Hej!
Vi är nyblivna ägare till en sommarstuga där spis och kylskåp drivs med gasol.
Båda funkar bra men har lite funderingar kring gasolkylskåpets installation.
Det sitter under en köksbänk med bra avstånd till väggen (en yttervägg). Men skåpets skorsten (heter det så?) har sitt utblås där bakom kylskåpet. Det sitter ett t-format rör längst upp på skorstenen som släpper ut varmluft från gasollågan bakom kylskåpet. Den luften sedan upp genom ett öppning längst bak i köksbänken. Sen går den varmluften ut i köket. Det sitter visserligen en vanlig väggventil i köket på väggen en bit bort och det finns en fläkt ovanför spisen. Men det sitter ingen direkt ventilation vid kylskåpet.
Är denna installation riktig eller något som vi behöver se över? Isåfall hur?

När skåpet varit på under några dagar tyckte både jag och hustrun att det luktade lite... ja vad ska man likna det med "varmt" i köket eller som det kan göra när man använder en gasspis länge. Alltså ingen direkt gasollukt (ruttenfisägg-lukten) men kanske en annan doft från lågan.
Uppenbart har den fungerat under bra många år för ett par tidigare ägare. Men då det handlar om gasol, avgaser, öppen låga mm så är man ju lite extra noggrann :-)

Tack på förhand för svar!
 
A
Minns man ang gasoltub kollar läckage , stryker på nåt medel runt klämring
el dyl som visar om bubblor syns, som
visar gasol läckage..
 
  • Gilla
T68
  • Laddar…
Det ska finnas bra tilluft till gasolskåpets baksida och frånluft på ovansida. I liknande installationer i husbilar har dessa kanaler en tvärsnittsarea på 1-2 dm2 (=10x10 cm). Några små hål räcker inte.
När gasol bränns frigörs mest CO2 och vattenånga, båda är ogiftiga men bör ventileras bort. Ni bör ha en god luftväxling i stugan.
Jag antar att ni har gjort rent ordentligt på skåpet baksida.
Jag skulle sätta en plåtbit på ytterväggen bakom kylskåpet, bara för att lugna nerverna.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
En (kanske dum)fundering: skulle man kunna sätta en värmetålig slang i toppen av skorstenen och leda ut avgaserna genom ytterväggen på det viset? Naturligtvis med en värmesäkrad genomföring i väggen.

Uppdatering: en googling senare hittade jag en tillbehörssats som verkar göra precis detta. Här är en bild.
Det är alltså det sista längre röret som pekar ut mot sidan som ska gå till utsidan på tex en husbil. Men det borde kanske funka även i stugan?
 
  • En tillbehörssats med värmetålig slang och genomföring för att leda avgaser genom en vägg, monterad på en liten metallbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
T T68 skrev:
Tack för svar!
En (kanske dum)fundering: skulle man kunna sätta en värmetålig slang i toppen av skorstenen och leda ut avgaserna genom ytterväggen på det viset? Naturligtvis med en värmesäkrad genomföring i väggen.

Uppdatering: en googling senare hittade jag en tillbehörssats som verkar göra precis detta. Här är en bild.
Det är alltså det sista längre röret som pekar ut mot sidan som ska gå till utsidan på tex en husbil. Men det borde kanske funka även i stugan?
Det fungerar säkert. Ni går miste om värmetillskott från gaslågan men minska behovet av ventilation.
 
  • Gilla
T68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.