H hempularen skrev:
Degt låter ju som upplåtelsen av uteplatsen här sker "de facto" inte en del av boatdsrätten, och ingen explicit nyttjanderätt. Då är det tveksamt om ni har exklusiv rätt till uteplatsen. Och därmed blir frågan om kameraövervakning inte uppenbart OK.
Jag håller med om att det känns som att det är ett gränsfall.
Men om nyttjanderätten inte ger exklusivitet, dvs ingen annan har där att göra, innebär det att jag kan ta med en stol och gå till en grannes uteplats och sätta mig där när som helst? Det känns ju orimligt tycker jag och jag tvivlar på att grannarna skulle tycka att det var OK.

B Bilisten3 skrev:
En utomhusbelysning med rörelsesensor kanske vore ett alternativ eftersom du vill tända lampor om någon rör sig nära huset?
Det har jag redan på uteplatsen.
Men min tanke är att det skall tändas lampor inne i lägenheten med en kort fördröjning som ett tecken på att jag är hemma även om jag inte är det egentligen.
Då behövs det ett sätt att detektera, men i värsta fall får jag leta efter ett annat sätt än kameror för att göra detekteringen.

P P64bygg skrev:
Du har väl skyltat så det tydligt framgår att det är kameraövervakat?
Nej, det behövs inte om man uppfyller villkoren för privatundantaget.
Ska man däremot ha övervakning där folk kan bli filmade så behövs det. Men då tillkommer det en massa andra saker också.

• Gilla
antett
  • Laddar…
En BRF äger hela huset och ytor, sen köper man in sig i en x-del av föreningen (tex en BRF med 30 bostäder äger man 1/30 av fastigheten), INTE sin egen lägenhet utan den har man nyttjanderätt till. Det gör nog att "din" uteplats inte omfattas av privatundantaget, tyvärr.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
M mats65 skrev:
Det har jag redan på uteplatsen.
Men min tanke är att det skall tändas lampor inne i lägenheten med en kort fördröjning som ett tecken på att jag är hemma även om jag inte är det egentligen.
Då behövs det ett sätt att detektera, men i värsta fall får jag leta efter ett annat sätt än kameror för att göra detekteringen.
Fungerar inte mikrovågsbaserade rörelsesensorer genom fönster? En sådan skulle du kanske kunna ha inomhus som tänder lampor inne om någon rör sig utanför.

M mats65 skrev:
Nej, det behövs inte om man uppfyller villkoren för privatundantaget.
Ska man däremot ha övervakning där folk kan bli filmade så behövs det. Men då tillkommer det en massa andra saker också.
Nej du har rätt 👍

jarlh jarlh skrev:
Fungerar inte mikrovågsbaserade rörelsesensorer genom fönster? En sådan skulle du kanske kunna ha inomhus som tänder lampor inne om någon rör sig
Nej, åtminstone inte de jag har inne i lägenheten nu. Det studsar mot glaset.
Ett alternativ vore att sätta dem utomhus, men de är bara specade till 0 grader och troligen inte vatten/fukttåliga.
Men det kanske finns andra märken som är det. Skall leta lite.

• Gilla
Anders Åkerlund2022
  • Laddar…
varför ens ha en kamera är det försäkringsbolaget som kräver det eller? kamerabevakning är ju värdelöst i dom flesta fallen ändå det stopar inte tjuven och inte ens polisen kan göra nåt för att få tillbaka saker dom har dom redan sålt om dom nu inte har täckt ansiktet först en då

Om man har filmat ett brott men "olagligt" gäller det då som bevis om det skulle komma till tingsrätten?
Vad blir påföljden av olaglig kameraövervakning?

T
nino nino skrev:
Om man har filmat ett brott men "olagligt" gäller det då som bevis om det skulle komma till tingsrätten?
Vad blir påföljden av olaglig kameraövervakning?
I Sverige råder fri bevisföring. Så ja det får användas.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Den olagliga filmningen blir ett separat brott. Och inte nödvändigtvis lätt att utreda, Kameran sattes upp av Mållgan, ingen aning om vem det är.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag har en sådan här https://www.ledgrossisten.se/belysn...24/dc-12v-mini-pir-rorelsedetektor-vit-p-1460 kopplad till 9 ledar i mitt tak på uteplatsen. Jag ser en viss fördelar med detta.
När jag kommer hem och det är mörkt tänds alla lampor upp och jag kan hitta nyckehålet. Genom att jag även har en dörrkamera och man står ett par sekunder framför dörren börjar den att spela in. När man ändå står vid dörren drar min 360 kamera igång inspelningen och skickar den till molnet. Om det är larmat och någon trycker ner dörrhandtaget så fri släper mickrobrytaren(nc) som sitter i dörrhandtaget och blixtlampar drar igång inomhus.Om en sensor till utlöser sig på entreplan drar samtliga sirener igång. Till mitt system har jag tyvärr inte samma kameror i huset. Utan måste gå in via två olika appar för att ta del av informationen i realtid och av kunna prata med bud/inkräktare. Personligen har jag bara kameror med AI som riktas ut mot gårdsplan som har registerings nummer avkänning och AI-trackning inom visa områden på gården. Jag har tagit bort alla kameror som inte har AI och placerat dom inomhus istället. För kameror har en tendens att fånga allt(löv/grenar/fåglar) så fort det bara blåser något, Som drar igång en hel del sms och eventuellt drar alarmfunktioen även igång på mobilen, som då oftas sker när man sitter i ett möten.

Fundera istället enkelt..gör det inte mera avancerar än vad det redan är..
Utelampa typ IR vid tändlampa eventuellt dra blixtljus/siren ute/inne check.
Kamera inomhus om den har möjlighet att alltid spela in mot moln/nas och apptillgång är rekommenderat check.

• Gilla
mats65
  • Laddar…
P
Den enkla lösningen är väl att vid påstötning från styrelsen bara svara att nej dom filmar ingenting utanför lägenheten eller ta bort kameran och svara att den är borttagen men i verkligheten flyttar man kameran så ingen ser den och slipper gnället.. eller pucko svaret att det är bara en atrapp den funkar inte så brukar det vara lungt sen 😁

• Gilla
Pin
  • Laddar…
En riktig kamera som kräver hub för att fungera, men saknar den måste väl ses som en atrapp? 🙂

T
H hempularen skrev:
Den olagliga filmningen blir ett separat brott. Och inte nödvändigtvis lätt att utreda, Kameran sattes upp av Mållgan, ingen aning om vem det är.
Har varit med och levererat kameramaterial flera gånger till polisen där olaglig inspelning på allmänplats gjorts. Dom har aldrig någonsin ens muttrat om att den varit olaglig utan varit tacksamma för att inspelning har gjorts. Så för att det ska bli något. För att det ska bli något så måste någon göra en anmälan, annars kommer ingen veta om inspelningen/ bry sig skulle jag säga.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.