K Kane skrev:
Tvärtom, när det är lite trafik lönar det sig att gasa på mer än när det är mycket trafik! :cool:
Touche ;)

S Styrman_jansson skrev:
I praktiken innebär det tar 5-10 minuter att komma iväg med bilen.
Ja det är den där förbannade säkerhetskontrollen jag alltid gör som alltid ställer till det för mig så jag blir 5-10 minuter sen och tvingas till en massa korkade omkörningar som ger en massa böter. :surprised::crysmile::p:poop:

Rkarlsson skrev:
Tänk om folk hade kört 5-10 minuter innan. Då hade de sluppit böter ju och göra korkade omkörningar :D

Dags att låsa tråden ?

P
S Styrman_jansson skrev:
Jamenvisst. Själv så har jag nått den insikten att gör trafiken att jag kommer sent så kommer jag sent. Man tjänar ofta väldigt lite tid på att stressa fram om det är lite trafik.
Skulle jag hålla på med onödiga omkörningar så kommer jag kanske fram runt en minut tidigare. När jag svänger av mot jobbet så ligger ju fortfarande de bilar jag körde om lite bakom. Så är jag sen så skrattar de på jobbet så jag har börjat köra innan folk vaknat till och slipper således alltid trafik.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är den där förbannade säkerhetskontrollen jag alltid gör som alltid ställer till det för mig så jag blir 5-10 minuter sen och tvingas till en massa korkade omkörningar som ger en massa böter. :surprised::crysmile::p:poop:
Fördel i garaget, när man startar så ser jag om alla lampor funkar och bromsljus.

Gå upp 5-10 minuter tidigare än de där 5-10 minuterna så är du i väldigt gott om tid :D

Visst för böveln kan det låta präktigt med att man ska nitiskt följa körbokens instruktioner, samt efter många års erfarenhet i trafiken utan att överträdelser begås. Men i detta fall var det ju den ursäkt som togs till, och med förväntan att få straffbefrielse. Det är ju DÄR det flagranta ligger och inte överträdelsen i sig som säkerligen utgick ifrån allmän ouppmärksamhet.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Amen du o store trafikpräst. Jag böjer mig för din allsmäktiga visdom. Jag lovar att aldrig någonsin missa en skylt på grund av;
- kraftig lokal dimma
- snö på skyltfronten
- uppmärksamhet på cyklande barn i närheten
- blockerad skylt av lastbilar i filen bredvid
- sol som helt plötsligt hittar ”luckan” bredvid backspegeln och solskyddet

Jag lovar genast botgöring och ska bättra mig genom att skaffa fler och automatiskt avbländande ögon, röntgensyn och montera en extern högtryckstvätt på mitt fordon som spolar av snö och skit från uppkommande skyltar.

Din ödjmuke tjänare,
/Trafiksyndaren.
Tönt

E Eelis skrev:
Inga killgisningar - Kolla här
[länk]

Du kan ju kolla med Magnus hos polisen i Haninge.
Nu är det ju så att Magnus ljuger rakt av.

Rkarlsson skrev:
Skulle jag hålla på med onödiga omkörningar så kommer jag kanske fram runt en minut tidigare. När jag svänger av mot jobbet så ligger ju fortfarande de bilar jag körde om lite bakom. Så är jag sen så skrattar de på jobbet så jag har börjat köra innan folk vaknat till och slipper således alltid trafik.
Det är den absolut bästa metoden som även jag nyttjar när inte barn ska hämtas och lämnas…

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tönt

Gul tecknad figur med bruna byxor och röd slips räcker upp händerna i en inomhusmiljö.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Öva även in solskydds-tricket så att det sitter i ryggraden, dvs först ner med solskyddet sedan bromsa när det dyker upp en fartkamera.
Varför bromsa om man ändå döljer ansiktet? Antingen funkar väl ”tricket” eller inte. Och tanken är väl att kunna köra för fort utan upptäkt.

Huruvida det är trafiksäkert att begränsa sitt eget synfält så samtidigt som man kör för fort och eventuellt fokuserar mer på fartkameran än vägen lämnar jag okommenterat.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför bromsa om man ändå döljer ansiktet?
Dubbla säkerhetsbarriärer om en skulle fallera. Ungefär som att man inte ska kunna komma åt enkelisolerade ledare med nätspänning. En grundläggande princip i allt säkerhetsarbete! ;):cool:

• Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Möjlig OT men ett tips är att alltid köra Waze med inställningen "varning för fartkameror". Öva även in solskydds-tricket så att det sitter i ryggraden, dvs först ner med solskyddet sedan bromsa när det dyker upp en fartkamera. ;)
Jo Waze använder jag mig av själv numera... så blir det rätt hastighet iaf vid alla hastighetsstolpar.

Sen den handfulla fortkörningar jag har beror främst på att man sitter och tänker på annat, bara att bita i suräpplet och betala.

En av fortkörningarna, manuell mätning fick en komplikation att polismannen skrev fel datum och det ledde till att han fick komma hem till mig och vi fick skriva en ny.

De allra flesta inser att de kört för fort, sen blir då en del rena rättshaveristerna, jag tror det är ytterst sällan något blir fel.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Kompi
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför bromsa om man ändå döljer ansiktet? Antingen funkar väl ”tricket” eller inte. Och tanken är väl att kunna köra för fort utan upptäkt.

Huruvida det är trafiksäkert att begränsa sitt eget synfält så samtidigt som man kör för fort och eventuellt fokuserar mer på fartkameran än vägen lämnar jag okommenterat.
Bättre med Tomtemask då ;)

Lite uä, men framöver kommer vi att möta varannan bil med olika maskeradutsmyckningar:geek: pga polisernas egna möjligheter att mäta hastigheter via deras moderniserade kameror som registrerar och bötfäller automatiskt vid hastighetsöverträdelser:crysmile:
Jag kommer i alla fall att köpa aktier i Butterix.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.