En äldre sjuk släkting till mig nämnde att han har ett handelsbolag (HB) som det inte har varit någon verksamhet i på säkert över 20 år. Tydligen har han något som heter "negativ räntefördelning", och han har haft en gubbe/revisor som har skött bokföringen/deklarationen för att slippa betala den skatteskuld som tydligen uppstår den dagen man väljer att avsluta bolaget.

Nu har denna revisor rest till himlen och släktingen är 84 år gammal och sjuk i Parkinsson och har även haft två strokes och sitter i rullstol. Han är nu mycket bekymrad över denna deklaration och eventuella skatteskuld.

Frågan om någon vet, kommer Skatteverket att försöka driva in denna skuld via KFM? Som jag förstår det kommer de att vilja ha tillbaka denna framskjutna skatt antingen när bolaget avvecklas eller den dagen han själv dör, och då blir dödsboet skyldig. Räknade som hastigast på förbehållsbelopp och de kunde tydligen driva in ca 120 kr/månad.

Han äger i princip ingenting av värde mer än möblemang. Bor i hyreslägenhet och har 30000 kr på banken (ska räcka till begravning och en slant till barnbarnen som han resonerar). Är fattigpensionär och får väl ut 14-15000 kr med bostadsbidrag. Hyran är på 8000 kr. hemtjänst 3000 kr, mat 2000 kr.

Som jag ser det är det noll och ingen risk att detta kommer drabba honom negativt på något sätt. Han kommer i alla fall att slippa få en massa papper från Skatteverket varje år med en väldigt invecklad deklaration som någon nu måste börja gräva i. Jag tittade som hastigast på det, och det var minst sagt rörigt.

Nån som har något att tillägga?

Givetvis ska man ju betala sina skulder till staten, men ibland går det som det går här i livet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Handelsbolag kan man väl inte ha ensam. Finns det någon mer delägare eller är den s.k. gubben/revisorn en tidigare delägare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Indrivningsmässigt så kan det nog finnas risk att de mäter ut summan på bankkontot.

jag har rätt dålig koll på räntefördelning, men borde man inte bara kunna kopiera deklaration från tidigartre år, och ändra lite datum?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Handelsbolag kan man väl inte ha ensam. Finns det någon mer delägare eller är den s.k. gubben/revisorn en tidigare delägare?
Hans fru var delägare, men hon finns numera under jord...

H hempularen skrev:
Indrivningsmässigt så kan det nog finnas risk att de mäter ut summan på bankkontot.

jag har rätt dålig koll på räntefördelning, men borde man inte bara kunna kopiera deklaration från tidigartre år, och ändra lite datum?
Är det så pass? Man lämnar inte en slant ens till en kista? Trodde inte KFM var så iskalla...

Jo det går säkert med lite hjälp från AI att lista ut hur man gör detta. Herrn har ju såklart inget bankid så allt måste ske med papper och penna. Han verkar inte så sugen på att lägga ut tusentals kronor på en redovisningskonsult som ska börja gräva i detta. Jag har snackat med en jag känner som har jobbat som revisor innan han blev en chefstyp, men han var inte alls sugen på att börja rodda i detta. Inte mitt bolag och herrn vill som han sa "dags att gräva ner liket"... :D vilket jag tolkar som att han bara vill sluta få papper som har med bolaget att göra. Tydligen gick det inget vidare under de sista åren innan pensionen så det är väl en del bittra minnen som återkommer varje år. Verkade som han och hans fru bråkade en del med om det.

Jag erbjöd mig att "kolla upp" vad som gäller, det är väl i princip det. Visst går det säkert att fortsätta hålla bolaget levande men i så fall lär ju Skatteverket lägga beslag på det lilla som finns kvar i dödsboet den dagen, och det blir pappkista från soc.

S steve5432 skrev:
i så fall lär ju Skatteverket lägga beslag på det lilla som finns kvar i dödsboet den dagen, och det blir pappkista från soc
Nej från ett dödsbo får de inte driva in hur som helst. Och jag vet inte om de får ta de sista sparpengarna från en levande heller, men jag skulle inte bli förvånad om de tar 30 000 ifall det finns på ett åtkomligt konto.

Sedan bör man ju absolut uindvika att det blir utmätning. Även om man är gammal kan det vara bra att försöka hålla rent från kreditanmärkningar. Livet med anmärkningar kan bli väldigt komplicerat.

