29 078 läst ·
195 svar
29k läst
195 svar
Fotad i fartkamera i firmabil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag vet inte exakt vem sin anser det, men de finns ju ute i trafiken, det har jag sett.Alfredo skrev:
Jag tänker att om vi har två alternativ:
1. Företaget är tydliga med att de aldrig kommer avslöja att det är du som kört för fort och de kommer ta alla eventuella böter
2. Företaget är tydliga med att de kommer avslöja att det är du som kört för du får stå för eventuella böter själv
Jag tror att många kommer ta det lite lugnare om de är anställda enligt alternativ 2, inte alla, men många.
Jo jag har en släkting med en medelstor firma och han brukar börja veckan med att dela ut brevskörden från polisen och idolporträtt på den anställde som kört för fort. Bara att betala utan diskussion!Fairlane skrev:
Jag vet inte exakt vem sin anser det, men de finns ju ute i trafiken, det har jag sett.
Jag tänker att om vi har två alternativ:
1. Företaget är tydliga med att de aldrig kommer avslöja att det är du som kört för fort och de kommer ta alla eventuella böter
2. Företaget är tydliga med att de kommer avslöja att det är du som kört för du får stå för eventuella böter själv
Jag tror att många kommer ta det lite lugnare om de är anställda enligt alternativ 2, inte alla, men många.
I alternativ ett förstår jag inte varför företaget skulle ta några "kameraböter". Det är polisens sak att utreda och bötfälla föraren om denne begår brott. Företaget kan som jag ser det aldrig drabbas av en "kamerbot".Fairlane skrev:
I alternativ två är det väl självklart att den som begår brott och straffas för det med böter måste betala dessa. Varför företaget skulle göra detta förstår jag inte.
Jag ser ett tredje alternativ som det enda rimliga och det är att företaget inte agerar förlängning av polismakten i längre utsträckning än de måste, men att den som begår ett brott och fälls för det naturligtvis tar sitt straff själv.
Jag lyckades bli fotad utan att märka det en gång. När jag fick brevet ansåg jag att jag inte kunder erkänna eftersom jag inte kunde bekräfta om jag faktiskt kört för fort. Efter ett halvår eller så ringde en konstapel och frågade varför jag inte svarat på breven. Jag förklarade att jag varken kunde erkänna eller förneka eftersom jag inte hade någon kunskap om hur pålitlig kameran är.Z Zipz skrev:Vet dock att firman svarat polismyndigheten och lämnat uppgifter.
Däremot vet jag att det är en skyldighet att anpassa hastighet efter rådande situation, men jag körde även 70 på 80 vägen innan hastighets zonen byttes till 60 från 80 sträckan.
Tänkte om det är värt att påvisa detta och att solen påverkade sikten kraftigt. Och att man överklagar detta och hoppas på att de lägger ner ärendet.
20 minuter senare damp det ner diverse certifikat och kalibreringsprotokoll på mejlen. Då tyckte till och med jag att det var ställt utom rimligt tvivel. Men lägga ner gör dom inte.
Nej han vet att då kommer det snabbt en påminnelse, de han har som anställda har fått lära sig att de får stå för böterna. Sen skrev jag tidigare om "skrönor" där alla vet att konkurrensen är knivskarp och varje minut är viktig och en gemensam pott, men det är ju en "skröna".Alfredo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Nej, företaget behöver inte betala några fortkörningsböter i den här situationen. Frågan är bara om de är behjälpliga med att svara på vem som kört bilen.Fairlane skrev:
Så diktomin är:
- Företaget anser att dess ägodelar inte ska användas som brottsverktyg.
- Golare har inga polare.
Jag vet ärligt talat inte vilket av lägren jag skulle hamna i för fortkörningar. Gällde det en smitningsolycka skulle jag definitivt hjälpa polisen. Fortkörning, nja, spontant nej, men jag tycker egentligen att mina argument är för tunna där.
Det följer ju med ett "idolfoto" med boten....Nötegårdsgubben skrev:
Nej, företaget behöver inte betala några fortkörningsböter i den här situationen. Frågan är bara om de är behjälpliga med att svara på vem som kört bilen.
Så diktomin är:
- Företaget anser att dess ägodelar inte ska användas som brottsverktyg.
- Golare har inga polare.
Jag vet ärligt talat inte vilket av lägren jag skulle hamna i för fortkörningar. Gällde det en smitningsolycka skulle jag definitivt hjälpa polisen. Fortkörning, nja, spontant nej, men jag tycker egentligen att mina argument är för tunna där.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 641 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 641 inlägg
Inga företag måste via tvång på juridisk väg ta böter för fortkörning.. fortkörningsböter är personliga och betalas normalt av den som körde , om han kan identifieras och fällas osv..
Att sen vissa företag väljer att betala alla fortkörningsböter åt sin personal för man vet hur stressigt det är och företaget tjänar pengar på att folk har bråttom inte sitter och sölar och åker enligt skyltar.
Skillnad på tex P böter som ju fordonsägaren är skyldig att betala och där är det vissa företag som via olika kreativa kontrakt/avtal flyttar över dom på användaren/brukaren.. i vissa brancher och företag fullständigt vägrar man skriva på såna avtal då P böter är en del av vardagen..
just ang forkörning så har ju sverige snöat in helt och tror att lägre fart på skyltarna alltid ger färre olyckor , medans många andra länder har insett att det är inte fullt så enkelt och att i många fall funkar det bara till en viss gräns.. Jo när man sänker farten på skyltarna ytterligare och förbi vad dom många känner är vettigt så uppstår den situation vi har nu där en del åker lagligt och tycker dom är jätteduktiga lagliga medborgare som följer lagen men när för många kör efter eget huvud i en fart som är rejält mycket fortare så uppstår problemen och krockar och tillbud ökar när olika grupper åker på vägen med stor skillnad i hastighet.. lägg till låg trafikbevakning under många årtionden och fart kameror som ju finns många sätt att göra sig imun mot..
Deras nollvison är ett jättegulligt skrivbordstänk som tyvärr saknar ett vettigare helhetstänk där man måste förstå att ju fler som tröttnat på löjligt låga hastighetsgränser för att göra trafiken idiotsäker skapar tyvärr fler som skiter i det och kör som man själv vill , i den fart man själv finner lämplig..
Så personligen kan jag säga att efterlevnaden hos mig för fartgränser är låg sen årtionden tillbaka och man använder olika metoder för att undvika böter. jag har större efterlevnad i stan och där det är sannolikt att finnas barn än mitt i natten längs vägar med minimal risk att kunna stöta på människor.. och tittar man sig omkring i trafiken eller pratar om det med folk så inser man att det är en väldigt stor andel som resonerar på liknande sätt.
Att sen vissa företag väljer att betala alla fortkörningsböter åt sin personal för man vet hur stressigt det är och företaget tjänar pengar på att folk har bråttom inte sitter och sölar och åker enligt skyltar.
Skillnad på tex P böter som ju fordonsägaren är skyldig att betala och där är det vissa företag som via olika kreativa kontrakt/avtal flyttar över dom på användaren/brukaren.. i vissa brancher och företag fullständigt vägrar man skriva på såna avtal då P böter är en del av vardagen..
just ang forkörning så har ju sverige snöat in helt och tror att lägre fart på skyltarna alltid ger färre olyckor , medans många andra länder har insett att det är inte fullt så enkelt och att i många fall funkar det bara till en viss gräns.. Jo när man sänker farten på skyltarna ytterligare och förbi vad dom många känner är vettigt så uppstår den situation vi har nu där en del åker lagligt och tycker dom är jätteduktiga lagliga medborgare som följer lagen men när för många kör efter eget huvud i en fart som är rejält mycket fortare så uppstår problemen och krockar och tillbud ökar när olika grupper åker på vägen med stor skillnad i hastighet.. lägg till låg trafikbevakning under många årtionden och fart kameror som ju finns många sätt att göra sig imun mot..
Deras nollvison är ett jättegulligt skrivbordstänk som tyvärr saknar ett vettigare helhetstänk där man måste förstå att ju fler som tröttnat på löjligt låga hastighetsgränser för att göra trafiken idiotsäker skapar tyvärr fler som skiter i det och kör som man själv vill , i den fart man själv finner lämplig..
Så personligen kan jag säga att efterlevnaden hos mig för fartgränser är låg sen årtionden tillbaka och man använder olika metoder för att undvika böter. jag har större efterlevnad i stan och där det är sannolikt att finnas barn än mitt i natten längs vägar med minimal risk att kunna stöta på människor.. och tittar man sig omkring i trafiken eller pratar om det med folk så inser man att det är en väldigt stor andel som resonerar på liknande sätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Nej, jag är medveten om det, men polaris78 har ju företag som betalar hans fortkörningsböter, så då har han ju blivit stoppad och identifierad.Alfredo skrev:
Jag tycker personligen att det är något fel då. Antingen pressar företaget sina anställda så hårt så de tvingad köra för fort och då tar man böterna eller också finns inte pressen från företaget och då förstår jag inte varför företaget ska betala. Pressar företaget sina anställda att köra för fort så bör de se över sin verksamhet.
Som sagt, jag har också kört för fort, men jag har stått för mina böter själv inte försökt få företaget att ta dem eller försökt bortförklara de med solen i ögonen.
Allt ovan håller jag med om.Fairlane skrev:
Jag tycker personligen att det är något fel då. Antingen pressar företaget sina anställda så hårt så de tvingad köra för fort och då tar man böterna eller också finns inte pressen från företaget och då förstår jag inte varför företaget ska betala. Pressar företaget sina anställda att köra för fort så bör de se över sin verksamhet.
Jag tycker dock inte att det är företagets sak att agera Polismyndighetens förlängda arm och ange sina anställda. Jag tycker det är ett illojalt beteende och ett sånt företag skulle jag inte lita på och någon jag inte litar på skulle jag aldrig arbeta åt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag tycker det beror på vad man har för avtal med sitt företag.Alfredo skrev:
Personligen ser jag inte riktigt problemet. Kör jag för fort med min privata bil och blir fotograferad så får jag ta det. Kör jag med företagets bil så är det inte givet för mig att jag ska klara mig undan.