29 078 läst ·
195 svar
29k läst
195 svar
Fotad i fartkamera i firmabil.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag har aldrig varit med om älgar som ramlar från skyn…P paralun skrev:Jo... om man vill se en älg eller rådjur med mer tid så behöver man hela synfältet men det är ju även beroende på vägen, backar/dalar osv. Drar man ner ett solskydd så har man inte maximal sikt så isf fortkörning så riskerar man istället att braka in i en älg.
Men som jag skrev tidigare med Android Auto och Waze så blir man varnad, perfekt uppfinning. "Speed camera ahead" x meter.
Överklaga eller rättare sagt neka, så det går till tingsrätten är absolut utsiktslöst, men ofarligt. Jag har nekat ett par gånger i min ungdom. 3 fortkörningar och senast att halvljuset var släckt. en solig dag. Jag gjorde fel varje gång. men det avr en period när jag tyckte att "onödigt" arbete från ordningsmakten gott kunde kosta staten mer än mig. Så Jag höll mig dessutom borta från rek brev och delgivningsmän in i det sista. Rätt intressant att se hur de intensifierar sitt uppsökande arbetet när det närmar sig förhandling.
Utfall. Jag valde i de 3 fortkörningsfallen att erkänna på telefon/erkännande blankett innan förhandling. Då jag insåg att jag aldrig skulle vinna och inte ville lägga tiden. Dock en vinst, nr 2 och 3 skedde med ett par veckors mellanrum, så tillämpades även här den beryktade straffrabatten. Jag fick 50% rabatt på fortkörning 2. Av det skälet brukar jag uppmana vänner att neka. Man vet aldrig om man åker dit igen innan det är dags för förhandling. 4e gången som rörde belysning så avr jag rätt sur. Visst det avr släckt, på vår gårdsväg på landet, i strålande solljus. Där en MC Polis stod och solade när jag kom. Mätte inte ens hastighet. Hävdade att positions ljuset var på, varav en var trasig (Men en räcker). Tycker det fanns fog för rimligt tvivel. Gick på förhandlingen, lite i utbildningssyfte. Men förlorade som väntat. Polismans ord väger tyngst.
Inget av fallen har kostat mig mer än ursprunget. tror det är en rättssäkerhetsfråga,... man skall ju våga pröva sin sak mot staten. Samhället har dock få för betydligt mer än så, precis som i det mesta av brottsbekämpning. Skulle jag agera likadant idag, 20 år visare. troligen inte. Dock ser jag inte 100% fel i lite civil olydnad ibland. Man kan inte alltid rätta in sig i ledet.
Frugan var dock jävligt sur när polisen knackade på dörren och jag inte var hemma
Utfall. Jag valde i de 3 fortkörningsfallen att erkänna på telefon/erkännande blankett innan förhandling. Då jag insåg att jag aldrig skulle vinna och inte ville lägga tiden. Dock en vinst, nr 2 och 3 skedde med ett par veckors mellanrum, så tillämpades även här den beryktade straffrabatten. Jag fick 50% rabatt på fortkörning 2. Av det skälet brukar jag uppmana vänner att neka. Man vet aldrig om man åker dit igen innan det är dags för förhandling. 4e gången som rörde belysning så avr jag rätt sur. Visst det avr släckt, på vår gårdsväg på landet, i strålande solljus. Där en MC Polis stod och solade när jag kom. Mätte inte ens hastighet. Hävdade att positions ljuset var på, varav en var trasig (Men en räcker). Tycker det fanns fog för rimligt tvivel. Gick på förhandlingen, lite i utbildningssyfte. Men förlorade som väntat. Polismans ord väger tyngst.
Inget av fallen har kostat mig mer än ursprunget. tror det är en rättssäkerhetsfråga,... man skall ju våga pröva sin sak mot staten. Samhället har dock få för betydligt mer än så, precis som i det mesta av brottsbekämpning. Skulle jag agera likadant idag, 20 år visare. troligen inte. Dock ser jag inte 100% fel i lite civil olydnad ibland. Man kan inte alltid rätta in sig i ledet.
Frugan var dock jävligt sur när polisen knackade på dörren och jag inte var hemma
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Firmorna borde vara mer intresserade av att tala om vem som kör...P polaris78 skrev:
För hög hastighet kostar bränsle + att det inte är bra för företaget att det körs för fort
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
beror på flera saker ju... i vissa fall så sparar man tid åt företaget och ibland så hinner man knappt annars och i vissa fall så fakturerar man både 1200kr timmen och mer på plats men inget för restiden . har även jobbat där man fakturerar efter stämpelkort på plats så varje minut där ger extra pengar för företaget..Så i dom fallen skiter företaget i om det går åt 5 % extra drivmedel det är liksom inga pengar i samanhanget... har även jobbat åt företag som till och med betalar fortkörningsböterna åt mig...skoge skrev:
Vi har även skjutsat grejer där vi med poliseskort har haft full fart transporter , så alla företag har INTE nåt följ lagen vad gäller fortkörning tänk utan snarare tvärtom precis som ute i samhället så finns det många som anser det hel löjligt med allt bråk om fortkörning , det är inte där problemet ligger. jaga riktiga brottslingar istället för att tramsa med svenssons som kör 20 för fort på nån folktom väg mitt i ingenstans utan risk för andra..
