417 läst ·
9 svar
417 läst
9 svar
Fråga mig vad som helst om komposittrall och pergolor
Hej!
Jag jobbar dagligen med komposittrall och pergolor i aluminium och tänkte att jag kanske kan bidra lite här i forumet inför våren.😀
Jag märker att det ofta dyker upp många frågor kring altaner och pergolor, till exempel:
• Är komposittrall bättre än trä?
• Vilket cc-avstånd ska man ha mellan reglar när man bygger med komposittrall?
• Hur varmt blir komposittrall i solen?
• Är komposittrall halt när det regnar?
• Vad ska man tänka på om man vill sätta en pergola i aluminium på altanen?
• Hur stabil måste konstruktionen vara för en pergola?
• Behöver man bygglov för pergola?
Jag tänkte därför köra en liten “fråga mig vad som helst”-tråd där ni kan fråga allt kring:
– komposittrall
– altanbygge
– pergolor i aluminium
– materialval
– konstruktion och hållbarhet
Jag gör detta för att dela med mig av erfarenheter och tips om det kan hjälpa någon som planerar att bygga eller renovera sin altan.
Så fråga på! 🙂
Jag jobbar dagligen med komposittrall och pergolor i aluminium och tänkte att jag kanske kan bidra lite här i forumet inför våren.😀
Jag märker att det ofta dyker upp många frågor kring altaner och pergolor, till exempel:
• Är komposittrall bättre än trä?
• Vilket cc-avstånd ska man ha mellan reglar när man bygger med komposittrall?
• Hur varmt blir komposittrall i solen?
• Är komposittrall halt när det regnar?
• Vad ska man tänka på om man vill sätta en pergola i aluminium på altanen?
• Hur stabil måste konstruktionen vara för en pergola?
• Behöver man bygglov för pergola?
Jag tänkte därför köra en liten “fråga mig vad som helst”-tråd där ni kan fråga allt kring:
– komposittrall
– altanbygge
– pergolor i aluminium
– materialval
– konstruktion och hållbarhet
Jag gör detta för att dela med mig av erfarenheter och tips om det kan hjälpa någon som planerar att bygga eller renovera sin altan.
Så fråga på! 🙂
Redigerat:
Bra initiativ. 👍
Till att börja med skulle jag vilja att du svarar på dina egna sju frågor. Eftersom du har bra koll på detta har du rimligen valt relevanta frågor vi kan lära oss av.
Till att börja med skulle jag vilja att du svarar på dina egna sju frågor. Eftersom du har bra koll på detta har du rimligen valt relevanta frågor vi kan lära oss av.
Ta det gärna i ett inlägg per fråga och förklara också varför och bakgrund. Det är sådant jag vill veta nu när jag har chansen.B Byggwill skrev:
- • Är komposittrall bättre än trä?
- • Vilket cc-avstånd ska man ha mellan reglar när man bygger med komposittrall?
- • Hur varmt blir komposittrall i solen?
- • Är komposittrall halt när det regnar?
- • Vad ska man tänka på om man vill sätta en pergola i aluminium på altanen?
- • Hur stabil måste konstruktionen vara för en pergola?
- • Behöver man bygglov för pergola?
Jag tänkte därför köra en liten “fråga mig vad som helst”-tråd
Är komposittrall bättre än trä?
Jag skulle inte säga att komposittrallen är bättre än trä, jag skulle säga att det beror på vad man själv värdesätter i en altan. Komposittrall har andra egenskaper än trä och därför är det viktigt att veta innan man väljer material vad det är som är viktigt för en själv.
Komposittrallens egenskaper är:
Jag skulle inte säga att komposittrallen är bättre än trä, jag skulle säga att det beror på vad man själv värdesätter i en altan. Komposittrall har andra egenskaper än trä och därför är det viktigt att veta innan man väljer material vad det är som är viktigt för en själv.
Komposittrallens egenskaper är:
- Slipper olja, måla eller slipa allt man behöver göra är att tvätta
- Halkhämnade
- Flisar inte
Vilket cc-avsntånd ska man ha mellan reglar när man bygger med komposittrall?
