24 766 läst ·
191 svar
25k läst
191 svar
Förvirring kring budgivning
Ett bud är inte anonymt för att man inte använder BankID. Det måste vara extremt ovanligt att en budgivare inte uppger ett namn eller ett telefonnummer.J JohanLun skrev:
Hur då? Menar du att den som saknar (eller ej vill använda) BankID eller inte anser att finansieringsmetoden angår någon med någon slags automatik är oseriös?J JohanLun skrev:
Det kan man precis lika gärna göra oavsett identifieringsmetod. Ett bud av den typ vi diskuterar här är inte ett bindande anbud.J JohanLun skrev:
Då bör du nog verka för en lagändring för jag kan inte se att din åsikt överensstämmer med lagstiftningen.J JohanLun skrev:
Med andra ord landar du även i att buden skall vara bindande. Precis som alltid när det argumenteras i denna riktning.J JohanLun skrev:
Det du missar är att dagens upplägg bygger på principen att man rangordnar spekulanterna först, sen tar man all formalia enskilt med den spekulant säljaren valt ut. Budgivningen är bara en stöd i processen utifrån antagandet att säljaren i första hand vill ha så bra betalt som möjligt.
Precis som i fallet i denna tråd går det sedan utmärkt för säljaren att välja bort budgivare, före eller efter en närmare granskning. Likaså går det utmärkt för varje spekulant som erbjuds att teckna köpeavtal att justera sitt bud utifrån ev. förändrade förutsättningar. Eller för den delen ställa krav på att en annan budgivare skall granskas. Det är en helt fri förhandling för båda parter. TS story understryker ju att det är ett system som fungerar alldeles utmärkt.
Det du vill göra är att vända på steken och ta all formalia först med varje enskild spekulant. Har själv väldigt svårt att förstå poängen med ett sådant upplägg. Det blir ju ofantligt mycket mer komplicerat.
Nej, du missförstår mig.C cpalm skrev:Med andra ord landar du även i att buden skall vara bindande. Precis som alltid när det argumenteras i denna riktning.
Det du missar är att dagens upplägg bygger på principen att man rangordnar spekulanterna först, sen tar man all formalia enskilt med den spekulant säljaren valt ut. Budgivningen är bara en stöd i processen utifrån antagandet att säljaren i första hand vill ha så bra betalt som möjligt.
Precis som i fallet i denna tråd går det sedan utmärkt för säljaren att välja bort budgivare, före eller efter en närmare granskning. Likaså går det utmärkt för varje spekulant som erbjuds att teckna köpeavtal att justera sitt bud utifrån ev. förändrade förutsättningar. Eller för den delen ställa krav på att en annan budgivare skall granskas. Det är en helt fri förhandling för båda parter. TS story understryker ju att det är ett system som fungerar alldeles utmärkt.
Det du vill göra är att vända på steken och ta all formalia först med varje enskild spekulant. Har själv väldigt svårt att förstå poängen med ett sådant upplägg. Det blir ju ofantligt mycket mer komplicerat.
Jag tycker inte bud ska vara bindande, men jag tycker identitet på budgivare ska vara känd för säljare och avslöjas för de säg 3 högsta budgivare, den transparensen skulle troligen göra bulvan och falsk uppbudning av objekt mer riskfylld.
Däremot tror jag att marknaden skulle må bättre av en annan form av budgivning, tex att börja "uppifrån" och buda nedåt. Idag är det lockpriser, påeldade budgivningar osv. Det skulle sannolikt vara mkt mindre vid denna omvända budgivning. Men jag tror inte någon i branschen är intresserad av att driva detta, då dagens system gynnar mäklarna betydligt mer. I andra länder har jag fått för mig att mäklare får jobba mycket hårdare. Dagens svenska system ger en extrem lönsamhet (i goda tider) för storstadsmäklare. Ute i landet tror jag problemet är enormt mycket mindre än i de 3-4 största städerna med förorter. Men tex i Stockholm tror jag det finns enormt mycket "skit" i branchen. I mindre städer och landsbygd tror jag dessutom att både mäklare och budgivare / säljare är mindre anonyma, dvs att om någon börjar med bulvanmetoder så kommer det ganska snabbt bli känt. I stockholm kan fulmäklare hålla på i åratal.
