Hejsan,
vi går i tankarna att få till en bastu på tomten och tänker att vi skall göra det enkelt för oss och köpa en bastu som kommer färdig som sen bara skall lyftas på plats.
Vi behöver skicka in en anmälan till kommunen (Botkyrka) för eldstaden och skorstenen då vi vill ha en vedeldad bastu.

Jag har några frågor om denna anmälan då jag misstänekr att många här inne gått igenom detta själva.

1. Min första fråga är om man skickar i denna anmälan innan man beställer bastun? Det känns logiskt att få ett godkännande från kommunen innan man köper bastun kan man tycka. Samtidigt så läser jag om flera som skickar in anmälan efter att bastun redan står på plats och bifogar sotarens godkännande av kaminen i sin kontrollplan.

När det kommer till kontrollplanen i detta fall så handlar det ju bara om själva kaminen och skorstenen. Att jag skall upprätta en kontrollplan känns inte logiskt utan kontrollplanen i detta fall bör ju vara sotarens besiktningsprotokoll. Då känns det helt plötsligt logiskt att anmälan skickas in efter att bastun står färdig.

2. Då bastun är tänkt att stå mindre än 4,5 M från grannens tomt så har vi fått ok från grannen att placera bastun där. Skall detta dokument (Grannmedgivande) skickas med i anmälan till kommunen eller är den till för oss bara?

3. Har någon erfarenhet av Bastumajoren och deras bastustugor? Dom medverkade nyligen på tv programmet Marko & Irma och tillverkade både Irmas och Markos bastu. Känns som fint hantverk och en seriös firma.

Tack på förhand!

Stefan

S Steff10 skrev:
1. Min första fråga är om man skickar i denna anmälan innan man beställer bastun? Det känns logiskt att få ett godkännande från kommunen innan man köper bastun kan man tycka. Samtidigt så läser jag om flera som skickar in anmälan efter att bastun redan står på plats och bifogar sotarens godkännande av kaminen i sin kontrollplan.

När det kommer till kontrollplanen i detta fall så handlar det ju bara om själva kaminen och skorstenen. Att jag skall upprätta en kontrollplan känns inte logiskt utan kontrollplanen i detta fall bör ju vara sotarens besiktningsprotokoll. Då känns det helt plötsligt logiskt att anmälan skickas in efter att bastun står färdig.
Jag anmälde när bastun stod klar. Bifogade säkerhetsdokumentation och sotarens protokoll (eller om sotaren skickade in det själv, tror nästan det senare).

Det är ju inte ett förhandsgodkännsnde, utan en kontroll av något som finns.
S Steff10 skrev:
2. Då bastun är tänkt att stå mindre än 4,5 M från grannens tomt så har vi fått ok från grannen att placera bastun där. Skall detta dokument (Grannmedgivande) skickas med i anmälan till kommunen eller är den till för oss bara?
Det beror lite på vad det är för byggnad och när det ska ske. En friggebod behöver inte anmälas, så för en sån är pappret bara för eget bruk. En attefallare ska dock anmälas, och då rimligen grannhörande listas vid behov.

När de kommande regellättnaderna kommer första december torde dock inga potthus kräva inskickat medgivande då ingen anmälan av byggnaden krävs.

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anmälan ska ske före åtgärden att installera en eldstad och detta får inte påbörjas före startbesked har getts av kommunen. Olika kommuner har olika lösningar men de flesta kommuner har ett utsett företag som ska installationsbesiktiga installationen före den ges slutbesked och kan tas i bruk, "sotaren".

I min kommun har folk som har gjort sin installation och kontaktat "sotaren" utan att först anmäla det till kommunen åkt på byggsanktionsavgift. "Sotaren" har skickat in sitt protokoll och kommunfolket hittar inget ärende om anmälan om installation av eldstad. Nu har de bevisen som krävs för en byggsanktionsavgift och beslutar om en sådan.

Redigerat:
  • Gilla
Steff10 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Anmälan ska ske före åtgärden att installera en eldstad och detta får inte påbörjas före startbesked har getts av kommunen.
Just ja, så är det ju. Det var kanske bara att jag tog bastun i bruk nåt år före sotaren varit förbi… Men så får man ju inte göra.

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen är det nog rätt vanligt att man helt struntar i kommun och sotare för en enkel bastu. I alla fall i min omgivning.

• Gilla
Steff10 och 2 till
  • Laddar…
Ja, anekdotiskt kan jag säga att när jag byggde min bast sa sotaren att han inte behövde inspektera den, då man bara gjorde det om man bygganmälde den.

– Du har gjort vad, sa du? blev den klentrogna responsen när jag sa att den var bygganmäld…

Men då pratar vi landsbygd. I ett villaområde i en Stockholmsförort hade jag spelat mer enligt boken.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja kulturerna och regelefterlevnaden kulturellt är väldigt olika. Stadsbefolkningen lyder överhetens nycker.

