736 läst ·
2 svar
736 läst
2 svar
Hur mycket höjer elgolvvärme golvnivån samt fråga om underlag
Hej! Vi gör om badrummet. Vi har väldigt lågt i tak på nedervåningen. Vi ska ha klinkers på golvet. Hur mycket bygger elektrisk golvvärme? Entreprenören har sagt att elgolvvärme höjer hela golvet med 2 cm. Stämmer det? Jag behöver även veta om det finns risk för att man måste höja golvet ytterligare, eller om 2 cm är max. Han har också sagt att vi måste jämna ut golvet först (platta på mark) genom att bila lite (tror han sa "bila", kan ha varit "slipa") för att sedan kunna limma fast frigolit. Är det en bra metod eller finns det någon ny som är bättre? Finns det något folie eller liknande som man kan använda istället? Han sa att underarbetet måste bli bra, annars kommer det att lossna i fogarna i klinkersen. Han sa att tröskeln måste bli 2-3 cm högre än golvet och att han skulle sätta en klack av något slag på tröskeln. Jag gick in på BKR, och där tyckte jag att det stod att man kan ha en tröskel i samma nivå som klinker i badrummet. Har jag uppfattat rätt? Som sagt, vi jagar centrimetrar, så jag behöver fakta. Tack på förhand!
Golvvärme i/på oisolerad platta är oekonomiskt.
Är plattan oisolerad så bör det bilas/grävas ut minst 2 dm.
Den gjutna/flytspacklade delen som innehåller golvvärmekabeln (om den ligger på isolering/golvspånskivor eller liknande) måste vara minst 15 mm tjock på tunnaste stället, alltså vid golvbrunnen, sen måste det vara fall på golvet (under tätskiktet).
Det måste vara en viss minimihöjd mellan golvbrunnen och tätskiktets kant vid tröskeln. Om höjdskillnaden fås över hela golvet eller precis vid tröskeln är en smaksak.
Vi bilade och grävde ur minst 2 dm när vi gjorde badrummet i källaren, det nya golvet hamnade i samma höjd som det gamla, å vi lade vattenburen golvvärme så det byggde mer än vad elgolvvärme gör.
Är plattan oisolerad så bör det bilas/grävas ut minst 2 dm.
Den gjutna/flytspacklade delen som innehåller golvvärmekabeln (om den ligger på isolering/golvspånskivor eller liknande) måste vara minst 15 mm tjock på tunnaste stället, alltså vid golvbrunnen, sen måste det vara fall på golvet (under tätskiktet).
Det måste vara en viss minimihöjd mellan golvbrunnen och tätskiktets kant vid tröskeln. Om höjdskillnaden fås över hela golvet eller precis vid tröskeln är en smaksak.
Vi bilade och grävde ur minst 2 dm när vi gjorde badrummet i källaren, det nya golvet hamnade i samma höjd som det gamla, å vi lade vattenburen golvvärme så det byggde mer än vad elgolvvärme gör.
Klicka här för att svara