Hej, jag har lite frågor gällande västkustskiva som det kanske sitter folk med kunskap här om.

Jag kikar på Rockwools monteringanvisningar som då säger så här:

"Skall skivan stå på exempel platta på mark rekommenderar vi att ett tätt membran monteras under, ex plast eller papp."
Min fråga blir: Då jag skall ha gjuten platta, sätter man då regeln ytterväggsregeln 50cm in på plattan, så västkustskivan hamnar kant i kant med plattan?

Följdfrågan blir, har du exempel på plast eller papp som man kan använda?

Vidare skriver de så här om läktning

"För att få en fri vertikal luftning rekommenderar vi att man alltid monterar en stående läkt mot skivan. Används en stående panel som fasadskikt monteras därefter en liggande läkt."

Person monterar läkt på isolerad vägg med Rockwool, bredvid fönster, bär hjälm och handskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är då, hur gör man med musband i detta fall?

Jag vill försöka förbereda mig hur jag skall bygga detta :D
Tack på förhand

Byggnadsdetaljritning visar väggen med läkt, isolering och förslag på spår för ventilation och mus-förhindrande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det inte att göra som på bild?
Läkten 02 sågas nått ytligt spår per fack med cirkelsåg el. Dyl, liten nog att att inga möss tar sig förbi. Detta för att säkerställa luftning

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Följdfrågan blir, har du exempel på plast eller papp som man kan använda?
Grundmurspapp

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
[bild]

Läkten 02 sågas nått ytligt spår per fack med cirkelsåg el. Dyl, liten nog att att inga möss tar sig förbi. Detta för att säkerställa luftning
Ja här går leverantörernas monteringsanvisning isär upptäckte jag. Rockwool säger först stående läkt, sen liggande för att få en vertikal luftspalt. Medans Paroc på sin montering bara talar om liggande. Så gjorde även snickare i närheten av mig som byggde ett hus. Sätter man bara liggande så täpper man ju till för mössen med läkten. Däremot står det enligt svensk byggstandard att det alltid skall finnas en vertikal luftning. Man blir inte riktigt klok på detta 🫣🤣

Om du tänker måla fasaden med "tät" färg skulle jag föreslå att du sätter både luftläkt och spikregel.

Om fasaden ska bestå av slamfärgsmålad stående lockpanel skulle jag inte se separat luftläkt som helt nödvändig, men nu när du har möjlighet tycker jag att du åtminstonde kan passa på att lägga dit en stående halvtumsläkt under spikregeln.

Kan du länka till monteringsanvisningarna du tittat på?
Jag gissar att Rockwool visar ett exempel med liggande panel och att Paroc tänker att det bildas en luftspalt mellan panelen om det är stående lockläckt och om det är en slät panel som inte får spalter mellan varje panelbräda att det även ska till en lodrät luftningsläkt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Kan du länka till monteringsanvisningarna du tittat på?
Jag gissar att Rockwool visar ett exempel med liggande panel och att Paroc tänker att det bildas en luftspalt mellan panelen om det är stående lockläckt och om det är en slät panel som inte får spalter mellan varje panelbräda att det även ska till en lodrät luftningsläkt.
Var dessa jag kikade på

https://www.rockwool.com/se/downloa...aggar/vastkustskiva---isolering-fran-utsidan/

https://www.paroc.com/spps/e-learni...dex.html#289825a3-aae7-4a03-8355-9afdd93e96ca

Rockwool säger att om du har en liggande panel ska en stående läkt användas, har du stående panel ska stående läkt plus en liggande läkt användas.

Paroc säger att det räcker med liggande läkt om du har en stående panel som ger tillräcklig luftning mellan panelbrädorna men om inte god ventilation fås mellan panelbrädorna ska även en stående läkt sättas först. Har du liggande panel ska stående läkt användas.

Båda företagen vill få till en vertikal luftning men de sätter lite olika villkor för hur det kan uppnås.

Gällande musband, sätter du bara liggande läkt kan mössen fortfarande ta sig in i väggen om det är lockpanel.

H Håbbe01 skrev:
[bild]

Dom kommer ju in via 12.

Centano Centano skrev:
Rockwool säger att om du har en liggande panel ska en stående läkt användas, har du stående panel ska stående läkt plus en liggande läkt användas.

Paroc säger att det räcker med liggande läkt om du har en stående panel som ger tillräcklig luftning mellan panelbrädorna men om inte god ventilation fås mellan panelbrädorna ska även en stående läkt sättas först. Har du liggande panel ska stående läkt användas.

Båda företagen vill få till en vertikal luftning men de sätter lite olika villkor för hur det kan uppnås.

Gällande musband, sätter du bara liggande läkt kan mössen fortfarande ta sig in i väggen om det är lockpanel.
Hur skall man veta, att man har tillräckligt med god ventilation mellan panelen? Jag tänker, är inte de vertikala för att fukt/vatten skall kunna rinna av?

Vad är det för panel du ska använda?

Bäst luftning får du om du använder både stående och liggande läkt. Sågar du även den liggande läkten med ett fall får du en bättre utledande förmåga. Jag vet dock inte hur ofta en snedsågad läkt används i realiteten.

Centano Centano skrev:
Vad är det för panel du ska använda?

Bäst luftning får du om du använder både stående och liggande läkt. Sågar du även den liggande läkten med ett fall får du en bättre utledande förmåga. Jag vet dock inte hur ofta en snedsågad läkt används i realiteten.
Har ej bestämt typ av panel ännu mer än att det blir stående

Denna profil är lämpligt att använda för att slippa möss. Musprofil kan du söka på för att hitta en återförsäljare nära dig.

Perforerad metallprofil för att hindra möss, används vid byggprojekt för att minska köldbryggor vid sockelelement.

Lättast och bäst är om du kan ställa stommen så långt ut att västkustskivan går förbi sockelelementet lite för att minimera köldbryggan som blir där annars.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Denna profil är lämpligt att använda för att slippa möss. Musprofil kan du söka på för att hitta en återförsäljare nära dig.

[bild]

Lättast och bäst är om du kan ställa stommen så långt ut att västkustskivan går förbi sockelelementet lite för att minimera köldbryggan som blir där annars.
Jag tänkte jag färdigkapad stomme i så fall och när jag fick ritningarna tyckte jag de ritat för litet och fick då förklarat för mig att skivan då sitter på plattan, annars stämmer ej bygglovet med måtten, så byggytan blir större.

Jag räknade hela tiden med att den skulle sitta utanför. Får kolla upp det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.