29 078 läst ·
195 svar
29k läst
195 svar
Fotad i fartkamera i firmabil.
E Eelis skrev:Du kan förneka och hävda att, eftersom du inte visste vilken hastighet som gällde, så höll du bashastighet 70 km/tim. Om ärendet går vidare till åklagare som kan då kan utfärda ett strafföreläggande så behöver du inte godkänna det rakt av. Då bestrider du det. Om sedan åklagaren väljer att ta ärendet till domstol så behöver du inte ta ledigt för att närvara (om du nu inte absolut vill det). Då avgör domstolen ärendet på handlingarna. Och det blir aldrig dyrare än de ursprungliga böterna.
Och att driva en sån process kostar säkert oss skattebetalare säkert en slant som skulle räcka till flera månadslöner för en sjuksköterska. Så du tycker att det är rimligt att inleda någon sådant för att TS "fick solen i ögonen"?E Eelis skrev:Du kan förneka och hävda att, eftersom du inte visste vilken hastighet som gällde, så höll du bashastighet 70 km/tim. Om ärendet går vidare till åklagare som kan då kan utfärda ett strafföreläggande så behöver du inte godkänna det rakt av. Då bestrider du det. Om sedan åklagaren väljer att ta ärendet till domstol så behöver du inte ta ledigt för att närvara (om du nu inte absolut vill det). Då avgör domstolen ärendet på handlingarna. Och det blir aldrig dyrare än de ursprungliga böterna.
Du påstår att polisen kan lägga en efterlysning så att passet blir spärrat pga misstanke om fortkörning.E Eelis skrev:Om du lever ett vanligt "svenson-liv" så är det svårt att klara preskribtiontiden på 2 år. Om din arbetsgivare har uppgett dig som förare, vilket de inte på något sätt är skyldiga att göra, och du fått hem ett brev med bild från händelsen så är du inne i "ekorr-hjulet". Om du inte svarar på brevet med efterfäljande påminnelser och kallelser till förhör så skickas ärendet till polisen nära där du bor.
De söker dig på lite olika sätt, telefon eller sms. Sedan kan de komma till din arbetsplats eller tom knacka på hemma hos dig. De kan lägga in en efterlysning på.dig och då blir t ex ditt pass spärrat - skitkul om du är på väg utomlands och blir stoppad på flygplatsen. Det beror helt på ambitionsnivån hos den polis som får på sig att hantera ärendet. Sedan lägger polisen ner ett och annat ärende också - även om de har väligt bra underlag.
Har du någon form av källa på detta påstående?
Eller är det dina egna Killgissningar att polisen får lov att vidta så långtgående åtgärder för ett brott som enbart har böter i straffskalan?
Just detta eventuella ärende om fortkörning är ju inte något överklagande.Unikt namn skrev:
När det gäller frågan som Du ställer om "onödiga överklaganden" så är det nog färre än få som gör "onödiga överklaganden" i tvistemål.
Skulle inte tro att det ens existerar.
Tror du har fel...lunnabo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...kningen-men-domstolen-aer-inte-noejda.435793/
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Möjlig OT men ett tips är att alltid köra Waze med inställningen "varning för fartkameror". Öva även in solskydds-tricket så att det sitter i ryggraden, dvs först ner med solskyddet sedan bromsa när det dyker upp en fartkamera. 
"Alfredo skrev:
När det gäller frågan som Du ställer om "onödiga överklaganden" så är det nog färre än få som gör "onödiga överklaganden" i tvistemål.
Skulle inte tro att det ens existerar."
Jag borde nog ge Dig den...
Eller
så fick Esbjörn, nya Advokaten, illvilliga släktingen som inte fick huset eller vem det nu var just den uppmärksamhet som de önskade?
Har du sett bilden? Kan man klart och tydligt se att det är du på bilden?Z Zipz skrev:Jo det är klart! Men har för mig att jag läst nånstans förr om friande dom men kan missminna mig om detta, tänkte enbart lyfta frågan.
Självklart vet jag att det är fel att köra för fort och tar mitt straff som en man när det väl kommer.
