Jag ska lägga vinylklick i min lägenhet.
Hallen och vardagsrummet ska få samma golv.

Jag ska ta bort det gamla laminatgolvet i hallen.
Det är en stor springa 4-5 cm i betonggolvet som synes på bilden. Varför är det så?
Kan jag fylla igen den eller i varje fall göra den smalare, det går en nätverkskabel där nu som jag gärna har kvar och sedan sätter en list över.

Sedan är det trägolvet i vardagsrummet, kan jag lägga direkt på det?

• 1776690817698.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1776690817708.jpg
    Skapa konto
  • 1776690817719.jpg
    Skapa konto
a36048419 a36048419 skrev:
Hallen och vardagsrummet ska få samma golv. Jag ska ta bort det gamla laminatgolvet i hallen.
Då lägger man lämpligen det nya golvet över springan så den inte syns.
Det är en stor springa 4-5 cm i betonggolvet som synes på bilden. Varför är det så?
Det har antagligen varit en tröskel eller en list mellan två olika golv typer.
det går en nätverkskabel där nu som jag gärna har kvar och sedan sätter en list över.
Det är smart att dra kabeln i ett rör. Och det är smart att skippa list och lägga golv över hela ytan.

Kan jag fylla igen den eller i varje fall göra den smalare,
Naturligtvis kan du det. Det viktiga är att underlaget har en jämn höjd. En enstaka sådan här springa spelar knappast någon roll. Men det är bäst att fylla igen som du tänkt.

O O skrev:
Då lägger man lämpligen det nya golvet över springan så den inte syns.

Det har antagligen varit en tröskel eller en list mellan två olika golv typer.

Det är smart att dra kabeln i ett rör. Och det är smart att skippa list och lägga golv över hela ytan.
Läste någonstans att det kan vara bra att dela golvet så att det kan röra sig.
Rör och sedan fylla med något?

O O skrev:
Naturligtvis kan du det. Det viktiga är att underlaget har en jämn höjd. En enstaka sådan här springa spelar knappast någon roll. Men det är bäst att fylla igen som du tänkt.
Det har inget att göra med att betongplattorna ska röra sig eller något sånt?

BirgitS
Betongplattor ska inte röra sig.

Tänker du på en rörelsefog, jag tror i alla fall vissa golvtillverkare kallar det för en dilatationsfog. Om det behövs beror t.ex. på hur stort hela golvet skulle bli utan en sån fog. Bör framgå av läggningsanvisningen eller annan information på tillverkarens webbplats.

• Gilla
a36048419
  • Laddar…
Läste någonstans att det kan vara bra att dela golvet så att det kan röra sig.
Generellt är inte det ett problem i en lägenhet. Men kolla alltid i lägginstruktionen för golvet om det finns något man skall undvika. Står det inget är det bara att lägga allt utan skarv. För att golvet skall röra sig skall det ligga med ett visst avstånd till väggar mm, Se lägginstruktionen för ditt golv.
Rör och sedan fylla med något?
Det är smart. Så man lätt kan byta kabeln om det behövs.

• Gilla
a36048419
  • Laddar…
Det har inget att göra med att betongplattorna ska röra sig eller något sånt?
Nej. Kolla i lägginstruktionen där står det hur stora ojämnheter som golvet klarar. Ligger det redan parkett kan man normalt räkna med att det inte är något problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.