för dom som har säkringar i tex köket som utlöser när man använder brödrosten samtidigt med kaffekokaren eller micron.

13 A porslinssäkringa har inget med EU att göra, dom har funnits i marknaden i minst 35 år, dock ytterst sällan använda pga. att OFTAST räcker inte 1,5 mm² till för 13A

Oftast inga problem att byta ut till 13 ampere porslinssäkring om man är nära transformatorn eller bor i stan. Självklart kollar man detta och att utlösningsvillkoret uppfylls.

Mikael_L
Du måste väl också kolla förläggningen också, så inte värmen blir besvärande?

Utlösningsvillkoret innefattar självklart förläggningssättet också. Eller ?

Paulo1 skrev:
Nej

Ursäkta, jag menade att om utlösningskraven uppfylls så kan man byta från 10 ampere till 13 ampere utan att byta kabel. Ok ? Och dom kraven uppfyller man i regel om man bor nära transformatorn eller i stan. Bäst är ju att kolla med elektrikern som kan mäta det lätt.

Om det är en elanläggning från då elen kom till sverige i början av förra seklet som TS skriver så skulle jag definitivt inte säkra upp nånting mer än vad jag absolut måste!

Självklart skall man fråga en elektriker med behörighet innan man byter 10 amper säkring till 13 amper säkring utan att behöva byta bottenkontakten. 13 amperes porslinssäkring passar ju i 10 ampers bottenkontakt i centralen.

Paulo1 skrev:
Förläggningsätt påverkar kabelns belastningsförmåga. Inte utlösningsvilkoret. Förläggningsättet påverkas av massa faktorer. Vilken temperatur isoleringen på kabeln tål, om många kablar ligger nära varandra, omgivningstemperatur, om kabeln är infälld, på stege, utanpåliggande osv. osv... Allt bör kontrolleras innan man trycker i en 13A.

Utlösningsvilkoret påverkas inte bara av märkströmmen på säkringen utan även starkt av vilken karaktäristik den har (snabb, trög, extra trög). Matande nät spelar också in. Likaså längden på kablage som också bör kontrolleras.

Så det är inte bara att trycka i 13A för "den passar ju"...
I gynsamma fall är det OK att säkra 1,5mm2 med 16A. I ogynsamma mindre än 10A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.