

Tänkte mig en enkel botten/sarg-konstruktion med en öppen gavel som inte ska kunna tippa.
Såhär blev det:

En hemmabyggd mobil skivvagn i trä under konstruktion, stående på en arbetsbänk i en verkstad fylld med verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inåtlutande sidor med stag ska hålla skivbitarna stående ta att de inte kan välta vagnen.

En hemmagjord mobil skivvagn av trä i en verkstad, med inåtlutande sidor och hjul, designad för att transportera skivmaterial stående.
Skapa konto

Den slutna gaveln består av en masonitbit från en kasserad garderob samt en mindre bit osb som hängslen och livrem.

Hemmagjord mobil skivvagn av trä med hjul, inåtlutande sidor och en slutna gavel, byggd av återvunnet material i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Hjulen är vid sidan om botten/hyllplanet så att lasten inte hamnar utanför.

Mobil vagntillverkad av virke och hjul, lastad med stora mdf-skivor i en verkstad för att lösa utrymmesproblem.
Skapa konto

Skivmaterialet ilastat, vagnen är stadig och rullar lätt — vi kommer nog att bli kompisar och jag kan använda min arbetsbänk igen

Najs!
//Ronnie

• Mobilt ställ för skivor byggt av trälister, hyllplan och hjul, designat för att lösa utrymmesproblem i verkstaden.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Trångboddhet = fulsnickeri = problemlösning = sant!

Japp, så är det. Kom hem efter en trivsam utflykt söderut med två nerkapade mdf-skivor som ska bli en badrumskommod och ett skåp på ben. Eftersom väggarna i verkstaden är helt belamrade kunde inte mdf-bitarna lutas någonstans utan de hamnade på arbetsbänken. Kolossalt opraktiskt!

För att få tillgång till arbetsbänken igen bestämde jag mig för att bygga en mobil skivvagn till ämnena; kan verka som en rejäl omväg för att lösa ett utrymmesproblem men funkar vagnen som det är tänkt kommer jag nog att behålla den och därigenom få en av mina gamla skivsamlingar flyttbara.

Jag började med att leta reda på lite gammalt ”bra-att-ha-virke” och satte igång. Ett hyllplan, lite hyvlade listbitar och hjul från en skrotad hurts blev ingredienserna i min vagn-ragu…

Tänkte mig en enkel botten/sarg-konstruktion med en öppen gavel som inte ska kunna tippa.
Såhär blev det:

[bild]

Inåtlutande sidor med stag ska hålla skivbitarna stående ta att de inte kan välta vagnen.

[bild]

Den slutna gaveln består av en masonitbit från en kasserad garderob samt en mindre bit osb som hängslen och livrem.

[bild]

Hjulen är vid sidan om botten/hyllplanet så att lasten inte hamnar utanför.

[bild]

Skivmaterialet ilastat, vagnen är stadig och rullar lätt — vi kommer nog att bli kompisar och jag kan använda min arbetsbänk igen

Najs!
//Ronnie
Snyggt byggt! Jag kanske borde anamma ditt bygge. Jag har diverse skivor stående utmed en vägg i garaget, mycket besvärligt att nå det som står längst bak. Vore ju fördelaktigt att kunna rulla ut allt så det istället kommer längst fram... Eller möjligt att plocka ut åt sidan. Då kunde man ju även ha konsoler på sidorna å få bort halvlånga plankor som ligger tvärs över golvet...

Problemet är väl bara allt bråte som ligger ivägen för att kunna rulla ut vagnen... Å andra sidan är nog en stor del av den bråten tidigare nämnda plankor(om än tyvärr inte allt.) Dessutom är nog några plankor och reglar för långa för den lösningen, men kanske får se till att användas, eller rent av avyttras om de faktiskt är så mycket i vägen som jag nu antyder...

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Borde inte vagnen ha typ bildäck för att klara det "något ojämna" underlaget?

...eller det sitter i ryggmärgen att navigera runt det där asteroidnerslaget i golvet?

• Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:

...eller det sitter i ryggmärgen att navigera runt det där asteroidnerslaget i golvet?
Golvet gick sönder när han tappade vinkelhaken..

• Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:

Numera sitter det i ryggmärgen att undvika hålet efter golvbrunnen, dessvärre.
Ska gjuta igen det vilket år som helst men eftersom jag är helt kass på sådant som har med betong och sådan gegga att göra är det enklare att undvika än att uträtta…

För övrigt rullar vagnen fint runt hålet.
//Ronnie

Ordning i verkstaden = Sisyfosarbete (eller åtminstone som att enbent dansa foxtrot — man hoppar åt olika håll…)

Har äntligen kommit till skott med att färdigställa hyllorna som jag har i källartrappan för diverse grunkor. Plötsligt har man möjlighet att addera några hyllplan till.

Hyllor i trä står i en källartrappa fyllda med verktyg och förvaringslådor. Ordning och organisation i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Det är de två nedersta sektionerna som blivit påbyggda så nu är hyllorna lika höga dessutom, trots att de står i trappan. Och då blir det plötsligt en större jämn yta ovanpå också. Nirvana!

Har tidigare haft alla vinklar på gaveln till arbetsbänken vilket mestadels funkat bra men ibland har vibrationer fått någon att hoppa ner i betonggolvet med tråkiga resultat.
Sålunda bestämde jag mig för att samla all mät-, märk- och layoututrustning på en vägg istället.

Såhär ser det ut när allt är på plats, ett och ett halvt steg från arbetsbänken:

Verktygsvägg med linjaler, skjutmått och mätverktyg organiserade på french cleats, samt hörselkåpor och förvaring på hyllor i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Faktiskt bättre, vilket väl också är syftet med förändringar???

På gaveln till bänken har jag nu börjat samla mina dogs och spännverktyg (kommer) som tidigare skrotat omkring i en låda under bänken.

Hylla med orange och metalliska verktygshållare monterade på gradlister i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Grunkorna sitter på hållare på gradlister (s k french cleats), känns sådär smart nu. Utrymmet är nog för litet för att erbjuda optimal flexibilitet. Tveksam till att rekommendera lösningen här.

Slutligen kan jag rapportera att nu har jag alla ingredienser hemma för att bygga en andra luftrenare.

Radiatorfläkt, filterrulle och transformator i en verkstad, komponenter för att bygga en luftrenare. Verktyg och hyllor syns i bakgrunden.
Skapa konto

Kylfläkt från Biltema, G4 filtermatta samt en transformator; plywood till lådan hade jag redan.
Tanken är att bygga en renare med dubbla grovfilter som ska avlasta min Pullman Ermator som har ett HEPA-filter.
Bygginfo och såsmåningom upplevt utfall kommer i denna tråd. 😊

Tack till dig som läst ända hit, önskar dig en fin kväll!
//Ronnie

PS. På bilden med vinklarna saknas fortfarande mina stora 250 x 400 mm vinklar; velar fortfarande om var de ska sitta… Ja, herregud! DS

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ordning i verkstaden = Sisyfosarbete (eller åtminstone som att enbent dansa foxtrot — man hoppar åt olika håll…)

Har äntligen kommit till skott med att färdigställa hyllorna som jag har i källartrappan för diverse grunkor. Plötsligt har man möjlighet att addera några hyllplan till.

[bild]

Det är de två nedersta sektionerna som blivit påbyggda så nu är hyllorna lika höga dessutom, trots att de står i trappan. Och då blir det plötsligt en större jämn yta ovanpå också. Nirvana!

Har tidigare haft alla vinklar på gaveln till arbetsbänken vilket mestadels funkat bra men ibland har vibrationer fått någon att hoppa ner i betonggolvet med tråkiga resultat.
Sålunda bestämde jag mig för att samla all mät-, märk- och layoututrustning på en vägg istället.

Såhär ser det ut när allt är på plats, ett och ett halvt steg från arbetsbänken:

[bild]

Faktiskt bättre, vilket väl också är syftet med förändringar???