Det skulle kunna vara lönt att prata med skatteverket. Min erfarenhet är att de har en förvånsnasvärt hög servicenivå, med lite (rätt mycket) tur skulle de kanske tom. kunna hjälpa till med "kopieringen". Jag brukar säga att skatteverket är min bästa tjänsteleverantör till min firma, tråkigt att de är så attans dyra bara...

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Nej från ett dödsbo får de inte driva in hur som helst. Och jag vet inte om de får ta de sista sparpengarna från en levande heller, men jag skulle inte bli förvånad om de tar 30 000 ifall det finns på ett åtkomligt konto.
Nja, jag vet inte vad du menar med "hur som helst" men utan tvekan kan de driva in från dödsbon, och gör det.

Samma med medel på ett konto, det ryker direkt, det ska man räkna med.

Dock kan de lämna kvar förbehållsbeloppet på kontot, dvs en månads existensminimum, för att slippa avgöra hur många dagar det är kvar till nästa "lön".

Vill mannen skydda pengarna på kontot så ska han låta tömma det, och förvara det på något annat sätt eller redan nu skänka det till blivande arvingar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Sedan bör man ju absolut uindvika att det blir utmätning. Även om man är gammal kan det vara bra att försöka hålla rent från kreditanmärkningar. Livet med anmärkningar kan bli väldigt komplicerat.
Det börjar med anmärkning, och kan sen leda till utmätning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jo, men det jag menar är att så länge man håller den här räntefördelningen "vid liv" så blir det ingen skatteskuld som förfaller, och därmed ingen kreditanmärkning eller utmätning. Och det har ett viss egenvärde att inte drabbas av kreditanmärkning.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror att det är ingen större idé att låta pengarna vara kvar på kontot och hålla på och skjuta upp skattebeskedet.
När gubben dör så blir det ett dödsbo i samma sekund, och då är tillgångarna på kontot dödsboets egendom, och inget arv får skiftas innan dödsboets alla åtaganden är reglerade.
Så vid denna tidpunkt kommer till sist skatteverkets krav att komma, och ställas mot dödsboet, och alla dödsboets tillgångar är möjliga att ta i anspråk för dödsboets skulder.

Skulle kontot tömmas av arvingar innan detta skett, så kommer kronokalle rikta kravet mot dessa dödsbodelägare istället, upp till max det belopp som de har fått ut från dödsboet, men inte mer.
Detta även om dödsbodelägarna inte ens är medveten om denna skuld.

Så det är ingen lysande plan att hålla sig undan slutskatten med tanke på att behållningen på kontot ska vara skyddad och kunna gå till arvingarna istället, tvärtom, det är en usel plan.

Det enda sättet att göra detta på är att dela upp det hela i relativt god tid innan man dör, sker det nära dödsdagen finns det alltid en risk att det kommer att undersökas och detta kommer anses vara otillåtet och pengarna krävas tillbaka.
Nu är det inte så stora belopp, så risken minskar, då det ändå inte kommer att ge någon större utdelning, men ändå ett relativt omfattande jobb för myndigheterna.

Och delas arvet ut i förtid nu, försök undvika att på något sätt kalla det arv, förtida arv eller så.
Utan att det bara blir en banköverföring, ungefär som att man betalar tillbaka något man lånat eller så, är bäst.
Återigen, det är små belopp, så det är inget som drar uppmärksamhet till sig om någon skulle få för sig att kolla.

Det står även lite här, dock ganska kortfattat.
https://kronofogden.se/nagon-har-kr...la-en-skuld/skuldsatt-dodsbo-kan-fa-betalkrav

Jag har en svag aning om att det inte mäts ut för minimala begravningskostander (schablon?).
Jag letade lite, och detta dokument styrker denna tanke,
"Av naturliga skäl görs ej indrivningen så att den inkräktar på begravnings- och boutredningskostnader."
https://svjt.se/svjt/1975/66

edit:
Eller ... nähä ..
https://kronofogden.se/kontakta-oss...alla-pengar-till-begravning-och-bouppteckning

Redigerat:
B
Skulden släktingen har i handelsbolaget är sannolikt en negativ justerad anskaffningsutgift. Det betyder normalt att man som delägare tagit ut mer likvida medel än deklarerad del av resultat. Exempelvis har man deklarerat 1 000 kronor i del av resultatet men samma år tagit ut 1 500 i likvida medel, då blir JAU minus 500. Det är fullt tillåtet att göra så, men det år man utträder ur bolaget eller bolaget avvecklas ska JAU:en stämmas av och deklareras på en särskild blankett. Är JAU positiv när företaget avvecklas gör man en kapitalförlust, är JAU negativ gör man en kapitalvinst som beskattas med 30 %.

