F fribygg skrev:
Då är det ju ingen golvbrunn..
Det är väl en brunn i golvet?

Ska du inte kasta vatten på bänkar och väggar innan du bastar?
Skulle rekommendera att du sätter en ränna någonstans och lutar golvet ganska kraftigt mot den och behandlar golvet med något som står emot vätan bra och tål att trät rör sig efter årstiderna.

useless useless skrev:
Det är väl en brunn i golvet?
Golvbrunnar har vattenlås och kan därmed frysa sönder, i icke permanent uppvärmd bastu är glest trallgolv eller plastmatta med spygatt ett bättre val.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om man vill snabba på uppvärmningen ska man skaffa ett stort aggregat som går att elda mycket i. Att värma upp luften inne i bastun och innerväggen går inte fortare för att man har isolering utanför innerväggen. I taket kanske marginellt, men tveksamt (oavsett så drar ett effektivt aggregat mer ved per tid, men går fortare att värma med). Jag har badat bastu i tillfälligt "presenningsbygge" i minusgrader, och det fungerar utmärkt utan isolering, det också.

Om man vill ha kvar värmen efteråt några timmar extra så är isolering bra (eller om man kanske kommer att ändra sig och vilja ha konstant värme i framtiden), men utan annan uppvärmning är den värmen ändå borta till nästa kväll och nästa bad. Det som bevarar värmen bäst är ett rejält sten- (eller vatten-) magasin till bastun, men även det tar lite mer tid att värma upp och håller inte ett dygn i minusgrader.
Hur som helst är det inte så mycket ved som går åt till en normal-liten bastu för ett bad. Men om man badar flera ggr i veckan så adderar det till stor volym.

Glest golv utan spont så slipper man fall och golvbrunn. Under ett vedeldat aggregat ska man ha eldstadsplan, ofta en plåt, men klinker fungerar nog om man ser till att ha en stabil grund.
Jag har i en bastu lyxat till det med att ställa aggregatet på en (utrangerad) stenskiva som lagts på brädgolvet. och sedan en låg trall så att golvet kommer upp i stenskivans nivå. och blir lite mindre kallt underifrån i minusgrader.

Sedan kan man komplicera det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En bastu är i min värld ett dyblött rum, både under användning och vid rengöring. Så allt som inte tål tillfällig väta går bort.
Som isolering.

Nu bor jag söderut men båda jag varit med och byggt har fungerat mer än väl i -15 och -20. (Hör och häpna, vid sällsynta fall blir det ganska kallt här nere med).

Ena med 45mm timmerplank och andra med bara uppreglat och panel på båda sidor och vinpapp mellan. Båda med oisolerat tak och glest golv. Varmt blev det ändå med rätt kamin.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Om man vill snabba på uppvärmningen ska man skaffa ett stort aggregat som går att elda mycket i. Att värma upp luften inne i bastun och innerväggen går inte fortare för att man har isolering utanför innerväggen. I taket kanske marginellt, men tveksamt (oavsett så drar ett effektivt aggregat mer ved per tid, men går fortare att värma med). Jag har badat bastu i tillfälligt "presenningsbygge" i minusgrader, och det fungerar utmärkt utan isolering, det också.

Om man vill ha kvar värmen efteråt några timmar extra så är isolering bra (eller om man kanske kommer att ändra sig och vilja ha konstant värme i framtiden), men utan annan uppvärmning är den värmen ändå borta till nästa kväll och nästa bad. Det som bevarar värmen bäst är ett rejält sten- (eller vatten-) magasin till bastun, men även det tar lite mer tid att värma upp och håller inte ett dygn i minusgrader.
Hur som helst är det inte så mycket ved som går åt till en normal-liten bastu för ett bad. Men om man badar flera ggr i veckan så adderar det till stor volym.

Glest golv utan spont så slipper man fall och golvbrunn. Under ett vedeldat aggregat ska man ha eldstadsplan, ofta en plåt, men klinker fungerar nog om man ser till att ha en stabil grund.
Jag har i en bastu lyxat till det med att ställa aggregatet på en (utrangerad) stenskiva som lagts på brädgolvet. och sedan en låg trall så att golvet kommer upp i stenskivans nivå. och blir lite mindre kallt underifrån i minusgrader.

Sedan kan man komplicera det.
Godkväll, min erfarenhet av bastu är lite annorlunda, jag 67 årig finne som badar bastu minst 6 dagar i veckan
En väl isolerad bastu är lättare att värma upp och den behåller värmen under längre tid, men jag kanske har fel, men varför isolerar vi bostads hus om det inte gör någon nytta ? Om det går skillnad i ett bostadshus men inte i en bastu har jag svårt att förstå, ni kan förklara för mig

T teuvo tainio skrev:
Godkväll, min erfarenhet av bastu är lite annorlunda, jag 67 årig finne som badar bastu minst 6 dagar i veckan
En väl isolerad bastu är lättare att värma upp och den behåller värmen under längre tid, men jag kanske har fel, men varför isolerar vi bostads hus om det inte gör någon nytta ? Om det går skillnad i ett bostadshus men inte i en bastu har jag svårt att förstå, ni kan förklara för mig
Hur mycket varmare än utomhustemperaturen är då din isolerade bastu när du börjar elda en sån här december dag/kväll?