På gaveln till bänken har jag nu börjat samla mina dogs och spännverktyg (kommer) som tidigare skrotat omkring i en låda under bänken.

[bild]

Grunkorna sitter på hållare på gradlister (s k french cleats), känns sådär smart nu. Utrymmet är nog för litet för att erbjuda optimal flexibilitet. Tveksam till att rekommendera lösningen här.

Slutligen kan jag rapportera att nu har jag alla ingredienser hemma för att bygga en andra luftrenare.

[bild]

Kylfläkt från Biltema, G4 filtermatta samt en transformator; plywood till lådan hade jag redan.
Tanken är att bygga en renare med dubbla grovfilter som ska avlasta min Pullman Ermator som har ett HEPA-filter.
Bygginfo och såsmåningom upplevt utfall kommer i denna tråd. 😊

Tack till dig som läst ända hit, önskar dig en fin kväll!
//Ronnie

PS. På bilden med vinklarna saknas fortfarande mina stora 250 x 400 mm vinklar; velar fortfarande om var de ska sitta… Ja, herregud! DS
Sorry! Glömde svara. Du får ett sms strax.

• Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Hej hopp — nu byggs det. I plast!

Håller ju på att bygga en badrumskommod åt en trevlig grannfamilj och nu börjar de närma sig ”färdigt badrum” och jag kan äntligen börja bygga på riktigt.
Dessvärre är det fortfarande lite slirigt av olika anledningar med de slutliga måtten så jag har bestämt mig för att göra en mockup i 20 mm cellplast så får vi något konkret att titta på och resonera runt.
Trevligt att såga och vanligt trälim funkar utmärkt.

Cellplastmockup av badrumskommod på arbetsbänk med limflaska och verktyg. Ryggstycke och botten är ihoplimmade med stöd av vinklar och kilar.
Skapa konto

Här limmas ryggstycket och botten ihop; en aluvinkel och mina betrodda kilar kommer väl till pass.

Mockup av badrumskommod i 20 mm cellplast på arbetsbänk med flaska trälim och etiketterade delar.
Skapa konto

I nästa steg limmas gavlar samt en sarg av dubbelt skivmaterial dit och därefter benen som är två stegliknande konstruktioner så är mockup:en klar och vi kan alla bilda oss en uppfattning om hur den färdiga kommoden kommer att te sig.

Sorry, rätt ointressant post, jag vet men det här blev ett rätt kul moment av ett nödvändigt ont så jag kunde inte hålla mig…

Ha nu en skön kväll!
//Ronnie

• Gilla
  • Älska
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
Nytt jättespännande (gäsp) livstecken från Varberg…

Håller ju på med en badrumskommod sedan ganska lång tid — ett projekt som går i stå med en viss regelbundenhet verkar det som då förutsättningar som mått, val av handfat och annat ändras ibland. Inga problem, jag gillar mina uppdragsgivare och de förstår varför saker händer eller inte händer.
Ett av delprojekten är att kantlista lådor av björkplywood med massiv björk. Kul!
Så när @Hep informerade om sina inköp tidigare av kanttvingar sprang jag snabbt till datorn och köpte likadana.

Röda kanttvingar prydligt monterade på en vägg i en verkstad, bredvid en whiteboard och några hängande verktyg.
Skapa konto

Dum som jag är beställde jag femton stycken så nu ser det ut som att en tving är borta; hur korkad får man bli?
Hoppas och tror att de kommer att göra sitt jobb för jag har inte råd med Bessey’s variant som väl ligger på ungefär 700 spänn styck…

Omflyttning på väggarna skapar sina problem men skönt att ha uppe min whiteboard ändå även om den är fylld med dåligt samvete huvudsakligen.

Verkstadsvägg med flertalet verktyg och klämmor organiserade, samt en whiteboard med anteckningar och ritningar.
Skapa konto

Ruttnade helt på min velighet och skruvade helt enkelt upp mina stora vinklar på väggen, funkar bra hittills.