Ja, säkert. Men OM jag är säljarens eller mäklarens kompis så blir det svårare om man måste ange ett verkligt ID. Idag kan man hitta på ett namn och ett kontantkortsnummer och kasta in några oseriösa bud för att elda på budgivningen.Alfredo skrev:
Nej, inte nödvändigtvis. Förhoppningsvis är 99% seriösa. Men OM man vill lägga falska bud så finns 0 risk att göra så. Och som jag förstår finns det en hel del oseriösa både mäklare och säljare. En större transparens i hela processen anser jag minskar möjligheter till fusk och kriminalitet.Alfredo skrev:
Jag själv är inte så engagerad i denna fråga att jag kommer "verka" för en lagändring, jag kan ändå tycka och framföra min åsikt på ett forum att det fungerar dåligt idag.Alfredo skrev:
Som sagt, identifierbara budgivare är inte alls samma sak som bindande bud. Identifierade budgivare är en transparans och trovärdighetsfråga.
https://www.maklarofferter.se/artiklar/juridik/budgivningslistaMäklaren som är ansvarig för budgivningen måste notera alla bud i en så kallad budgivningslista. Ibland kallas budgivningslistan för en budgivningsförteckning eller en anbudsförteckning. Budgivningslistan används vid bostadsaffärer för att skapa transparens. Köparen ska kunna kontrollera att det är riktiga personer bakom alla bud, och inte så kallade bluffbud eller falska bud. Det förekommer nämligen att mäklare eller säljare använder bulvaner som lägger bud på bostaden för att trissa upp köpeskillingen. För att minska risken för oseriösa budgivare använder en del mäklarfirmor budgivning via Mobilt BankID. Då måste budgivaren legitimera sig via BankID för att kunna lägga ett bud. Köparen och säljaren har rätt att få ta del av budgivningslistan, och den brukar överlämnas till båda parter vid tillträdet. Övriga spekulanter och budgivare har bara rätt att veta vad försäljningspriset blev, inte uppgifter om vem som lagt olika bud.
Öppen budgivning och sluten budgivning
Vid en öppen budgivning presenterar mäklaren alla bud i löpande tidsföljd till säljaren och alla budgivare. En budgivare kan även lägga ett så kallat dolt bud. Budet ska då vara hemligt för övriga budgivare men det är säljaren som bestämmer om ett dolt bud ska accepteras och redovisas för övriga budgivare. Sluten budgivningen är mindre vanligt och innebär att bud lämnas inom en viss tidsram, ofta skriftligen, och öppnas vid ett tillfälle.
Ett bud är aldrig bindande före att ett kontrakt undertecknas av säljaren och köparen. Det är också alltid säljaren som bestämmer vem som ska få köpa bostaden. Det behöver med andra inte alltid vara den som lagt det högsta budet som får köpa bostaden Om det kommer in ytterligare bud efter avslutad budgivning måste mäklaren framföra detta till säljaren. Säljaren kan då anta eller avfärda det nya budet.
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/hd-provar-fall-om-budgivning-med-falska-bud
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/toppmaklare-doms-for-ekobrott/
I så fall jagar du spöken / försöker lösa problem som inte existerar.J JohanLun skrev:
Som sagt, säljaren kan granska en budgivare bäst han vill efter att budgivaren lagt sitt bud. Så även den spekulant som bjuds in till förhandlingsbordet.
Att säga -"Stopp, du får inte nämna någon summa innan jag granskat dig närmare" leder ingenvart.
Tvärtom, som du är inne på, ligger det normalt i säljarens/mäklarens intresse att det kommer in så många bud som möjligt - tveksamma eller inte.
Man kan så klart tänka sig en hårdare formell reglering av processen för att skydda utomståendes intressen, men nja, det är ju inte så att det finns ett praktiskt problem med en massa "Mollgan" som budar upp objekten.
Det är t.ex. inte därför spekulanter backar sent i processen.
Vilket brott menar du man begår om man lämnar ett bud i en fastighetsaffär med ett påhittat namn, ett smeknamn eller ett alias om du så vill?J JohanLun skrev:
Den kriminella ledarjäveln i ett sådant upplägg är väl i så fall säljaren eller mäklaren? Vem har annars intresse av att trissa upp priset?J JohanLun skrev:
Men gränsdragningarna är i det här fallet inte så enkla som det kan framstå.
Ett exempel ur verkligheten. Två personer kommer överens om en fastighetsaffär som skall göras upp utan mäklare. Dagen innan inbokad kontraktskrivning på banken hör säljaren av sig och säger att han fått ett högre bud från en annan person. - Jaha, så tråkigt, då måste jag avstå säger den tilltänkta köparen. Sedan visar det sig att det inte var ett seriöst bud, utan endast en summa någon hostat ur sig utan att egentligen vara intresserad av att köpa fastigheten. Säljaren återkommer nu till den ursprungliga köparen, men vill nu ha mer pengar pga. "motbudet".
Vem är den "kriminelle jäveln" i sammanhanget?
läs länken. bulvanbud är inte lagligt.Alfredo skrev:
om man inte kan kontrollera identiten så är det mycket svårare att "avslöja" bulvanbud.
hur vanligt det är vet varken du eller jag. sålänge det inte finns validerad identitet kommer nog aldrig någon att veta detta.C cpalm skrev:I så fall jagar du spöken / försöker lösa problem som inte existerar.