Det där med JAU är viktigt att det görs rätt i deklarationsbilaga N3A varje år, missar man något blir JAU fel och den kanske är negativ i onödan. Ett tips är att kolla om det finns deklarationsbilagor att stämma av JAU med, låter iofs inte så sannolikt av TS beskrivning att döma, men det kan definitivt vara värt att lägga lite energi på att få tag på dem.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
det kan definitivt vara värt att lägga lite energi på att få tag på dem.
Dem måste väl gå att få ut från skatteverket? Nu hade personen tydligen inte bankId, men det bör väl gå ändå?

B
H hempularen skrev:
Dem måste väl gå att få ut från skatteverket? Nu hade personen tydligen inte bankId, men det bör väl gå ändå?
Ja, men bara för de fem-sex senaste åren, har ett eventuellt fel uppkommit tidigare ser man inte det på det man kan få från Skv. Den som skötte bokföring och deklaration kanske har efterlämnat något som kan ge klarhet.

• Gilla
Carl-henning Wallberg
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Det där med JAU är viktigt att det görs rätt i deklarationsbilaga N3A varje år, missar man något blir JAU fel och den kanske är negativ i onödan. Ett tips är att kolla om det finns deklarationsbilagor att stämma av JAU med, låter iofs inte så sannolikt av TS beskrivning att döma, men det kan definitivt vara värt att lägga lite energi på att få tag på dem.
Snackade med herrn idag och han hade kopior på all deklaration från de senaste 4 åren i alla fall. Det är ju trots allt en revisor som har gjort deklarationen för typ 200 kr om året för att vara snäll.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det är ingen lysande plan att hålla sig undan slutskatten med tanke på att behållningen på kontot ska vara skyddad och kunna gå till arvingarna istället, tvärtom, det är en usel plan.
Det är just därför han ville ta denna diskussion med mig, för att se till att de inte tar det lilla han har kvar.

Förbehållsbeloppet hamnade enligt KFM kalkylator på ca 11000 kr och det är inte mycket att hurra för. Han har väldigt dåliga tänder och det är ju inte omöjligt att det är tal om nån sorts ingrepp här om hälsan inte försämras. Han hade tydligen fått nåt pris om 35000 kr.

Gåva/arv rör sig ju om ca 10000 kr per vardera barnbarn, inga stora pengar som sagt. Och en begravning med vettig kista ligger väl runt 50" senast jag kollade.

H hempularen skrev:
Kreditanmärkningar bryr han sig inte om över huvud taget. Han har inga abonnemang mer än telefonen för 109 kr i månaden. Hemförsäkring, hyra och elräkning. En äldre granne hjälper honom att gå till bankomaten 50 meter från bostaden och ta ut ca 5000 kr varje månad som han använder för att köpa mat och fika. Kreditvärdighet är det minsta han bryr sej om.

Ska se om jag kan snacka med Skatteverket och få lite allmänna tips. Men det verkar vettigast att skänka det han vill redan nu och sen behålla resten på kontot. I värsta fall får väl hans enda barn skapa ett "holding-konto" där resten finns och så behåller han endast förbehållsbeloppet.

Hur hade det varit om den andra delägaren varit i livet? Hade man riktat halva kravet dit?

S steve5432 skrev:
Kreditvärdighet är det minsta han bryr sej om.
Fast det kan bero på att han inte inser vilket problem det kan bli med en kreditanmärkning. Ex. byta telefonabbonemang, om han skulle vilja/behöva hyra en annan lägenhet, Om den dät tandbehandlingen på något sätt skulle behöva ordnas med någon del kredit.

Fast varför prata om kronofogden? Den som kommer att göra bouppteckningen är ju skyldig att ta med allt som finns..........det är ju inte lämpligt att glömma vissa delar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.