Sen finns det såklart andra sidan där bilar med reklam får negativ framtoning för företaget om folk kör som idioter , men tvivlar att det egentligen är speciellt många som bryr sig om snickarna man anlitar kör som arslen eller inte, för mig så kvittar det fullständigt, det är andra premisser som avgör vilket företag jag väljer...
Och för dom flesta företag där folk kör bil på arbetstid så är anställda utan körkort för trafikförselser nåt som snarare stör verksamheten så ofta finns noll vilja att hjälpa polisen lagföra för fortkörning och liknande trams. skillnad om det är stölder eller mord . misshandel osv då hjälper man gärna till utan tvekan...
Dom flesta företag jag kommit i kontakt med döljer så långt det går vem som kört vilken bil när polisen frågar , även om dom kan identifiera dom lätt på bilden så svarar man "jag vet inte vem som körde tyvärr" så får polisen göra sitt jobb och firmorna har inget ansvar att enligt lag alltid ge ut vem som körde.. man glömmer så lätt även där samma person alltid kör samma bil..
De kanske även är intresserade att behålla sina anställda? Den firma som gör som TS firma, det vill säga "att firman svarat polismyndigheten och lämnat uppgifter", hade jag omgående vänt ryggen till. Med den personalpolitiken är de inte en intressant arbetsgivare!skoge skrev:
Jobbat som yrkesförare i många år,de flesta har haft inställningen att på 70-väg och uppåt där skiter de i om man åker dit för 10-15 km över...kör man för fort på väg där det är 60 och lägre,då får man skylla sig självAlfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Kör man med poliseskort är det väl tillåtet?P polaris78 skrev:
För mig kvittar det inte. Det är inte enda faktorn såklart, men tillräckligt för att jag ska välja en annan.P polaris78 skrev:Sen finns det såklart andra sidan där bilar med reklam får negativ framtoning för företaget om folk kör som idioter , men tvivlar att det egentligen är speciellt många som bryr sig om snickarna man anlitar kör som arslen eller inte, för mig så kvittar det fullständigt, det är andra premisser som avgör vilket företag jag väljer...
Jag var i behov av en elektriker för 2 år sen och när jag var ute på promenad i området där vi bor med min dotter (då 7 år) så såg jag en firmabil för en elektriker vid ett av husen och tänkte att den kanske man skulle anlita. Då hoppade elektrikern in i bilen och drar iväg i alldeles för hög fart för ett vanligt villaområde (där det inte ens finns trottoaren. Med mobiltelefonen i näven passerade han oss, väldigt nära i hög fart. Det spelar ingen roll om det så skulle varit världens bästa elektriker, jag skulle aldrig anlita honom.
För att bli av med körkortet så krävs 31 km/h för fort på vanlig väg, 21 km/h för fort på 30-sträcka, rödljuskörning eller rattfylla. Typiska tramssaker...P polaris78 skrev:Och för dom flesta företag där folk kör bil på arbetstid så är anställda utan körkort för trafikförselser nåt som snarare stör verksamheten så ofta finns noll vilja att hjälpa polisen lagföra för fortkörning och liknande trams. skillnad om det är stölder eller mord . misshandel osv då hjälper man gärna till utan tvekan...
Missförstå mig rätt, jag håller inte alltid hastigheten (jag gör det definitivt på 30-sträckor), men jag tillhör de som anser att man får ta sitt straff och med bryter mot en lag och åker dit.
Inte för att jag är för ett angiverisamhälle, men jag ser inte heller poängen med att folk ska köra som svin för att det är en företagsbil. Jag vet flera företag som inte betalar de anställdas parkeringsböter (i normalfallet) och absolut inte några fortkörningsböter. Tvärtom så skriver man på som anställd att man ska stå för de sakerna själv.P polaris78 skrev:Dom flesta företag jag kommit i kontakt med döljer så långt det går vem som kört vilken bil när polisen frågar , även om dom kan identifiera dom lätt på bilden så svarar man "jag vet inte vem som körde tyvärr" så får polisen göra sitt jobb och firmorna har inget ansvar att enligt lag alltid ge ut vem som körde.. man glömmer så lätt även där samma person alltid kör samma bil..![]()
De företag jag varit hos brukar tala om att när man representerar företaget så ska man agera som folk. Har jag på mig en jacka med företagslogga så representerar jag företaget även på fritiden och uppför mig därefter.
Jo man får ta sitt straff som en man och så är det bara. (det svider precis när det hänt, ganska meningslöst att bli en rättshaverist))Fairlane skrev:
För att bli av med körkortet så krävs 31 km/h för fort på vanlig väg, 21 km/h för fort på 30-sträcka, rödljuskörning eller rattfylla. Typiska tramssaker...
Missförstå mig rätt, jag håller inte alltid hastigheten (jag gör det definitivt på 30-sträckor), men jag tillhör de som anser att man får ta sitt straff och med bryter mot en lag och åker dit.
Sen bör man ju absolut programmera sig själv på att aldrig överskrida gränserna där körkortet ryker!
Jo det här med "lämpligt"....Alfredo skrev:
Det florerar ju skrönor om att just firmabilar kan ha en gemensam pott för just fortkörningar, speciellt bland de som fraktar gods.
Men det kanske enbart är en skröna?
Kränkta 90-talister måste lära sig att man betalar sina böter för det är ingen större mening med att bli en rättshaverist.