Jag håller på att renovera ett gäng källarfönster som fått sig alldeles för lite kärlek under åren. Mellan själva ytterglaset och fodret ser det ut att ha suttit ngn slags fönsterfog, dvs. i kanten (se foto). Fyller det någon funktion? Det har börjat lossna, framförallt i nederkant, och jag funderar på om jag borde ta bort glaset och lägga en ny. Det innebär dock väldigt mkt mer jobb eftersom att jag då måste få bort samtlig fog runt fönstret, och inte bara den som lätt lossnar.

Någon som vet? Tack på förhand!

• IMG_4455.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Htegel skrev:
jag funderar på om jag borde ta bort glaset och lägga en ny.
Det behöver man inte om man fusk-renoverar. Men det borde man absolut!
H Htegel skrev:
Det innebär dock väldigt mkt mer jobb
Alternativt skaffar man nya aluminiumfönster och slipper det mesta av jobbet.

O O skrev:
Det behöver man inte om man fusk-renoverar. Men det borde man absolut!

Alternativt skaffar man nya aluminiumfönster och slipper det mesta av jobbet.
Nja, aluminiumfönster har ju inte samma charm. Men vad fyller fogen för funktion? Alltså den mellan glas och foder som man kan se på bilden har lossnat på ställen.

Det är kitt. En del lägger glaset i kitt innan det stiftas fast.

Du behöver inte alls totalrenovera till den nivån att du plockar loss glasen om det inte är så att det finns anledning till det.

Likaså kan du välja om du tar bort allt kitt (det på utsidan, alltså) och gör om helt eller ifall det är mycket som sitter bra kan du bättringskitta bara där det lossnar lätt.

Med målningen kan du också skrapa löst och bättra därifrån om du lägger ny linoljefärg på gammal linoljefärg. Har du annan modernare färg är det bästa däremot om du tar bort allt och målar linoljefärg helt från grunden.

H Htegel skrev:
Men vad fyller fogen för funktion? Alltså den mellan glas och foder som man kan se på bilden har lossnat på ställen.
Kittet mellan glaset och fönsterbågen (sättkittet) har tre huvudfunktioner:
  • Det förhindrar att fukt och eventuell kondens från rummet tränger in i träet, vilket annars lätt kan leda till att fönsterbågen ruttnar.
  • Eftersom glas och trä inte är helt perfekt plana, fungerar kittet som en formbar packning som tar upp ojämnheter i falsen och ser till att rutan ligger an perfekt.
  • Det dämpar vibrationer och ser till att fönstret sitter stadigt i bågen och inte skallrar i vinden.

O O skrev:
Kittet mellan glaset och fönsterbågen (sättkittet) har tre huvudfunktioner:
  • Det förhindrar att fukt och eventuell kondens från rummet tränger in i träet, vilket annars lätt kan leda till att fönsterbågen ruttnar.
  • Eftersom glas och trä inte är helt perfekt plana, fungerar kittet som en formbar packning som tar upp ojämnheter i falsen och ser till att rutan ligger an perfekt.
  • Det dämpar vibrationer och ser till att fönstret sitter stadigt i bågen och inte skallrar i vinden.
Tack!

R Räknenisse skrev:
Det är kitt. En del lägger glaset i kitt innan det stiftas fast.

Du behöver inte alls totalrenovera till den nivån att du plockar loss glasen om det inte är så att det finns anledning till det.

Likaså kan du välja om du tar bort allt kitt (det på utsidan, alltså) och gör om helt eller ifall det är mycket som sitter bra kan du bättringskitta bara där det lossnar lätt.

Med målningen kan du också skrapa löst och bättra därifrån om du lägger ny linoljefärg på gammal linoljefärg. Har du annan modernare färg är det bästa däremot om du tar bort allt och målar linoljefärg helt från grunden.
Tack! Jag får se hur jag gör. Eventuellt kan jag få in fog i springan som nu finns och snygga till det efteråt. Linoljefärg hade varit kul att testa, men tror tyvärr det får vänta.

H Htegel skrev:
Linoljefärg hade varit kul att testa, men tror tyvärr det får vänta.
Varför vänta med den bästa färgen?

F fribygg skrev:
Varför vänta med den bästa färgen?
Har inte tiden tyvärr. Småbarnsår till max och linoljekitt/färg kräver väl sin väntan (torktid) om man ska göra det rätt?

H Htegel skrev:
Har inte tiden tyvärr. Småbarnsår till max och linoljekitt/färg kräver väl sin väntan (torktid) om man ska göra det rätt?
Om du kittar med linoljekitt kan du måla direkt med linoljefärg. Så här års kan det vara lite längre torktid, men du kan kitta och måla första rundan nu i dag och andra varvet på lördag morgon.

Om du inte har kitt och färg hemma har forumshopen ett jättebra pris på linoljefärg just nu.

F fribygg skrev:
Om du kittar med linoljekitt kan du måla direkt med linoljefärg. Så här års kan det vara lite längre torktid, men du kan kitta och måla första rundan nu i dag och andra varvet på lördag morgon.

Om du inte har kitt och färg hemma har forumshopen ett jättebra pris på linoljefärg just nu.
Tack för tips! Dock är själva tidsmomentet med att slipa bort alla gammal färg och ta bort de fogar som fortfarande sitter fast också ett problem. Just nu fokuserar jag på att rädda fönstren från att murkna. Jag tänker att nästa renoveringsrunda om ett gäng år får göras med linolja

H Htegel skrev:
Just nu fokuserar jag på att rädda fönstren från att murkna. Jag tänker att nästa renoveringsrunda om ett gäng år får göras med linolja
Man kan 'fuskrenovera' med linolja också, jag skulle till och med påstå att det kräver mindre tid till fönsterunderhåll/ byte de kommande 25 eller 50 åren.
Linoljefärgsburken kan du återförsluta och använda igen när ungen/ungarna klarar sej med mindre tillsyn om 5-10 år, färgen fryser och möglar inte och du kan lämna den påbörjade burken i kallförråd i flera år tills tid och ork att fixa med fönster finns igen.

Redigerat:
  • Gilla
Murbyggare och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.