Komposittrall kräver samma underkonstruktion som trätrall, men du bör ha tätare avstånd mellan reglarna – max 400 mm. Om du ska montera på ett befintligt regelverk med 600 mm avstånd, bör du lägga till en extra regel för att få rätt avstånd på 300 mm. Detta för att undvika svikt när trallen expanderar vid värme.
Komposittrall kräver samma underkonstruktion som trätrall, men du bör ha tätare avstånd mellan reglarna – max 400 mm. Om du ska montera på ett befintligt regelverk med 600 mm avstånd, bör du lägga till en extra regel för att få rätt avstånd på 300 mm. Detta för att undvika svikt när trallen expanderar vid värme.
Hur varmt blir komposittrall i solen?
Komposittrallen blir varmare än vanlig trall, desto mörkare färg desto varmare såklart.
När vi jämförde tryckt trä med grå komposittrall vid 28 grader en solig sommardag kl 15:00 så mätte den tryckta trallen på 46 grader och den gråa komposittrallen på 54 grader vilket är cirka 17% varmare.
Skulle man tillexempel välja svart färg på kompositen så blir den varmare och väljer man färgen teak så är skillnaden ännu mindre.
Komposittrallen blir varmare än vanlig trall, desto mörkare färg desto varmare såklart.
När vi jämförde tryckt trä med grå komposittrall vid 28 grader en solig sommardag kl 15:00 så mätte den tryckta trallen på 46 grader och den gråa komposittrallen på 54 grader vilket är cirka 17% varmare.
Skulle man tillexempel välja svart färg på kompositen så blir den varmare och väljer man färgen teak så är skillnaden ännu mindre.
Vad ska man tänka på om man vill sätta en pergola i aluminium på altanen?
Det man ska tänka på när man vill sätta pergolan på altanen är att planera vart den ska stå. Pergolan behöver monteras i underkonstruktionen vilket gör att i de allra flesta fall behöver förstärka upp just där pergolan ska stå om man inte har så tur att man träffar precis på reglarna.
Det man ska tänka på när man vill sätta pergolan på altanen är att planera vart den ska stå. Pergolan behöver monteras i underkonstruktionen vilket gör att i de allra flesta fall behöver förstärka upp just där pergolan ska stå om man inte har så tur att man träffar precis på reglarna.
Hur stabil måste konstruktionen vara för en pergola?
Det beror lite på vilken typ av pergola det är, men generellt behöver underkonstruktionen vara stabil eftersom en pergola fungerar lite som ett “segel” när det blåser.
Stolparna bör sitta ordentligt förankrade, antingen i plintar i marken eller genom altanen ner i bärande konstruktion/plint. Att bara skruva i trallen räcker inte.
Det beror lite på vilken typ av pergola det är, men generellt behöver underkonstruktionen vara stabil eftersom en pergola fungerar lite som ett “segel” när det blåser.
Stolparna bör sitta ordentligt förankrade, antingen i plintar i marken eller genom altanen ner i bärande konstruktion/plint. Att bara skruva i trallen räcker inte.
Behöver man bygglov för pergola?
Det beror på storlek, kommun och vad det är för tak.
Rent krasst så behöver en vanlig aluminiumpergola inte bygglov men alla kommuner har olika sätt att se på detta har jag märkt när jag pratat med kommunerna. Därför rekommenderar jag alltid att man ringer och frågar sin kommun.
Det beror på storlek, kommun och vad det är för tak.
Rent krasst så behöver en vanlig aluminiumpergola inte bygglov men alla kommuner har olika sätt att se på detta har jag märkt när jag pratat med kommunerna. Därför rekommenderar jag alltid att man ringer och frågar sin kommun.
Bra idé, hoppas att mina svar hjälper. Är det något du undrar över kan jag vidareutveckla såklart.Bönhas skrev:
Bra initiativ. 👍
Ta det gärna i ett inlägg per fråga och förklara också varför och bakgrund. Det är sådant jag vill veta nu när jag har chansen.
Klicka här för att svara