F FGLIN skrev:
Därför att inflation är ett gift. Därför att priserna pressats upp till bisarra osunda höjder. Grundproblemet är att populistiska makthavare pressat ned räntorna och dessutom beskattat befolkningen genom att trycka pengar. Den som hyr pengar, alltså lånar, ska betala en skälig hyra (ränta, som efter skatt i varje fall bör täcka inflationen). Vissa bjuder upp priserna efter vad de kan betala i ränta och går räntan då mot noll så går priserna mot oändligheten.
Det är ju så hela det ekonomiska systemet är uppbyggt. Varför tror du att du får löneökning varje år?
 
  • Haha
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
P
A Angeloffear87 skrev:
Det är ju så hela det ekonomiska systemet är uppbyggt. Varför tror du att du får löneökning varje år?
För att det ska gå raka vägen till skatten så att de kan höja det ännu mer på alla punkter så att man faktiskt går back för varje år som går.
De hade inte ens behövt höja lönen mer nu utan bara förhandla med staten om hur många kronor till de ska skicka in per anställd.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?
Kan det vara så att de blivit sålda innan visning.
Dyker det upp nya lagfarter på dom efter en tid så var det så.
 
K Kane skrev:
Hur stor andel av bostadslåntagarna har lånat oansvarigt?
Låt mig berätta följande, om en forna kollega som byggde ett arkitektritat hus svindyrt, och lånade över skorstenen. När det närmade sig klart, hade jag i stort sett betalat av mitt huslån, och vi satt å pratade om räntor och amorteringar. Kollegan ansåg att man skulle nyttja den låga räntan och inte amortera ett öre mer än kraven. För även om man gjorde det, skulle det inte märkas nämnvärt på den stora summan lånet bestod av.” Så då är det bättre att leva livet och åka på semester o njuta. ”. På min fråga vad som skulle hända om räntan gick upp till 5-10% ( 1993 var våra ”bästa” lån på 9.95% i 8 år…..) var svaret ” Ja, då får vi väl sälja o flytta”. Min tanke var, vem skulle betala 9 mille för detta hus, när räntorna går upp….. kändes som man skulle sälja med förlust…. Men men. Vad vet jag. Dock sover jag gott om nätterna i vetskapen att jag slipper betala ränta på mitt boende…
 
  • Gilla
Örjan Johansson och 6 till
  • Laddar…
To66e Tobias Ferm skrev:
Jag tror huspriserna stiger då efterfrågan kommer stiga att flytta ut från stadskärnor.
Det där har sagts länge. Men under de senaste decennierna har viljan att betala för att få bo centralt bara ökat och ökat.
Och det finns väl inget som indikerar att trenden skulle vända.

De som har sagt att folk skulle flytta ut har gjort en felbedömning. Troligen utgått för mycket från sig själva.
 
Rkarlsson skrev:
För att det ska gå raka vägen till skatten så att de kan höja det ännu mer på alla punkter så att man faktiskt går back för varje år som går.
De hade inte ens behövt höja lönen mer nu utan bara förhandla med staten om hur många kronor till de ska skicka in per anställd.
Låter inte som om du har en bra löneförhandlare men jag förstår vart du vill komma men jag tror inte att det är inflationen som är det verkliga problemet i den frågan.
 
P
A Angeloffear87 skrev:
Låter inte som om du har en bra löneförhandlare men jag förstår vart du vill komma men jag tror inte att det är inflationen som är det verkliga problemet i den frågan.
Jo visst har jag fått bra lön. Men hade man inte haft en bränslehöjning på ca 6 kr sen i somras utan kriget och det blev ytterligare 2 kr efter den höjningen så kommer ju inte lönen ifatt när totalkostnaden plötsligt hoppade upp 12000 per år.
Nej den stora delen är inte pga kriget.
Men jag klarar mig iallafall =) Blir bara att köpa mindre saker och låta butikerna få mindre lönsamhet så går detta ihop de med.
 
  • Gilla
Angeloffear87
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Att huspriser styrs av vad kostar att bygga nytt. Jag är inte ute efter att kritisera, utan är intresserad av vad som styr situationen. Minns jag rätt så bor 35% av Sveriges befolkning i de 10 största städerna, där huspriserna sällan blir så låga som nybyggnadspriserna är. Det finns helt enkelt inga lägen att bygga nytt på, så priserna drivs upp långt över nybyggnadskostnaden. Även utanför de större städerna så finns det ingen mark att bygga på. Visst kan man diskutera om det är praktiskt eller ej att bo centralt, men knappt 70% av svenskarna bor i tätorter så något är det ju som lockar.
Det finns två (eller tre kanske) komponenter för nyproduktion:
* Byggnadskostnaden. Och den är ganska lika över hela landet.
* (Kommunala anslutningsavgifter och div myndighetsrelaterade kostnader).
* Markpris. Eller pris för adress om man så vill.

På många ställen. I alla fall i utkanten av städer så kan folk välja mellan att köpa nyproduktion eller befintlig. Likvärdiga bostäder kommer gå för likvärdiga priser.

Är betalviljan för svag för nyproduktion så nyproduceras inget. Så är det på många orter utan stigande folkmängd.

Är betalviljan starkare än nyproduktion så nyproduceras det massor tills priset kommit ned nyproduktionskostnad plus rimligt vinst.

Så det är nyproduktionskostnad som bestämmer prisnivån.
Dock inte på adressen. Det är folks betalvilja över att bo på en viss adress som avgör.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det där har sagts länge. Men under de senaste decennierna har viljan att betala för att få bo centralt bara ökat och ökat.
Och det finns väl inget som indikerar att trenden skulle vända.

De som har sagt att folk skulle flytta ut har gjort en felbedömning. Troligen utgått för mycket från sig själva.
Sverige befinner sig i en situation nu med större hotbild. Folk ser vad som händer i storstäder i Ukraina just nu.
 
K Karl Olssvan skrev:
Nej det är fel. Priset på hus styrs av vad det kostar att bygga nytt. Så kommer man kunna bygga nya hus fort och billigt så kommer krashen direkt. Och det är inte helt osannolikt att det går bygga mycket billigare.
Nej så är det inte. Det är redan idag billigare att bygga ett nytt hus i ett lite dyrare områden. Om du får tag i en billigare tomt i t.ex. Täby säg 5 miljoner (inte en chans) så är det idag klart billigare att bygga en nyckelfärdig normal villa, kostar ca 3,5-5 miljoner 120-170 kvm än att köpa en begagnad villa med bra standard i Täby där en hygglig villa idag kostar 11-13 miljoner. Har nyligen sålts kedjehus där för 10-11 miljoner.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Så du menar att privatpersoner ska straffas för hur politikerna har skapat bostadsmarknaden i Swe ?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?
Riktigt många säljer sina hus innan de kommit ut på marknaden "på riktigt". Mäklarna har ju någon sorts "förhandsskyltning" av kommande försäljningar. Folk budar redan där
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det tror jag inte, iaf inte inom närmaste åren. Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.

nej jag letar inte hus..
Tragiskt o läsa att man vill andra ska drabbas av olycka i dessa tider, trodde att det som hänt och händer gjorde folk mer ödmjuka, men men den sista idioten är tyvärr inte född ännu. // Magnus
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?
vet inte om lokal trend men här i mitt område i Göteborg säljs fortfarande många villor innan visning
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.