24 838 läst ·
191 svar
25k läst
191 svar
Förvirring kring budgivning
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Jag har aldrig behövt visa lånelöfte. Senaste köp var 2020, fritidshus. Mina barn har aldrig behövt visa lånelöfte, senast köpt bostadsrätt i city i år, resp. villa på mindre ort, förra året.
Om man faktiskt måste visa lånelöftet så avslöjar man ju också vilken nivå man ev. skulle kunna betala, ökar risken för falska bulvanbud.
Barnen köpte från stora etablerade mäklarföretag, vårt fritidshus hanterades av en enmans mäklare som egentligen hade gått i pension, men som var kompis med säljaren, vilket redovisades tydligt.
Om man faktiskt måste visa lånelöftet så avslöjar man ju också vilken nivå man ev. skulle kunna betala, ökar risken för falska bulvanbud.
Barnen köpte från stora etablerade mäklarföretag, vårt fritidshus hanterades av en enmans mäklare som egentligen hade gått i pension, men som var kompis med säljaren, vilket redovisades tydligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Aldrig i livet att jag visar mitt lånelöfte för mäklaren. Det har fungerat hur bra som helst utan. BankID för budgivning är ok om man har BankID, men som säljare är det inte givet att någon är oseriös för att de inte har det, så jag tackar inte nej till bud för den saken. Situationer som dessa dyker upp då och då, men är ändå relativt ovanliga. Jag skulle inte tacka nej till bud om jag sålde iallafall.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Vet inte hur det fungerar med BankID vid budgivning. Mäklaren är ju skyldig att förmedla alla bud till säljaren. Så om en budgivare vägrar BankID vet jag inte hur mäklaren kan agera
Det klart man inte visar summan man har att shoppa loss för. Då budar man med öppna kort. Gäller än mer om budningen går åt andra hållet.M Magnus Wassborg skrev:Seriösa mäklare kräver väl att alla budgivare har en verifierat lånelöfte på den summan man lägger bud på och att man budar med bank id. Då skalar man väl av oseriösa budgivare och kanske bulvaner. Jag har alltid med våra 6 olika köp/sälj alltid varit ombedd att visa upp ett lånelöfte innan vi har kunnat deltaga i budgivning och sedan bank id dök upp alltid buda med bank id. Har inte mäklare den typ av regler så välj annan mäklare. Stora kontor med verksamhet i hela Sverige tycker jag borde fungera bättre. Nu är det försent för den svängen men visst att budgivare som ligger på även med lånelöfte och bank id hoppar också tyvärr av ibland och då kan de ställa till problem om de har budat flera gånger och skapar med det hål i budgivningen.
När jag nyligen köpte grannens hus kom jag överens med grannen direkt. Utan mäklare. Däremot vid kontraktskrivning anlitade säljaren en mäklare och då startade karusellen. -Har du lånelöfte? -jag behöver inget lån. -Va, inget lån. Hur skall du då betala? -Med egna pengar.
Sedan ringde mäklaren flera gånger och frågade om jag verkligen hade så mycket pengar.
När allt var klart bad säljaren om ursäkt för att det anlitat en idiot. -När vi anlitade honom verkade han helt normal😁.
Då kan man också få vissa bieffekter om det bjuds in rävar i hönsgården.Fairlane skrev:
Aldrig i livet att jag visar mitt lånelöfte för mäklaren. Det har fungerat hur bra som helst utan. BankID för budgivning är ok om man har BankID, men som säljare är det inte givet att någon är oseriös för att de inte har det, så jag tackar inte nej till bud för den saken. Situationer som dessa dyker upp då och då, men är ändå relativt ovanliga. Jag skulle inte tacka nej till bud om jag sålde iallafall.
Intressant ingång att misstro alla mäklare, det finns även hus att hyra.Intet skrev:
Det klart man inte visar summan man har att shoppa loss för. Då budar man med öppna kort. Gäller än mer om budningen går åt andra hållet.
När jag nyligen köpte grannens hus kom jag överens med grannen direkt. Utan mäklare. Däremot vid kontraktskrivning anlitade säljaren en mäklare och då startade karusellen. -Har du lånelöfte? -jag behöver inget lån. -Va, inget lån. Hur skall du då betala? -Med egna pengar.
Sedan ringde mäklaren flera gånger och frågade om jag verkligen hade så mycket pengar.
När allt var klart bad säljaren om ursäkt för att det anlitat en idiot. -När vi anlitade honom verkade han helt normal😁.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Absolut, men det kan du få även om du kräver att folk visar ett lånelöfte och att se lägger bud med BankID. Man kan ställa ännu hårdare krav om man vill. Alla som ska bevara med i budgivningen måste deponera 100' kronor för att få vara med, och skriva på ett avtal att om de av någon anledning sedan inte köper så får de inte tillbaka pengarna. Då går det till budgivare med nästhögsta bud som får samma läge, hoppar de av så blir de av med depositionen. Kör man så minskar säljarens risk att få problem, samtidigt minskar nog också chansen att få bra betalt.M Magnus Wassborg skrev:
Men varför skulle jag som potentiell köpare bry mig det minsta om mäklarens intressen? Och vadå "har du hittat"? Mäklaren anlitas normalt av säljaren och som spekulant har jag inget med säljarens val av mäklare att göra. Jag förstår nog inte alls hur du resonerar.M Magnus Wassborg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Som sagt, det där med bankId som vissa mäklarfirmor har börjat med, uppfattar jag bara som ett sätt för mäklaren att slippa en del av sitt jobb. Mäklaren mådste ju på något sätt hålla reda på identitet på spekulanterna. Jag tror att tom. ett bud från någon som vägrar uppge identitet är giltigt och måste vidarebefodras till säljaren.