Jag har en fråga om ansvarsfördelning för fönster i en bostadsrätt. Det gäller ljuddämpande innanfönster som kommunen satte dit på insidan av mina fönster när gatan utanför dubbelriktades för ungefär 30 år sedan. De blev alltså ”3-glas” och innanfönstren har aluminiumram och är fastskruvade med någon sorts tätning i den inre fönsterramen. Anledningen var att ljudet från trafiken annars skulle överstiga normen för tillåtet trafikbuller.

Så här tre decennier senare så har tätningen förmodligen torkat och därför tränger det in smuts och damm från gatan som jag inte kan tvätta bort pga att innanfönstren är fastmonterade. Jag har skrivit till styrelsen och frågat hur de ser på saken att jag inte kan få rena fönster utan att de successivt blivit så dammiga att de ständigt ser smutsiga ut. Jag har inte fått något svar, vilket jag tror beror på att de helt inte vet. Vi är ett 20-tal medlemmar som har sådana innanfönster och mina grannar under mig har samma problem. Förmodligen är vi fler men det är dem jag pratat med.

I samband med en ommålning av fönstren (original från slutet av 1920-talet) så monterades endast yttre ramen bort och målades. Inre fick vi medlemmar sköta själva. Jag ska erkänna att jag inte lusläst stadgarna men kanske det är så generellt att allt på ”utsidan” är föreningens ansvar men insidan av fönstren är medlemmens ansvar?

Eller är det möjligen kommunen som ska ta ansvar för de nödvändiga installationer som gjordes efter deras beslut att dubbelrikta trafiken på gatan?

Fastigheten ligger i centrala Stockholm, jag bor näst högst upp i huset och det handlar om tre fönster.

Claes Sörmland
Den första parten vi kan utesluta är kommunen, den har inget ansvar här. Underhållet åligger fastighetsägaren och där finns ju en ansvarsuppdelning mellan förening (styrelse) och bostadsrättshavare. Just fönster är ett sånt där gränsland som inte är lagreglerat utan det är verkligen era stadgar som styr vem som ansvarar för fönsterunderhållet.

I de fall jag har kommit i kontakt med är det föreningen som ansvarar för fönsterunderhåll med undantag från rengöring, målning av hela fönstret med undantag från dess utsida, beslag, gångjärn, låsanordningar, vädringsfilter, tätningslister o s v. Till detta brukar man lägga lagning av trasig ruta på bostadrättshavaren. D v s man lägger hela underhållsansvaret för fönstret på bostadsrättshavaren utom att byta ut själva fönstret eller måla och kitta dess utsida.

Så kolla era stadgar. Men gissningsvis faller detta på dig om det handlar om rengöring men på föreningen om det är aktuellt att byta eller bygga om fönstren.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den första parten vi kan utesluta är kommunen, den har inget ansvar här. Underhållet åligger fastighetsägaren och där finns ju en ansvarsuppdelning mellan förening (styrelse) och bostadsrättshavare. Just fönster är ett sånt där gränsland som inte är lagreglerat utan det är verkligen era stadgar som styr vem som ansvarar för fönsterunderhållet.

I de fall jag har kommit i kontakt med är det föreningen som ansvarar för fönsterunderhåll med undantag från rengöring, målning av hela fönstret med undantag från dess utsida, beslag, gångjärn, låsanordningar, vädringsfilter, tätningslister o s v. Till detta brukar man lägga lagning av trasig ruta på bostadrättshavaren. D v s man lägger hela underhållsansvaret för fönstret på bostadsrättshavaren utom att byta ut själva fönstret eller måla och kitta dess utsida.

Så kolla era stadgar. Men gissningsvis faller detta på dig om det handlar om rengöring men på föreningen om det är aktuellt att byta eller bygga om fönstren.
Läs stadgarna noga så klarnar det förhoppningsvis. Det troliga är som sägs ovan att underhåll ligger på bostadsägare. Om ni är många med likartat problem kan ni gå ihop för en beställning av underhåll, troligen billigare än om var och en gör själv

Claes Sörmland
Sen om det enbart rör sig om en aluminiumram med ett extra glas som är skruvat i den gamla inneträkarmen så kan den troligen lossas med en skruvmejsel (skruvdragare) för rengöring/putsning. Och sen skruvas tillbaka igen, kanske med en ny tätlist.

Lägg upp några foton så kan forumets samlade kompetens säkert ordna med praktiska steg för steg instruktioner hur du gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.