Hej, håller på att bygga en friggebod bastu med relaxrum. Som kommer kallställas när den inte används. Här kommer ett gäng funderingar som jag gärna hör era synpunkter kring .

Fråga 1, den kommer som sagt kallställas. Min första tanke var att bara köra isolering och luftspalt bakom innerpanel i bastu och relax. Men bör jag montera en ångbroms istället?

Fråga 2, Hur kan jag lösa väggen kring en narvi tunnel aggregat. Undviker helst att mura. Går de montera en brandmursplatta som man sedan putsar eller klinkrar på båda sidor så att både bastu och relax för klinker/puts på ytsikt kring kaminen? Eller blir ostabilt. Som jag förstår de är dessa skivor gjorda för att monteras mot en befintlig vägg. Nu i mitt fall blir den själva stommen i väggen.

Bastuaggregat med synliga stenar och en glasdörr som visar eld inuti, används för värme i en bastu, svart och metallfärgad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på aggregatet.

Fråga 3, ska ha samma golv, tak och väggar i bastu som i relax. Går de att montera väggar, tak och golv innan man bygger innerväggen. Så att luftspalterna bakom panelerna löper fritt mellan relax och bastu. Eller bör jag bygga innerväggen mot yttväggsstommen? Hoppas ni förstår hur jag menar...

Skippa isoleringen i väggarna om du kommer ha uppvärmt mindre än 200h/ är jag tror inte att den investeringen nånsin kan betala sig varken i kortare uppvärmningstid, mindre vedåtgång eller komfort.

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
B Byggo_ skrev:
Fråga 3, ska ha samma golv, tak och väggar i bastu som i relax. Går de att montera väggar, tak och golv innan man bygger innerväggen.
Gör ett plattforms bygge, dvs bygg först golvbjälklaget (jag föreslår vanl obehandlat virke med ett glest trallgolv) sen är det lätt att bygga väggarna på plattformen och resa dem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gör ett plattforms bygge, dvs bygg först golvbjälklaget (jag föreslår vanl obehandlat virke med ett glest trallgolv) sen är det lätt att bygga väggarna på plattformen och resa dem.
Har rest stommen redan, men undra mer om de funkar att spika innerpanel på väggar och tak innan jag bygger innerväggen som ska vara mellan bastu och relax

1) Du behöver som sagt ingen isolering om du inte ska ha bastun uppvärmd annat än vid bad. Det duger med att sätta vindpapp mot yttervägg så att inte varmluften i väggen "blåser ut" genom väggen/taket. Då behöver du inte heller fundera på luftspalt 3) , det är bara att sätta väggen/taket mot stommen och du har en rejäl luftspalt mot yttervägg. Golvet är bäst om det har springor som vatten kan rinna ned genom, och fiskluft kan komma in till elden. Trall på om det är kallt.

2) I en fristående bod med bastu verkar det onödigt komplicerat och dyrt att ha eldluckan i sidorummet. Man kan visserligen tycka att det är mysigt att se elden men den är lika mysig inne i bastun, men du slipper mura och andra konstruktioner om allt är inne i bastu-rummet. Hur du ska lösa det om du ändå vill ha det så kan kanske tillverkaren beskriva vad gäller vägg/material/skorsten/tak (den varianten har jag aldrig testat att bygga).
Sidorummet blir varmt med en justerbar ventil samt luftspalterna man ska ha ovan/under bastudörren.

Skulle jag säga (och har både använt och byggt så med bra resultat).

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
1) Du behöver som sagt ingen isolering om du inte ska ha bastun uppvärmd annat än vid bad. Det duger med att sätta vindpapp mot yttervägg så att inte varmluften i väggen "blåser ut" genom väggen/taket. Då behöver du inte heller fundera på luftspalt 3) , det är bara att sätta väggen/taket mot stommen och du har en rejäl luftspalt mot yttervägg. Golvet är bäst om det har springor som vatten kan rinna ned genom, och fiskluft kan komma in till elden. Trall på om det är kallt.

2) I en fristående bod med bastu verkar det onödigt komplicerat och dyrt att ha eldluckan i sidorummet. Man kan visserligen tycka att det är mysigt att se elden men den är lika mysig inne i bastun, men du slipper mura och andra konstruktioner om allt är inne i bastu-rummet. Hur du ska lösa det om du ändå vill ha det så kan kanske tillverkaren beskriva vad gäller vägg/material/skorsten/tak (den varianten har jag aldrig testat att bygga).
Sidorummet blir varmt med en justerbar ventil samt luftspalterna man ska ha ovan/under bastudörren.

Skulle jag säga (och har både använt och byggt så med bra resultat).
Isåfall blir vägg utifrån sett: ytterpanel, spikregel, vindduk, 95 regel, vindduk, liggande spikläkt, stående innerpanel. Synpunkter på de?
Eller vindduk på insidan kanske inte behövs när jag har en på utsidan?

Sugen på klinker under aggregatet. Vad krävs för att få det brandsäkert på träbjälklag?
Fibercementskiva + klinker?

J
B Byggo_ skrev:
Sugen på klinker under aggregatet. Vad krävs för att få det brandsäkert på träbjälklag?
Fibercementskiva + klinker?
Nja det håller inte du får gjuta/spackla på en skiva som du sedan klär med klinkers..

Håller med övriga ingen isolering om du kallställer den ofta, bara vindduk så det inte blåser in..

J Jansson69 skrev:
Nja det håller inte du får gjuta/spackla på en skiva som du sedan klär med klinkers..

Håller med övriga ingen isolering om du kallställer den ofta, bara vindduk så det inte blåser in..
Räcker de att spackla 3-4 cm sen klinker?

Lutar åt att isolera väggar och tak, men inte golv.

J
B Byggo_ skrev:
Räcker de att spackla 3-4 cm sen klinker?

Lutar åt att isolera väggar och tak, men inte golv.
Ja med armering i och ett flytspackel som tål fukt och är utomhusgodkänd så funkar det..

Isolera med 30 eller 50mm xps mellan reglarna, det hade jag gjort. Räcker gott och väl.

B Byggo_ skrev:
Isåfall blir vägg utifrån sett: ytterpanel, spikregel, vindduk, 95 regel, vindduk, liggande spikläkt, stående innerpanel. Synpunkter på de?
Eller vindduk på insidan kanske inte behövs när jag har en på utsidan?
Hej, ska bastun användas vintertid så bör det isoleras, golv,,väggar och tak, definitivt om ni bor i Norrland

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, ska bastun användas vintertid så bör det isoleras, golv,,väggar och tak, definitivt om ni bor i Norrland
Yes, vi bor i Norrland och kommer användas vintertid. Lutar åt att iallafall isolera väggar och tak.
Känns som golvet kommer kännas kallt oavsett om det är isolering eller ej

T teuvo tainio skrev:
Menar du typ Gävle eller Korpilombolo när du skriver Norrland?
Finns många bastur i Norrland som är oisolerade.

S slugger75 skrev:
Menar du typ Gävle eller Korpilombolo när du skriver Norrland?
Finns många bastur i Norrland som är oisolerade.
Skellefteå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.