26 687 läst ·
39 svar
27k läst
39 svar
Från 6A till 10A?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har länge haft problem med elen i köket. Problemet är att jag ej kan köra spis eller ugn samtidigt utan att proppen går och kan ej heller använda ugnen samtidigt som kompressorn i kylskåpet startar.
Jag lite vaga förhoppningar om att ett byte av proppen till köket från 6A till 10A skulle avhjälpa problemet och undrar om jag då måste byta hela proppskåpet eller om det finns någon sorts adapter man kan skruva in i 6A hålet i vilken man kan skruva in en 10A propp?
Tacksam för svar!
/Kristian
Jag har länge haft problem med elen i köket. Problemet är att jag ej kan köra spis eller ugn samtidigt utan att proppen går och kan ej heller använda ugnen samtidigt som kompressorn i kylskåpet startar.
Jag lite vaga förhoppningar om att ett byte av proppen till köket från 6A till 10A skulle avhjälpa problemet och undrar om jag då måste byta hela proppskåpet eller om det finns någon sorts adapter man kan skruva in i 6A hålet i vilken man kan skruva in en 10A propp?
Tacksam för svar!
/Kristian
jag är ingen elektriker - men som jag förstår det så kan du inte byta till en propp med högre A utan att elektriker har kollat att kabeln som går från centralen till uttagen i köket klarar av 10A - att byta utan att ha kollat kan leda till brand.
Den kan räcka att kolla kabeln och sedan byta propp - alternativt måste ny kabel dras
Den kan räcka att kolla kabeln och sedan byta propp - alternativt måste ny kabel dras
Man byter bottenplatta i säkringscentralen.(den där grönmålade porslinsgrejen byts till en röd)
Men innan man gör det måste man kontrollera att ledningen är 1,5 kvmm. Och egentligen ska man även kolla det så kallade utlösningsvillkoret med. För det kan nämligen finnas en anledning till att det är 6A säkrat.
Men i de flesta fall är det OK att byta till 10A
Men innan man gör det måste man kontrollera att ledningen är 1,5 kvmm. Och egentligen ska man även kolla det så kallade utlösningsvillkoret med. För det kan nämligen finnas en anledning till att det är 6A säkrat.
Men i de flesta fall är det OK att byta till 10A
Hur gammal är din kåk? Frågan om man har använt sig av klenare kablar än 1,5 kvmm besvarades så här i en annan tråd.
elmont skrev:Nej, man har använt 1,5 sedan senare delen av 40 talet då "kristidskabeln" slutade att användas men av nån anledning fortsatte man att säkra med 6 A och enstaka grupper med 10 A. Jag skulle gissa att det delvis berodde på "sämre" kvalitet på prylarna så att tex brytare inte var godkända för mer än 6 A.
Tack för svaren!
På kabeln står det RKK 3G1,5, syftar kanske på 1,5kvmm? Anledningen till att det är 6A i proppskåpet är nog att det installerades för drygt 50 år sedan. Gammalt hus. Men alla kablar är relativt nydragna (för ungefär 10 år sedan). Att byta bottenplattan, som du nämnde, är inget man gör själv va?
/kristian
På kabeln står det RKK 3G1,5, syftar kanske på 1,5kvmm? Anledningen till att det är 6A i proppskåpet är nog att det installerades för drygt 50 år sedan. Gammalt hus. Men alla kablar är relativt nydragna (för ungefär 10 år sedan). Att byta bottenplattan, som du nämnde, är inget man gör själv va?
/kristian
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Frågan är om det inte finns något annat problem med selektiviteten här. Spis, ugn och kylskåp kan ju knappast gå på samma 6A säkring som resten av köket. Eller?cvc6955 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Är det en lägenhet och dessa tre proppar är alltså de enda som finns? Då låter det klent med 6A. Undrar varför det inte säkrades upp när elen drogs om?
Vi snackar 20-tal, minst. Fram på trettitalet var centraler av plåt.cvc6955 skrev:
En så gammal ska du inte säkra upp, det tål den inte.
Sen vill jag se lite bilder också...
Jag med! såna prylar är alltid spännande att se på!Fotografen skrev:
jag kommer ihåg att min i min farfars torpställe var det endast 3 st 6A säkrngar, kommer inte ihåg om det var 3-fasmatning eller enfas fördelat på tre proppar dock. han var ju en "rebell" och satte spik i en av propparna då den gick hela tiden.