Som sagt, säljaren kan granska en budgivare bäst han vill efter att budgivaren lagt sitt bud. Så även den spekulant som bjuds in till förhandlingsbordet.
Att säga -"Stopp, du får inte nämna någon summa innan jag granskat dig närmare" leder ingenvart.
Tvärtom, som du är inne på, ligger det normalt i säljarens/mäklarens intresse att det kommer in så många bud som möjligt - tveksamma eller inte.
Man kan så klart tänka sig en hårdare formell reglering av processen för att skydda utomståendes intressen, men nja, det är ju inte så att det finns ett praktiskt problem med en massa "Mollgan" som budar upp objekten.
Det är t.ex. inte därför spekulanter backar sent i processen.
givetvis kan man få lägga ett bud utan identitet, men då är jag tacksam (som annan budgivare) att veta att "en okänd budgivare", en budgivare som inte vill identifiera sig eller "molgan" om du så vill lagt de andra budet. Då skulle jag överväga att säga till säljaren att väljer han mig så har jag finansieringen säkrad och är en identifierad budgivare i sverige men jag stannar i budgivningen. Antingen så är det säljarens kompis som är den andra budgivaren, och stannar man då så vet han att han ändå inte kan trissa upp priset. Eller ÄR det verkligen en okänd person, kanske kungen, en rockstjärna eller en knarkbaron. Eller nån oseriös. Som säljare skulle jag faktiskt välja en budgivare som presenterat sin identitet och sin förnåga att betala, även om jag fick 50.000 mindre. Jag skulle vara mycket skeptisk till om någon skulle vilja dölja sin identitet eller använda ett alias i budgivningen, som gjort för problem. Jag skulle som säljare uppskatta att alla budgivare vad identifierade, seriösa och riktiga personer. Men vill "Kalle Anka" lägga ett bud får hen göra det, givetvis ska mäklaren framföra det. Men då helst säga att detta är från en person som av någon anledning inte vill gå ut med sin riktiga identitet.
Sen kan en budgivare hoppa av, för att hen bjuder på flera hus, inte hade genomtänkt bud, inte själv lämnat eget hus till mäklare men är beroende av att det säljer för ett visst belopp. En säljare som är "öppen" med identitet och hur finansieringen ska ske är bättre. Finns chash och länelöfte? Finns ett lättsålt hus? Sannolikheten att det blir trassel ökar om det är mycket som måste klaffa för att slutföra affären.
Det var tre länkar, så det kan inte varit så svårt. Nu frikändes dottern som lämnat de falska buden på föräldranrans bostad, för attAlfredo skrev:
1) inte kunde bevisas föräldrarna kände till det
2) priset kunde antas vara marknadsvärde, så att "trissningen" faktiskt inte lett till ett högre pris
men att man åtalar gör att det bör kunna vara brottsligt, och säkert finns fler rättsfall... om man orkar googla, men orkar man inte ens klicka på en länk så... orkar man nog inte försöka ta reda på fakta, då kan jag undra hur åsikterna man har är underbyggda...
HD prövar fall om budgivning med falska bud
Prövningstillstånd i Högsta domstolen i fall där säljarnas dotter trissade upp priset på en bostadsrätt med falska bud.
Ett par och deras idag 32-åriga dotter åtalades för bedrägeri efter att dottern - vid försäljning av föräldrarnas bostadsrätt i början av 2011 - skulle ha lämnat falska bud på lägenheten.
För att bli fälld till ansvar för bedrägeri krävs att gärningsmannen genom vilseledande förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde.
Köparna hade betalat 3 260 000 kronor för lägenheten och dotterns bud skulle enligt åtalet ha lett till att köparna betalat mer än de annars skulle ha gjort.
Solna tingsrätt ansåg att det var styrkt att dottern de facto hade lämnat buden under falskt namn.
När det gällde skadebedömningen konstaterade tingsrätten att det saknade betydelse om det slutliga priset var högt eller lågt i förhållande till marknadsvärdet. Det avgörande var istället om priset blivit högre genom de falska buden än vad det annars skulle ha blivit.
Enligt tingsrätten var det styrkt att dottern hade lämnat bud som medfört en skada för köparna på 60 000 kronor och motsvarade vinning för hennes föräldrar. Hon dömdes därför för bedrägeri till villkorlig dom och 50 dagsböter à 50 kronor - samt till att betala 60 000 kronor i skadestånd till köparna.
Däremot var det inte styrkt att föräldrarna planerat eller ens känt till att dottern lämnat de falska buden och föräldrarna friades därför.
Dottern överklagade domen och friades helt av Svea hovrätt. Till skillnad från tingsrätten ansåg hovrätten att utredningen inte gav stöd för att köparna hade lidit skada eftersom åklagaren inte hade lyckats bevisa att bostadsrättens marknadsvärde de facto var lägre än det pris som köparna betalade.
