L Lutte skrev:
Isolera med 30 eller 50mm xps mellan reglarna, det hade jag gjort. Räcker gott och väl.
I golvet?

B Byggo_ skrev:
I golvet?
Godkväll, igentligen handlar det om hur mycket (länge) du vill elda innan du ska njuta av bastubadet.
Självklart funkar det utan isolering om du har tid och mycket ved. Jag skulle isolera runt om.

B Byggo_ skrev:
Lutar åt att isolera väggar och tak, men inte golv.
Varför ska du isolera väggarna?

T teuvo tainio skrev:
Godkväll, igentligen handlar det om hur mycket (länge) du vill elda innan du ska njuta av bastubadet.
Självklart funkar det utan isolering om du har tid och mycket ved. Jag skulle isolera runt om.
Hur mycket kortare blir uppvärmnings tiden om TS isolerar väggarna med 95mm menar du? Eller är det så att man kan spara ett vedträ varje gång man bastar?

F fribygg skrev:
Varför ska du isolera väggarna?
Snabbare uppvärmning och framförallt håller värmen inne längre

B Byggo_ skrev:
Snabbare uppvärmning och framförallt håller värmen inne längre
Jag betvivlar att du får snabbare uppvärmning med isolering och luftspalt än utan isolering och med vindpapp i väggarna, värmen och ev fukten kommer nog vara längre men det ser jag inte direkt som nån fördel förutom att det kan spara ett sista vedträ

Du ska köra isolering och vindpapp på utsidan. Bastufolie eller inte är upp till dig. Jag har byggt med folie och stenull med bra resultat.
Har bastat i bastu utan isolering och det vart inte riktigt varmt på vintern.
Golvet blir varmare med isolering också men det beror på vad du skall ha för ytskikt på det.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du ska köra isolering och vindpapp på utsidan. Bastufolie eller inte är upp till dig. Jag har byggt med folie och stenull med bra resultat.
Har bastat i bastu utan isolering och det vart inte riktigt varmt på vintern.
Golvet blir varmare med isolering också men det beror på vad du skall ha för ytskikt på det.
Hej, jag föredrar våtrumsmatta framför klinker, känns varmare att gå på samt lätt städat, bygg tekniskt måste golvet var mycket stabilare med klinker

T teuvo tainio skrev:
Hej, jag föredrar våtrumsmatta framför klinker, känns varmare att gå på samt lätt städat, bygg tekniskt måste golvet var mycket stabilare med klinker
Jag förespråkar också matta framför kall klinkers

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Blir nog ett spontat trägolv, men klinker med fall mot golvbrunn under aggregatet

B Byggo_ skrev:
Blir nog ett spontat trägolv, men klinker med fall mot golvbrunn under aggregatet
Hur har du tänkt behandla det med tanke på allt vatten?

B Byggo_ skrev:
Välj ett ospontat golv och lägg det glest så luft och vatten kommer igenom.
Golvbrunnen kommer frysa sönder till vintern så den kan du med fördel skippa om du inte ska ha bastun permanent uppvärmd.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur har du tänkt behandla det med tanke på allt vatten?
De vet jag inte, men tänker att de mesta vattnet hamnar kring aggregatet. Om det hamnar på trägolvet rakar jag ner det i golvbrunnen när bastandet avslutas

F fribygg skrev:
Välj ett ospontat golv och lägg det glest så luft och vatten kommer igenom.
Golvbrunnen kommer frysa sönder till vintern så den kan du med fördel skippa om du inte ska ha bastun permanent uppvärmd.
"Golvbrunnen" blir bara ett rör rakt ner under golvet

B Byggo_ skrev:
"Golvbrunnen" blir bara ett rör rakt ner under golvet
Då är det ju ingen golvbrunn..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.