F fribygg skrev:
Hur mycket varmare än utomhustemperaturen är då din isolerade bastu när du börjar elda en sån här december dag/kväll?
Godkväll, jag har aldrig mätt temperaturena, inom och utomhus, men eftersom jag bastar i stort sett varje dag så inbillar jag mig att jag har varmare i bastun, för mig är detta inte en prestige fråga, ni som inte vill ha en isolerad bastu ska självfallet inte ha det. Det finns inga rätt eller fel i detta. Jag har inte fler kommentarer i denna fråga, jag önskar alla en god jul och ett gått nytt år

Även jag sällar mig till skaran som förespråkar isolering. Jag pratar rent empiriskt utifrån att ha bastat i otaliga bra och mindre bra konstruktioner. Den största skillnad är kvaliten på värmen. Att behöva bränna på med ett megaaggregat gör att löylyn blir alldeles för aggresiv i förhållande till lufttemperaturen. Mina senaste 2 bastus har jag därför byggt med glest golv och isolerade väggar/tak. Lite kallt om fossingarna innan man kliver upp på laven då det är under -25, men det är ju bara några sekunder. Tycker inte det är värt komplexiteten med tätt golv.

/Finne som bor i Norrbotten

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej!
Härligt med så mycket bastubad.

Jag håller delvis med dig, särskilt om man bastar 300 dagar om året, jag har en vedeldad bastu med stort stenmagasin+20 l vattenmagasin samt isolerad och frostvakt. De håller en aning högre temp på vattnet/stenen nästa dag jag badar, men går det två dagar är det utan skillnad.
Men så använder jag även värmen till att stötta ett tredje rum utöver "relax/omklädnad". Samt har bastun som torkrum efter tvätt vintertid.
Nu är jag bara där och bastar som mest ett par dagar i veckan och med någon veckors mellanrum. Andra bastur jag använder som är högst en dag i ibland lönar sig inte att isolera, men fungerar utmärkt utan. Så hur man använder den, och om den har frostvakt, spelar viss roll. Om man vill framtidssäkra för vatten, el och flitigt bruk kan man ju isolera även om det inte behövs.
Tycker jag.

V
B Byggo_ skrev:
Hej, håller på att bygga en friggebod bastu med relaxrum. Som kommer kallställas när den inte används. Här kommer ett gäng funderingar som jag gärna hör era synpunkter kring .

Fråga 1, den kommer som sagt kallställas. Min första tanke var att bara köra isolering och luftspalt bakom innerpanel i bastu och relax. Men bör jag montera en ångbroms istället?

Fråga 2, Hur kan jag lösa väggen kring en narvi tunnel aggregat. Undviker helst att mura. Går de montera en brandmursplatta som man sedan putsar eller klinkrar på båda sidor så att både bastu och relax för klinker/puts på ytsikt kring kaminen? Eller blir ostabilt. Som jag förstår de är dessa skivor gjorda för att monteras mot en befintlig vägg. Nu i mitt fall blir den själva stommen i väggen.

[bild]
Bild på aggregatet.

Fråga 3, ska ha samma golv, tak och väggar i bastu som i relax. Går de att montera väggar, tak och golv innan man bygger innerväggen. Så att luftspalterna bakom panelerna löper fritt mellan relax och bastu. Eller bör jag bygga innerväggen mot yttväggsstommen? Hoppas ni förstår hur jag menar...
Hej!

1. Det verkar ju som ett antal har goda erfarenheter av enkla oisolerade väggar, vilket ju är lite enklare än isolering. Och innebär bättre skydd mot fuktskador. Jag har nu inte kunnat göra vettiga jämförelser mellan likvärdiga bastur, men den egna erfarenheten av att ha 95mm isolering i väggar och tak samt trägolv med springor direkt mot grunden, är att det tar minst 40 minuters eldning vid minusgrader, under -10 tar det nog över en timme. Visst blir det varmt men det tar tid. Och ja aggregatet är överdimensionerat jämfört med volymen. Jag skulle därför inte velat vara utan isoleringen. Men visst, uppvärmningstiden kanske beror på ventilationen, svårt att avgöra.

2. Du har valt en mer komplicerad lösning. Är det viktigt att elda just i relaxrummet? Om man ska göra så antar jag att det beror på att du/ni lägger mest tid i relaxen? Du förlorar ju brasljuset och möjligheten att lägga på ved i bastun under själva bastubadet. Jag skulle i alla fall ha frågat antingen Narvi (jag har ställt installationsfrågor direkt till dem med gott resultat) eller sotaren om väggkonstruktionen.

Om golvet: Ska det vara olika typer av golv, alltså delar av trä och sedan en skarv mot klinker som står precis under aggregatet? Om du ska ha trägolv på resten, varför klinker under aggregatet som ändå inte syns? Jag förstår om du vill ha klinker över hela ytan men vad ska klinker just under aggregatet fylla för funktion? Förstår också om tanken är att ha klinker framför luckan, i stället för plåt, glas eller annat gnistskydd. Som flera skriver så är det enklast med glest trägolv så vatten kan rinna undan i springorna. Jag har aldrig saknat fall eller brunn. Vattnet som inte rinner bort torkar snabbt. Samlas mycket vatten kan man ju ha en raka. Det kalla golvet kan undvikas med lösa, lite upphöjda trallar där man går. Och kanske tofflor i relaxen.

B Byggo_ skrev:
Skellefteå
Då skall du ha åtminstone litet isolering i väggar och tak. I brist på timmerstomme.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då skall du ha åtminstone litet isolering i väggar och tak. I brist på timmerstomme.
Jag röstar även på isolering även om jag inte har några siffror på vilken nytta det gör. Jag skulle dock känna mig dumsnål om jag skippade isoleringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.