Det vet jag ärligt talat inte om vi gör, men när man dels bor tätare, dels har mindre nära grannkontakt så klagas det nog dels mer, dels juridiskt snarare än socialt.

Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det vet jag ärligt talat inte om vi gör, men när man dels bor tätare, dels har mindre nära grannkontakt så klagas det nog dels mer, dels juridiskt snarare än socialt.
Jag noterar bara att mina grannar i BRFen i innerstan är väldigt regelefterlevande och räknar med att allt är styrt av ett tvingande regelverk. De blir förvånade och i det närmast missnöjda när det finns frihet för den enskilde som inte involverar en överhöghet om det så är en simpel hantverkare som "rörmokaren". Mina grannar i glesare Sörmland tror jag driver med dem när jag redogör för bygglagstiftningens krav, de kan inte tro att det kan vara så styrt och reglerat.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Anmälan ska ske före åtgärden att installera en eldstad och detta får inte påbörjas före startbesked har getts av kommunen. Olika kommuner har olika lösningar men de flesta kommuner har ett utsett företag som ska installationsbesiktiga installationen före den ges slutbesked och kan tas i bruk, "sotaren".

I min kommun har folk som har gjort sin installation och kontaktat "sotaren" utan att först anmäla det till kommunen åkt på byggsanktionsavgift. "Sotaren" har skickat in sitt protokoll och kommunfolket hittar inget ärende om anmälan om installation av eldstad. Nu har de bevisen som krävs för en byggsanktionsavgift och beslutar om en sådan.
Tack för svaren!
Då blir det att skicka in anmälan först och sen hoppas att dom bearbetar den på kommunen hyfsat snabbt. Leveranstiden på bastun som vi kollat på är 6-8 veckor. Sen ska man förbereda med markarbeten där bastun ska stå osv. Känns ju lite vågat att både beställa bastun och börja med markarbetet innan man fått ok från kommunen. Eller så får man räkna med att det blir ett ok och ”gambla” lite.

Grannen har vi fått ok från att placera bastun där vi vill ha den samt att dom också signerat ett dokument för Grannmedgivande.

Min påföljande fråga då när vi nu vet hur jag ska gå till väga framåt.
Kontrollplanen är ju något som kommunen vill att jag skickar med i min anmälan. Det finns ju ingenting som jag kan skicka in då jag köper en färdig bastu som ställs på plats. Jag gör med andra ord ingenting när det kommer till själva byggandet av bastun eller installationen av kaminen eller skorstenen som anmälan faktiskt avser. Därav så vore det mest logiska att kontrollplanen är det som besiktningsmannen/sotaren kommer fram till vad gäller kaminen och skorstenen.

Redigerat:
Claes Sörmland
Kontrollplanen är väl att (1) du ser till att kamin och skorsten är installerade enligt produktbeskrivningen för bastutunnan och (2) att av kommunen utsedd firma för brandskyddskontroll i kommunen gör en installationsbesiktning.

Kontrollplanen är väl att (1) du ser till att kamin och skorsten är installerade enligt produktbeskrivningen för bastutunnan och (2) att av kommunen utsedd firma för brandskyddskontroll i kommunen gör en installationsbesiktning.
Högst oklart kan jag tycka.
Jag fick ett exempel på en kontrollplan av kommunen. (Se bilden)
Här ska Entreprenören bocka i sådant som man säkerställt samt sotaren. När jag nu pratar med tillverkaren av bastun så säger dom att jag som beställare ska kontrollera dom punkter där E (Entreprenör) ska checka.
Hur ska jag kunna kontrollera detta om jag nu måste invänta kommunens beslut innan jag beställer bastun? Är ju helt ologiskt.😅
Jag kan ju inte kontrollera något som ännu inte är beställt.

Det blir ju bara att man skriver att alla punkter är kontrollerade och bifogar i sin anmälan. Bara en lek med ord.

• Exempel på kontrollplan för en bastuinstallation med avsnitt för olika kontrollpunkter och materialinventering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Steff10 skrev:
Högst oklart kan jag tycka.
Jag fick ett exempel på en kontrollplan av kommunen. (Se bilden)
Här ska Entreprenören bocka i sådant som man säkerställt samt sotaren. När jag nu pratar med tillverkaren av bastun så säger dom att jag som beställare ska kontrollera dom punkter där E (Entreprenör) ska checka.
Hur ska jag kunna kontrollera detta om jag nu måste invänta kommunens beslut innan jag beställer bastun? Är ju helt ologiskt.😅
Jag kan ju inte kontrollera något som ännu inte är beställt.

Det blir ju bara att man skriver att alla punkter är kontrollerade och bifogar i sin anmälan. Bara en lek med ord.
Ignorera ovan inlägg av mig!
Tänkte helt galet såklart. Kontrollplanen är bara någonting som skickas in tillsammans med sin anmälan men ska givetvis sedan fyllas i när väl bastun står på plats. Det blir som en checklista för projektet.

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.