Men hade för mig som sagt att jag hört om denna fråga förr därav frågan.
Men verkar vara en otroligt stor tå jag trampade på hos andra som det ser ut.
Om inte så kan du alltid neka och säga att ett par vänner lånade bilen.
Annars tar du det som en man och betalar och löser problemet.
Inga killgisningar - Kolla härlunnabo skrev:
https://www.facebook.com/Polisennynashamn/posts/934322219970196/
Du kan ju kolla med Magnus hos polisen i Haninge.
Om du blir fälld i tingsrätten för en fortkörning så får du inte prövningstillstånd i Hovrätten. Men om du blir friad i tingsrätten så är det tvärtom - då kan åklagaren driva det till Hovrätten - vilket har hänt mer än en gång.Unikt namn skrev:
Vad Magnus skriver på Facebook ser jag inte som en speciellt pålitlig källa till hur Polismyndigheten normalt sett arbetar för att söka efter den presumtive gärningsperson som misstänks ha kört 70 på en 60-väg.E Eelis skrev:
Hela tonen i hans inlägg är tämligen amatörmässig och alldeles uppenbart ämnad att "skrämma" folk till hörsamhet. Inlägg av den typen anser jag tyvärr mest skadar förtroendet för Polismyndigheten.
De som gått i körskolan har lärt sig om vad som menas med bashstighet - bl a om du inte vet vilken hastighet som gäller så ska du hålla högst bashastighet, 70 km/tim utanför tätbebyggt och 50 km/tim inom tätbebyggt. Sedan kan du i vissa fall få tvista om varför du inte visste vilken hastighet som gällde."Solen i ögonen" kanske inte går hem men om det syns på bilden så kan någon åklagare köpa den förklaringen. Underligare saker har hänt hos åklagare.S Stuff skrev:
Nu handlar inte mina inlägg om att man till varje pris ska försöka komma undan eller att du ska driva ärendet ända in i kaklet - bara för att. Men om du, av någon anledning, anser att du inte kört för fort så har du rätt att få det prövat. I vissa lägen får du till och med överskrida gällande hastighetsgränser. Du kanse är på väg till BB eller kör någon akut till lasarett och så blixtrar det i en kamera. Kan du bara styrka det med något slags anteckning från ex lasarett så klarar du dig.
Helt rätt i de du skriver.E Eelis skrev:De som gått i körskolan har lärt sig om vad som menas med bashstighet - bl a om du inte vet vilken hastighet som gäller så ska du hålla högst bashastighet, 70 km/tim utanför tätbebyggt och 50 km/tim inom tätbebyggt. Sedan kan du i vissa fall få tvista om varför du inte visste vilken hastighet som gällde."Solen i ögonen" kanske inte går hem men om det syns på bilden så kan någon åklagare köpa den förklaringen. Underligare saker har hänt hos åklagare.
Nu handlar inte mina inlägg om att man till varje pris ska försöka komma undan eller att du ska driva ärendet ända in i kaklet - bara för att. Men om du, av någon anledning, anser att du inte kört för fort så har du rätt att få det prövat. I vissa lägen får du till och med överskrida gällande hastighetsgränser. Du kanse är på väg till BB eller kör någon akut till lasarett och så blixtrar det i en kamera. Kan du bara styrka det med något slags anteckning från ex lasarett så klarar du dig.
Men. Nu har ju TS inget case så det känns bara som slöseri med skattepengar
Givetvis ska man överklaga om det är något som man anser inte har gått rätt till.
I det här fallet är det ju bara TS som är snål och inte vill stå för det han gjort. Solen är bara en dum bortförklaring som inte kommer att funka.
Felaktigheter i föreskrifterna eller skyltning ska/kan man såklart alltid ifrågasätta men att skylla på solen i ögonen är bara dumt.
Är det så soligt att man inte kan läsa vad det står på skyltarna så är förmodligen inte 70km/h en lämplig hastihet heller, oavsett vad bashastigheten är. Ser TS inte skyltar så ser han förmodligen inte fotgängare eller andra företeelser på vägen heller,