1 377 läst ·
28 svar
1k läst
28 svar
Fråga om elektrikers koppling spishäll
Hällen består av två helt separata halvor. Kabeln som följer med har fyra ledare, två faser och två nollor, som är parvis ihopcrimpade i varsin hylsa i änden. Visst hade elektikern kunnat klippa bort hylsorna och skala om kablarna, men det känns som ett onödigt moment.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ok, nollorna sitter ihop, då är jag med. Trodde det var två separata ledare.useless skrev:
Sitter de ihop faller också teorin att en lossnat.
En del (de flesta?) hällar har all elektronik på den ena fasledaren (förutom strömmen till plattorna) och det enda som är på den andra fasledaren är energin för uppvärmning. Så är det hos mig, går säkringen för fas1 så slocknar hela spisen. Går säkringen för fas2 så försvinner bara de två högra plattorna.
Nu kan jag en del om el (fd elektriker) så jag hade definitivt lyft upp hällen, vänt på den, öppnat det och mätt så att det är ström in på bägge paren av fasledaremoch nolla innan jag hade reklamerat den. För säkerhets skull. Bättre att vara säker på sin sak...
Nu kan jag en del om el (fd elektriker) så jag hade definitivt lyft upp hällen, vänt på den, öppnat det och mätt så att det är ström in på bägge paren av fasledaremoch nolla innan jag hade reklamerat den. För säkerhets skull. Bättre att vara säker på sin sak...
Kollar man noga på bilden så ser det ut som att åtminstone brun och svart har varsin hylsa så där är ett formellt fel i så fall.useless skrev:
Men hade det varit dålig kontakt så hade det blivit härdsmälta för länge sedan.
Säg till elektrikern att han använt fel toppklämma till fasledarna och det saknas dragavlastning på kabeln i dosan 👍🤪Seahawk76 skrev:
Hej,
Har försökt söka i trådar utan att hitta.
Min tjej har renoverat köket och hade köpt ny spishäll är "IKEA Vilsta".
Hon har enfas på 20 amp.
Elektrikern sa att det var fel spishäll, men han kunde lösa det ändå.
Nu efter ett år har höger sida på spisen lagt av, allt lyser och låter som den går men värmer inte.
Fattar ju att den är trasig, men kan kopplingarna något med det att göra?
Skickar med bild på hur det är kopplat i dosan och kopplingsschema på hällen.
Klicka här för att svara