Åklagaren och köparna överklagade och Högsta domstolen meddelar nu prövningstillstånd i målet med utgångspunkt i att kvinnan lämnat falska bud och att det högsta budet annars skulle ha blivit lägre än 3 260 000 kronor.
Och här är ytterligare en länk Alfredo, för att öka dina juridiska kunskaper om du så önskar;
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/bluffbud
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/bluffbud
Ett falskt bud är ett bud som inte har någon substans, dvs budgivaren som lagt det falska budet avser inte att köpa bostaden utan vill endast trissa upp budgivningen. Falska bud i budgivningar förekommer i Sverige idag. Det är dock inte särskilt vanligt, särskilt inte sedan identifiering via bank-id infördes vid budgivningar på bostäder.
Det finns två olika typer av bluffbud/fejkade bud när det gäller budgivningar på bostäder.
En bulvan är en person som lägger fejkade bud i en budgivning. Oftast är det en bekant till säljaren eller mäklaren som agerar bulvan.
- Mäklaren lägger in egna bud med hjälp av en så kallad ”bulvan” för att trissa upp budgivningen
- Säljaren använder en bulvan som lägger in bud för att trissa upp budgivningen
Oavsett om det är mäklaren eller säljaren som medverkar till bluffbud så är det olagligt, det klassas som bedrägeri och det kan kan ge böter och eventuellt skadestånd till köparen av bostaden.
[bild]
1. Mäklarens bulvan lägger in falska bud
Om du misstänker att mäklaren lagt in fejkade bud eller medverkat till fejkade bud på något vis så skall du anmäla detta till Fastighetsmäklarnämnden (FMI) och även polisanmäla mäklaren för bedrägeri alternativt ta hjälp av en jurist och stämma mäklaren. Är mäklaren skyldig kan du ha rätt till ersättning. Polisanmäler du kan mäklaren även dömas till skadestånd och böter för bedrägeriet.
Du bör minst få tillbaka den summa som du förlorat tack vare bluffbuden och om FMI bedömer att mäklarens övertramp är tillräckligt allvarligt kan mäklarlicensen återkallas.
🔗 Läs även vår artikel om: Vad gör man om mäklaren gjort fel? Kan man anmäla?
2. Säljarens bulvan lägger in falska bud
Om du misstänker att säljaren eller säljarens bulvan har varit med i budgivningen för att trissa upp priset utan att ha för avsikt att köpa bostaden skall du polisanmäla säljaren för bedrägeri alternativt ta hjälp av en jurist och stämma säljaren.
Om det du anklagar säljaren för stämmer så har du eventuellt rätt till ersättning. Döms säljaren för bedrägeri kommer det att leda till böter och eventuellt skadestånd.
Om syftet med budet var att höja priset, så är det en kriminell jävel.C cpalm skrev:Den kriminella ledarjäveln i ett sådant upplägg är väl i så fall säljaren eller mäklaren? Vem har annars intresse av att trissa upp priset?
Men gränsdragningarna är i det här fallet inte så enkla som det kan framstå.
Ett exempel ur verkligheten. Två personer kommer överens om en fastighetsaffär som skall göras upp utan mäklare. Dagen innan inbokad kontraktskrivning på banken hör säljaren av sig och säger att han fått ett högre bud från en annan person. - Jaha, så tråkigt, då måste jag avstå säger den tilltänkta köparen. Sedan visar det sig att det inte var ett seriöst bud, utan endast en summa någon hostat ur sig utan att egentligen vara intresserad av att köpa fastigheten. Säljaren återkommer nu till den ursprungliga köparen, men vill nu ha mer pengar pga. "motbudet".
Vem är den "kriminelle jäveln" i sammanhanget?
Om det var någon obeslutsam jävel som kastade ur sig ett bud men inte vill stå för det... så var det helt enkelt bara nån velpotta och inget olagligt. Däremot skulle säljaren kunnat riskera förlora köparen. Om det var en "dussinlägenhet" så kan mycket väl de fösta tilltänkta köparna säga f*ckit den säljaren vill vi inte ha med att göra och köpa nästa lägenhet.
Jag bjöd på ett hus en gång där förfarandet var skumt. Jag googlade på mäklarens namn och den mäklaren hade förekommit i media (detta är 15 år sen eller så) i typ uppdrag granskning för att inte göra saker på rätt sätt. Jag avstod affären, delvis pga detta - men även att objektet från början inte var "perfekt" och det var annat i kommunikationen som var skumt.
Man kan undra över mycket. Jag undrar över varför du kallar någon för "kriminelle jäveln" men vägrar att uppge vilket brott du anser begåtts. 🤔J JohanLun skrev: