29 078 läst ·
195 svar
29k läst
195 svar
Fotad i fartkamera i firmabil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Inbegriper det för båda parter att hjälpa den andre att dölja sin brottslighet?
Jag överdriver förstås, och är också en fortkörare, men även om jag hade varit besviken på om föraruppgifter lämnats ut på en polisförfrågan så har jag också full förståelse för om så sker, för det är lätt att se att det finns ett sluttande plan här.
Jag överdriver förstås, och är också en fortkörare, men även om jag hade varit besviken på om föraruppgifter lämnats ut på en polisförfrågan så har jag också full förståelse för om så sker, för det är lätt att se att det finns ett sluttande plan här.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Personligen ser jag inte fortkörning som brottslighet som är tillräckligt allvarlig för att nån på företaget ska hjälpa polisen att få fram vem som körde. Det kan polisen roa sig med själva eller ta folk på bar gärning i bemannade fartkontroler.
Att det skulle leda till att företagare tappar all moral och plötsligt blundar för allt och då bidrar till brottslig verksamhet är liksom inte riktigt samma sak.. man missar poängen fullständigt i den åsikten.. Det är bara ett argument för att försöka göra dom som "tycker fel" till brottslingar och oärliga i nån fantasivärld.
Självklart skulle samma företagare som "inte vet vem som körde" istället hjälpa polisen OM det gällde nåt grövre eller allvarligare än fortkörning som ju av många ses mer eller mindre löjligt och det är mest otur om man blir tagen för det..
Att det skulle leda till att företagare tappar all moral och plötsligt blundar för allt och då bidrar till brottslig verksamhet är liksom inte riktigt samma sak.. man missar poängen fullständigt i den åsikten.. Det är bara ett argument för att försöka göra dom som "tycker fel" till brottslingar och oärliga i nån fantasivärld.
Självklart skulle samma företagare som "inte vet vem som körde" istället hjälpa polisen OM det gällde nåt grövre eller allvarligare än fortkörning som ju av många ses mer eller mindre löjligt och det är mest otur om man blir tagen för det..
Redigerat:
Nej, men att inte aktivt skada varandra. Som du själv skrev, Golare har inga polare.Nötegårdsgubben skrev:
Att aktivt agera i en riktning är något helt annat än att underlåta att agera i en annan riktning. Företaget ska inte aktivt hjälpa en brottsling men de bör underlåta att skada sina anställda om de inte är skyldiga till det. Så ser jag det.
Absolut, och vinkeln definieras av lagstiftningen som säger att arbetsgivaren inte har skyldighet att ange sina anställda om de råkar fastna på bild.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 274 inlägg
Det tycker jag är en rimlig invändning. På samma sätt som staten själv graderar vilka tvångsåtgärder man tar till vid vilken sorts brott så kan man förstås göra det som enskild också.P polaris78 skrev:
Jag vänder mig bara mot dem som jag tycker lite för enkelt anser att just deras privatmoral borde råda.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fast det här med att köra "för fort" för att det är sådan press håller dåligt tycker jag. Det ger helt enkelt alldeles för lite i tidsvinst.
Ska du köra 2mil i 100km/h tar det 12minuter och kör du 130 tar det 9 minuter.
Du har tjänat 3 minuter. Det är liksom mer psykologiskt än något annat...
Ska du köra 2mil i 100km/h tar det 12minuter och kör du 130 tar det 9 minuter.
Du har tjänat 3 minuter. Det är liksom mer psykologiskt än något annat...
Ja de flesta ser väl det som rätt självklart att hjälpa polisen med en mordutredning och de flesta ringer nog inte omgående 112 om de ser någon fimpa på trottoaren.Nötegårdsgubben skrev:
Bilder med fartkameror ligger väl någonstans emellan dessa ytterligheter på det sluttande planet och då menar jag att lagstiftningen om ett någons skyldigheter ska styra och inte ett enskilt företags "privatmoral".
Skogsägare
· 23 274 inlägg
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror att många som kör för fort gör det för att vi anser att bilkörningen blir mycket tråkigare i de farter som många vägar är nedskyltade till. Vägarna lämpar sig helt enkelt för en högre hastighet. Huruvida det motsägs av olycksstatistiken kan man förstås diskutera. Många olyckor kan undvikas om man kör sakta nog. Står man helt still sker inga trafikolyckor alls, men det inser förstås alltför sakta. Så fler saker än olycksrisk vägs in vid sättande av hastighetsgränser.
Och kör man långt eller ofta blir dina minuter snabbt till timmar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Problemet är att även om man har intentionen att köra fort så gör trafiken många gånger att medelhastigheten inte blir högre bara för att du saxat vilt mellan filer och kör om var och varannan mil.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att många som kör för fort gör det för att vi anser att bilkörningen blir mycket tråkigare i de farter som många vägar är nedskyltade till. Vägarna lämpar sig helt enkelt för en högre hastighet. Huruvida det motsägs av olycksstatistiken kan man förstås diskutera. Många olyckor kan undvikas om man kör sakta nog. Står man helt still sker inga trafikolyckor alls, men det inser förstås alltför sakta. Så fler saker än olycksrisk vägs in vid sättande av hastighetsgränser.
Och kör man långt eller ofta blir dina minuter snabbt till timmar.
D.v.s. minuterna blir aldrig timmar annat än om du kör på "fri väg" t.ex. mitt i natten;
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag misstänker att jag i te har skyldighet att anmäla att mitt företag monsfifflar, luras sina kunder eller att ägarna plockar ut privata saker via firman heller, så där är jag inte heller anmäla.Alfredo skrev:
Gränsen finns ju någonstans precis som du själv skriver. Skillnaden är olika från person till person. Jag hade själv varit glad om företaget inte lämnat ut mitt namn i samband med en fortkörning, men ändå förstått om de gjort det. Felet är ju trots allt mitt, inte någon annans.
Jag tycker iofs också en fortkörning kan vara skitsamma, beroende på var. Kör någon 70 km/h på en 60-väg så är det inget jag normalt reagerar på. Står det däremot en fartkamera på en 30-sträcka utanför en skola och en kollega drar förbi i 55 km/h så är det helt ok för mig att företaget lämnar ut hans namn.