26 687 läst ·
39 svar
27k läst
39 svar
Från 6A till 10A?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Ja, frågan är om inte gången är: fotografera, se till att få den utbytt, och fotografera den sedan lite till när den är nerskruvad och du kommer åt bättre.Fotografen skrev:
Hur vet du det?Paulo1 skrev:
Är du på det klara med vilket förläggningssätt TS har sina kablar, vilka sammanlagrade värmeeffekter som finns osv.
Jag blir lite bekymrad ibland över att så pass många föreslår 13A säkring hela tiden. Om den möjligen kan vara godkänd till 1,5 kvmm så är det i vilket fall som helst att använda all "reserkapacitet" i kabelarean. Vilket alltså betyder att de övriga omständigheterna måste vara perfekta.
Bara mina tankar som icke behörig elektriker, men är du Paulo behörig elektriker tro? ...
edit: Gnistjagare hann före, då jag blev störd mitt i skrivandet ...
reservutrymmet du talar om är i många länder ordinarie utryme.
av vad jag kan se här på mallorca så anänds 1.5kvmm till 16A.
sämre utlösningsförhållanden blir det, men de svenska reglerna uttlades knappast av någon brinnande buske så att säga. (eller gjorde dom det, ibland kan man undra!?)
av vad jag kan se här på mallorca så anänds 1.5kvmm till 16A.
sämre utlösningsförhållanden blir det, men de svenska reglerna uttlades knappast av någon brinnande buske så att säga. (eller gjorde dom det, ibland kan man undra!?)
cvc6955 skrev:Tack för svaren!
På kabeln står det RKK 3G1,5, syftar kanske på 1,5kvmm? Anledningen till att det är 6A i proppskåpet är nog att det installerades för drygt 50 år sedan. Gammalt hus. Men alla kablar är relativt nydragna (för ungefär 10 år sedan). Att byta bottenplattan, som du nämnde, är inget man gör själv va?
/kristian
Visst kan du byta bottenplatta, passdel......... själv. Stick in nyckeln och gänga ut bottendelen( ännu ett namn), och vice versa med den nya. Smack smack - klart. Nyckel och passkontakt finns hos ex.vis. Klas Ohlson, Bauhaus, Elfirmor.......
TS verkar ju inte vara direkt hemma på detta området så att anlita ett proffs för att titta på det hela på plats är det enda rätta!Staffan2000 skrev:
Sätt i en bult så kan du plocka ut jättemycket extra!!!!!! din okända kabel klarar säkert det med råge.Paulo1 skrev:
förresten, kolla huvudsäkringen också, kan behövas bultar även där!, och byt ut dom där knivsäkringarna i transformatorn mot plattjärnsbitar så har du verkligen uppgraderat anläggningen, och du slipper samtidigt att ha värmeelement för det kommer dina kablar att fixa!
13A kommer utav eu-standard, och som sagt finns det även anläggningar med 16A på 1,5mm2, men det är inget jag skulle rekkommendera då säkringarna oftast inte finns där privatpersoner köper dom, dvs i matbutiken och bensinmacken.
Om du är säker på att det är 1,5mm2 hela vägen så är det inga problem att byta till 10A passkontakt, utlösningsvillkoren har jag svårt att se att dom skulle överskridas i en vanlig lägenhet
Möjligen kan man få dålig selektivitet, dvs om spisen går på max effekt och man kör brödrosten och micron så skjuter matarsäkringen på 25A, men det utgör ingen fara, förutom att det blir mörkt...
Om du är säker på att det är 1,5mm2 hela vägen så är det inga problem att byta till 10A passkontakt, utlösningsvillkoren har jag svårt att se att dom skulle överskridas i en vanlig lägenhet
Möjligen kan man få dålig selektivitet, dvs om spisen går på max effekt och man kör brödrosten och micron så skjuter matarsäkringen på 25A, men det utgör ingen fara, förutom att det blir mörkt...
13 amper proppar går att få in där 10 amper proppar sitter idag utan att byta passdel. Konstigt men sant. ca 700 watt extra. Men bäst att kolla utlösningsvillkoret innan (brukar inte vara några problem i stan eller närma transformatorn).
Trådnekrofil? Jag har för mig att 1.5mm2 inte får säkras 13A med porslins säkringar bara automat.Paulo1 skrev: