Mikael_L
A Avle skrev:
"När det som kallast på vintern så blåser det sällan."

Lite roligt att se att det här direkt felaktiga citatet från Jan Björklund citeras här. När han inte kunde hitta några bra argument i den aktuella debatten tar han och hittar på nya fakta, "fake news" på högsta nivå.
Det var inget felaktigt citat.
Det är nämligen så. I Sverige i alla fall.

När vi har de kallaste köldknäpparna under vintern så är det i över 90% av fallen tillsammans med högtryck och nära vindstilla.
Just de här dagarna på året när vi får energibrist, och t.o.m gamla rostiga oljekraftverk måste kickas igång för att vi ska slippa regionala nedsläckningar av elnätet. Dessa dagar är det vindstilla, eller mycket svag vind.

edit:
Men verken producerar ju dock även i svag vind, vid ca 4-5 m/s brukar det börja ge lite. Sen ökar producerad effekt med kvadraten på vindstyrkan upp till ca 15 m/s, sen måste verken börja sidställas, bromsas eller på andra sätt skyddas från skador av för kraftiga vindar.
Så de allra blåsigaste dagarna under höst och vår är inte heller bra. Det produceras inte mer än om det är 13m/s, men skadorna och slitaget på verken käkar nästan upp vinsten, lite generellt sagt.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
.....kallaste köldknäpparna under vintern.....Just de här dagarna på året när vi får energibrist.....
Känns lite förmätet att vara ordpolis här, men det är ändå totalt olika fysiska begrepp vi ibland slarvar med...
I Sverige har vi inte "energibrist" på vintern, vi har "effektbrist"
Det finns, per definition, en massa energi i oljelager, ved, kol, gas och uppdämda vattenreservoarer.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja shit, och jag som brukar försöka vara noggrann ... :cry:

Du har helt rätt, det är produktionseffekten som inte räcker till, inte energin. Så lite mer effekt ifrån luftvisparna skulle vara välkommet dessa kallaste dagar, men ofta står de alltför stilla just då.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nu sa nog Björklund lite mer att det under vintern inte blåser så mycket som på sommaren och inte att det inte blåser på de kallaste dagarna. Men vintern brukar vara kallare än sommaren så det kanske inte stämmer på enstaka dagar utan mer generellt över vintern som period. Jag kom ihåg att Jan Björklund gick ut och bad om ursäkt för sitt uttalande då det inte stämde överens med verkligheten, då visades just kartor för medelvindhastighet under respektive månader som bevis..

Mikael_L
Men Björklund var ändå inte helt fel ute.
Visst blåser det på vintern, det blåser riktigt mycket också ibland. Men när det blåser hyggligt bra på vintern så är det för det mesta under de varmaste vinterdagarna, då vi har lågtryck.

Som ett exempel tog jag data ur ifrån denna site:
http://celsius.met.uu.se/default.aspx?pageid=21&meny=1

Och jag högg "första bästa vintermånad", dvs jag har inte kollat runt och letat efter en som passar det jag vill bevisa. Den jag valde var jan 2016. Jag känner mig komfortabelt säker på att alla som kollar runt kommer hitta samma tendans oavsett vilken vintermånad man väljer.

Och här syns min poäng bra, att när det blir som kallast så avtar vinden, och när det blåser bra så är det milt.
Temperaturdiagram från Uppsala Universitet som visar genomsnittstemperaturen i januari 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar genomsnittlig vindhastighet i meter per sekund under januari 2016 från Uppsala Universitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Jan Björklund uppenbarligen fel, annars hade han inte "pudlat", han är ändå en politiker.

Att det blir vindar när det skiljer i lufttryck mellan intilliggande geografiska områden är ingen som ifrågasätter. Jag tror det är bäst att hålla sig till lufttryck och inte blanda in ord som "varmt", "kallt" som kräver en referensram? Är t.ex -10 varmt, kanske om området som ligger intill är -30?

Är 0 gradigt varmt vintertid? Inte om man jämför södra europas vintertemperaturer som ofta påverkar vårt svenska klimat vintertid. Det är skillnaden I temperatur mellan intilliggande geografiska områden som påverkar vindarna, där är vi nog alla överens.

Mikael_L
På vilket sätt menar du att Björklund hade uppenbarligen fel?

Jag har ju nyss bevisat att han hade rätt.

Nej han har fel. Vindkraften producerar mer på vintern än på sommaren.
Däremot kan det nig vara så att den producerar mer på varmavinterdagar än kalla. Men det var inte vad han sa.

Mikael_L
Det var väl det han pudlade om då, att produktionen under vintern inte alls är dålig.

Men dock ger ju vindkraften nästan inget alls vid effekttoppen de kallaste dagarna, när den skulle behövts mest, så egentligen hade Björklund rätt, men antingen orkade han inte bråka mer om detta (smart i så fall) eller så insåg inte heller Björklund skillnaden på energi och effekt. :)

tommib
A Avle skrev:
Jan Björklund uppenbarligen fel, annars hade han inte "pudlat", han är ändå en politiker.
Jag tror inte du förstår hur politik fungerar. Pudla gör man när drevet blir för starkt, oavsett om man har rätt i sak. Åsikter är något många politiker byter som andra byter underkläder, speciellt när det gäller något så osexigt som energipolitik.

Tommib, nu får du allt ta och ge exempel på när politiker haft rätt men ändå pudlat...

Jag rekommenderar förövrigt Mikael_L att se den aktuella debatten, för att bilda sig en egen uppfattning.

Mikael_L
Jag bryr mig egentligen inte om vad Björklund, säger, har sagt, har pudlat.

För mig spelar det liksom ingen roll, för jag vet redan att när vi får de allra kallaste dagarna i Sverige och alltså har största effekttoppen på elen så är det nästintill vindstilla. Vindkraftverken hjälper inte till här.
Solpaneler är faktiskt bättre, för de kallaste vinterdagarna blir åtminstone ganska ofta relativt molnfria. Dock ger ju inte solpanelerna heller så mycket med den lågt stående solen.

Men jag ska byta dator och gå in i SVT-länken och kolla för din skull.
(byta dator för att den jag sitter vid i normalfallet fixar inte SVT-play)

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
...Vattenmagasinen i våra kraftverk kan absolut användas, om man ändrar vattendomar och tillåter att nivåvariationerna i magasinen blir större. Det innebär bl.a. att man lägger större arealer under vatten och har en större växling vilket innebär ökad produktion av bl.a. metan från ruttnande växtdelar...synvinkel.
En viktig poäng där. Många tror fortfarande att vattenkraft är "miljövänlig" men i de varmare delarna av världen hade det i många fall varit bättre ut miljösynpunkt (om vi pratar växthusgaser) att använda kolkraft än vattenkraft. Exempel från Sydamerika, Afrika och Asien har visat på tre gånger så stora utsläpp jämfört med kolkraft för samma elmängd.

Och sedan har vi förstås våra egna problem med att våra stora kraftverksdammar ger kiselbrist i havet vilket orsakar algblomning och att snabbt ändrade vattennivåer orsakar minskad biologisk mångfald (bland annat fattigare insektsliv vilket påverkar våra liv) eftersom strandzonerna som har mest liv ständigt dränks och torrläggs med mera med mera.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
[QUOTE="Fario, post: 2896823, member: 160269".....problem med att våra stora kraftverksdammar ger kiselbrist i havet.....[/QUOTE]
Ehh? Äter dammarna upp kisel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.