29 078 läst ·
195 svar
29k läst
195 svar
Fotad i fartkamera i firmabil.
Citerar dig men kunde citerat många i tråden.S Stuff skrev:
Är det inte väldigt mycket bror duktig mentalitet här? Händer det inte oss alla att vi då och då inser att vi inte säkert vet vilken hastighetsbegränsning som gäller? Är alla här så perfekta att ni alltid observerar och kommer ihåg alla skyltar som passeras? Jag är det då inte. Det kan jag erkänna direkt!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det händer mig också ibland. Skulle jag då få böter för fortkörning så skulle jag svära för mig själv och sen betala.Alfredo skrev:
Citerar dig men kunde citerat många i tråden.
Är det inte väldigt mycket bror duktig mentalitet här? Händer det inte oss alla att vi då och då inser att vi inte säkert vet vilken hastighetsbegränsning som gäller? Är alla här så perfekta att ni alltid observerar och kommer ihåg alla skyltar som passeras? Jag är det då inte. Det kan jag erkänna direkt!
Va tusan fel gör vi alla..Alfredo skrev:
Bara att ta ansvar och fortsätta med något annat...
Såklart är det så. Men så länge det inte finns något "riktigt" att överklaga så gör man (jag) ju inte mer än att svära över sin egen klantighet, betala och sen gå vidare med livet.Alfredo skrev:
Att börja med påhittade ursäkter för att slippa betala en eller ett par tusenlappar och initiera en överklagansprocess som kostar samhället långt mer än vad bötesbeloppet är på gränsar ju till bedrägeriförsök.
Jag föredrar ju i alla fall att rättsväsendet får ägna sina resurser åt vettigare saker än att hantera påhittade överklaganden från curlinggenerationen.
Kan du inte se skyltarna pga sol, regn, dimma eller dyl så får du stanna bilen. Jag skulle kunna tänka mig att allt annat är vårdslöshet i trafik.Z Zipz skrev:En kort fråga, blev fotad på 60 väg och körde ca 70km/h
Min fundering är om det är värt att överklaga detta och ev förneka brott då jag krafigt hade solen i ögonen och därav missade att det stod 60km/h på hastighetsskyltarna.
Kan det vara värt att förneka och ev ta detta vidare till domstol?
Eller kan det bli större påföljder tex att man får betala domstolskostnader om man fälls där.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Hur vet du att du måste stanna bilen, du kunde ju inte se skylten?D Derbyboy skrev:
Stannar du var 10:e meter och letar efter osynliga skyltar när du är ute och kör?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Detta moralpredikande blir jag bara så trött på… Man ska ju kunna stanna för varje tänkbart hinder, aldrig köra om man är minsta lilla trött, göra säkerhetskontroll innan varje färd och känna till samtliga trafikregler.
I praktiken innebär det tar 5-10 minuter att komma iväg med bilen, man kan max kan köra typ 10-20km/h, avstå färden till jobbet om man sovit dåligt och varannan söndag behöver ägnas åt att repetera körskoleboken.
I praktiken innebär det tar 5-10 minuter att komma iväg med bilen, man kan max kan köra typ 10-20km/h, avstå färden till jobbet om man sovit dåligt och varannan söndag behöver ägnas åt att repetera körskoleboken.
Tänk om folk hade kört 5-10 minuter innan. Då hade de sluppit böter ju och göra korkade omkörningarS Styrman_jansson skrev:Detta moralpredikande blir jag bara så trött på… Man ska ju kunna stanna för varje tänkbart hinder, aldrig köra om man är minsta lilla trött, göra säkerhetskontroll innan varje färd och känna till samtliga trafikregler.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
ah verkligen en moralpredikan att man ska stanna, sänka farten om det är så dålig sikt att man inte ser skyltarna. Verkligen, det e jobbigt nuS Styrman_jansson skrev:Detta moralpredikande blir jag bara så trött på… Man ska ju kunna stanna för varje tänkbart hinder, aldrig köra om man är minsta lilla trött, göra säkerhetskontroll innan varje färd och känna till samtliga trafikregler.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Amen du o store trafikpräst. Jag böjer mig för din allsmäktiga visdom. Jag lovar att aldrig någonsin missa en skylt på grund av;D Derbyboy skrev:
- kraftig lokal dimma
- snö på skyltfronten
- uppmärksamhet på cyklande barn i närheten
- blockerad skylt av lastbilar i filen bredvid
- sol som helt plötsligt hittar ”luckan” bredvid backspegeln och solskyddet
Jag lovar genast botgöring och ska bättra mig genom att skaffa fler och automatiskt avbländande ögon, röntgensyn och montera en extern högtryckstvätt på mitt fordon som spolar av snö och skit från uppkommande skyltar.
Din ödjmuke tjänare,
/Trafiksyndaren.