Verkstadsvägg med verktygsförvaring, inklusive stora vinklar, snickarverktyg och en whiteboard. Diverse verktyg och material syns på arbetsytan.
Skapa konto

Här hänger de prydligt till höger i bild!

Apropå kommoder och tvättställ är jag väldigt glad för mina bordsbreddare som gör det möjligt att disponera halva arbetsbänken åtminstone trots att jag förvarar diverse material åt kunder. Jag hoppas att jag inte gör en senilpostning nu…

Arbetsbänk med verktyg och material, inklusive en fräsmaskin och ett tvättställ, i en snickarverkstad under pågående byggprojekt.
Skapa konto

Och med anledning av den förestående kantlistningen håller jag på och prototypar för fullt.
Det är den stora plagiatören i väst som plagieras igen; de har en Flush Trim Grunka som verkar vettig på det stora hela men med lite wonky ergonomi som jag ser det.

Verktyg för kantlistning med texten "Woodpeckers Flush Trim Base" vid en arbetsbänk.
Skapa konto

Person använder en fräs med en jig för kantlistning av träpaneler. Verktyget har två handtag för stabil styrning och kontroll.
Skapa konto

Verkar knasigt att dra fräsen runt ämnet med tveksam styrning.

Jag tänker mig något liknande det här:

Prototyp av fräsmall med runt handtag, placerad på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

En fräsmaskin från Bosch på en arbetsbänk med olika verktyg och material runtomkring, inklusive skumplastdelar och papperskoppar.
Skapa konto

Ett runt handtag bak och ett bygelformat fram verkar vettigare. Då kontrollerar jag fräsningarna från ändarna av jiggen och bör ha bättre kontroll. Lite ”torrsim” förstärker känslan.

Jaja, inte mycket mer att rapportera dessvärre — känns som att inläggen blir tunnare och tunnare men det är mycket småplock och halvdagar i verkstaden just nu.
Hoppas jag kan återkomma med något mer intressant snart.
Allt gott!
//Ronnie

• Gilla
  • Älska
Garderobssnickarn och 17 till
  • Laddar…
Jag har en hemmabyggd som ser ut som Woodpeckers. Inte kopierat! Jag hade inte ens sett deras när jag gjorde min.

Vet inte om man vill ha handtag på utsidan. Det är ju helt avgörande att man har allt tryck på referensytan. Ett handtag på utsidan uppmuntrar litegrann att råka lägga tryck där. Jag tror jag brukar ratta min genom en hand på handtaget och den andra runt fräsen. Kanske talar mot det jag skrev precis om inget tryck utanför referensytan, speciellt när jag kollar film hur jag använder den...😳

Sidoanhålls-option kan va trevligt vid vissa operationer så man inte behöver köra på fri hand.
En person använder en minimalistisk fräs med handtag på en arbetsbänk i träverkstad.
Skapa konto

Hemmagjord fräsmall på ett bord med handtag och sidoanhåll för snickeriarbete, inspirerad av Woodpeckers design.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Toddbertuzzi och 3 till
  • Laddar…
Spännande! @Ola C, blir väl inte så överraskad över att du redan har en mojäng som den här. Vet ju att du är en innovatör.

Eftersom du verkar använda den antar jag att den funkar för dig. Förstår dina tankar om att hålla maximalt tryck på referensytan och det är klart, det finns en risk att man ”wobblar” men jag inbillar mig att det handlar om att dels ”hålla trycket” i bakkant s a s, dels att styra fräsen och att det underlättas av ett vettigt handtag i ”framkant”.

Tacksam för inspelet men kommer att gå vidare med min prototyp; en tung hand baktill och en lätt men styrande hand framtill känns som en fungerande metod.

//Ronnie

PS Woodpeckers har en nivåskillnad på ca tre mm mellan sulan och fräsplattans undre yta om man säger så, detta kopierar jag glatt vilket bör ge ytterligare skydd mot oönskade ”dipp”.

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.