Vi laddar idag bilen så här från ett 3-fas uttag på en stolpe vid uppfarten, men jag är inne på att installera en laddbox istället för att få något som mer garanterat tål väder och vind över tid och för att få lastbalansering.

Samtidigt skulle jag gärna behålla uttaget och flytta det till baksidan av stolpen bara. Vad krävs för att göra det? Behöver en ny kabel dras fram från elcentralen t.ex. eller går det att koppla in en laddbox på den befintliga?

PXL_20260806_083500865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ska vara väderskyddat.

Men du är säker på att du behöver lastbalansering? Det går inte att styra halv-manuellt, tidsinställd etc?

Det går att sätta en laddstation och uttag på samma ledning. Somliga kommer att säga att laddstationen kräver en egen säkring och egen JFB, vilket är "standard" men inget absolut krav. Du får argumentera med din elfirma. Kanske vill de sätta en elcentral på stolpen. Den blir tyvärr inte så liten, 16 moduler minst.

Du kan ju inte använda både uttag och laddstation mer än vad ledningen är dimensionerad för. Det finns adapters mellan typ 2 och Schuko/CEE för att ta ut ström till annat, men de kostar givetvis några tusenlappar, men billigare än en elcentral.

Quizingen Quizingen skrev:
Vi laddar idag bilen så här från ett 3-fas uttag på en stolpe vid uppfarten, men jag är inne på att installera en laddbox istället för att få något som mer garanterat tål väder och vind över tid och för att få lastbalansering.

Samtidigt skulle jag gärna behålla uttaget och flytta det till baksidan av stolpen bara. Vad krävs för att göra det? Behöver en ny kabel dras fram från elcentralen t.ex. eller går det att koppla in en laddbox på den befintliga?

[bild]
Helt utanför laddningsfrågan kan du inte ha den typen uttag så lågt Typiska måttet är 1700 mm.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där ska vara väderskyddat.

Men du är säker på att du behöver lastbalansering? Det går inte att styra halv-manuellt, tidsinställd etc?

Det går att sätta en laddstation och uttag på samma ledning. Somliga kommer att säga att laddstationen kräver en egen säkring och egen JFB, vilket är "standard" men inget absolut krav. Du får argumentera med din elfirma. Kanske vill de sätta en elcentral på stolpen. Den blir tyvärr inte så liten, 16 moduler minst.

Du kan ju inte använda både uttag och laddstation mer än vad ledningen är dimensionerad för. Det finns adapters mellan typ 2 och Schuko/CEE för att ta ut ström till annat, men de kostar givetvis några tusenlappar, men billigare än en elcentral.
Tack för svaret! Även om laddaren jag har är IP67-klassad är jag lite tveksam till hur länge den kommer att hålla utomhus jämfört med en laddbox som är gjord för att sitta ute, men svårt att säga såklart.

Och ja lastbalansering behövs tyvärr för att jag ska kunna ladda med 16A, och det skulle vara skönt att inte behöva tänka på om bilen är inkopplad eller ej. Har löst det nu med att ställa ner strömmen lite på laddaren för med huvudsäkring på 25A så är marginalen för liten för att kunna köra på max (även på natten för när värmepumpen drar igång blir det inte mycket över till annat).

En elcentral där känns onödigt dyrt då eftersom jag främst använder uttaget för julbelysning och har andra uttag som inte är allt för långt bort egentligen.. Men då vet jag att det borde vara okej åtminstone och man bara behöver tänka på att inte koppla in någon stor förbrukare just där samtidigt som bilen

GK100 GK100 skrev:
Helt utanför laddningsfrågan kan du inte ha den typen uttag så lågt Typiska måttet är 1700 mm.
Aha, det hade jag inte koll på, uttaget satt där när vi flyttade in. Det talar ju för att ta bort det helt enkelt och ersätta med en laddbox. Eller byta ut det till ett som är okej :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vet ingenting om din anläggning, men det låter mycket märkligt att du dels kör så mycket att du behöver ladda med 16 A och dels att du skulle ha det trångt med 25 A mätarsäkringar. Just saying...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.