91 046 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
När du köpte din bostad, bytte långivare eller tog nya lån på det så utgick banken från antingen vad du köpte den för eller en senare värdering av mäklare på plats.K Karl Olssvan skrev:Om Banken ser att värdet på det belånade minskar, ja då måste de höja räntan för det belånade. Så minskar huspriserna så kommer banken tvings höja räntan och det funkar inte rent tekniskt för banksystemet har målat in sig i ett hörn. Då kommer hela ekonomin krasha. Vilket kommer kanske hända ganska snart ändå.
För att huspriset ska visa sig minskat behöver en ny värdering göras av en mäklare. Ingen tar hem en mäklare för omvärdering och skickar till banken om husets värde har minskat.
En övergripande minskning av värdet på hus i landet kommer inte påverka dina räntor, däremot kan samma marknadseffekter som påverkar huspriserna också påverka våra räntor.
Ekonomin kommer inte krascha. Rekommenderar Flashback för domedagsprofeter, inte byggahus.
Medlem
· Västergötland
· 140 inlägg
Oavsett hur du bor idag, inklusive en koja ute i skogen kommer ett sådant prisras påverka dig i hög grad. Jag tror ni är få som tycker det vore kul att se ett samhälle gå in i något som egentligen är en total kollaps. Nu tror jag inte du egentligen menade vad du skrev.S SueCia skrev:
Gällande husprisfall: det finns få signaler som pekar på ett prisfall. Det enda är väl om presumtiva köpare har sin kontantinsats i aktier eller fonder. Det lär ju påverka. Annars har inget i sak ändrats.
Du behöver inte värdera huset. Banken tittar på marknadsläget och gör en bedömning generellt på om det minskar eller ökar.L LoTiX skrev:När du köpte din bostad, bytte långivare eller tog nya lån på det så utgick banken från antingen vad du köpte den för eller en senare värdering av mäklare på plats.
För att huspriset ska visa sig minskat behöver en ny värdering göras av en mäklare. Ingen tar hem en mäklare för omvärdering och skickar till banken om husets värde har minskat.
En övergripande minskning av värdet på hus i landet kommer inte påverka dina räntor, däremot kan samma marknadseffekter som påverkar huspriserna också påverka våra räntor.
Ekonomin kommer inte krascha. Rekommenderar Flashback för domedagsprofeter, inte byggahus.
Men framför allt så kommer det stå i deras siffror i datorn hur det går i praktiken. Allt funkar bra när saker stiger. Det blir fort problem, när det minskar. När banken får ökade kreditförluster måste de ta höjd för detta genom att öka räntorna för alla huslån. Det är lite som med försäkringar. När det blir en stor utgift för en försäkring så måste alla vara med och betala. Du får läsa det Andreas Cervenka skrivit om ekonomi för att lära dig.
Kreditförluster kommer inte av att värdet på hus i sig sjunker, de kommer av att lånetagare inte har råd att betala sina räntor och amorteringar.K Karl Olssvan skrev:Du behöver inte värdera huset. Banken tittar på marknadsläget och gör en bedömning generellt på om det minskar eller ökar.
Men framför allt så kommer det stå i deras siffror i datorn hur det går i praktiken. Allt funkar bra när saker stiger. Det blir fort problem, när det minskar. När banken får ökade kreditförluster måste de ta höjd för detta genom att öka räntorna för alla huslån. Det är lite som med försäkringar. När det blir en stor utgift för en försäkring så måste alla vara med och betala. Du får läsa det Andreas Cervenka skrivit om ekonomi för att lära dig.
Huspriser styrs inte av vad det kostar att bygga nytt, det finns femtioelva andra variabler som påverkar efterfrågan på småhus i Sverige så varför vill du få det att låta på annat vis?K Karl Olssvan skrev:
Vad är det för magisk förändring som kommer göra det billigare att bygga nytt? Ska vi magiskt få mer tomtmark nära städer? Ska vi magiskt få det mer attraktivt att bygga småhus istället för flerbostadshus? Ska vi magiskt förändra banker och kommuners kostnader, syn, ledtider, värdering m.m. på husbyggen? Ska vi magiskt ändra priset på alla olika produkter involverade i ett husbygge? Ska vi magiskt förändra antalet tillgängliga entreprenörer som kan göra husbyggen?
Det känns fel att mata troll men bra om sådana påståenden inte får stå oemotsagda.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Riktigt så enkelt är det ju inte. Två identiska hus på helt olika platser kostar väldigt olika. Om priset bara beror på byggkostnaden så skulle så inte vara fallet.K Karl Olssvan skrev:
Men det förutsätter ju att man faktiskt får en kreditförlust. Om mitt hus skulle halveras i värde och jag fortfarande kunde betala räkningarna och räntan så har inte banken fått någon kreditförlust som måste täckas upp. Däremot skulle sannolikheten för att jag säljer sjunka drastiskt, så alla som hoppas på att får köpa billigt efter ett sådant ras kommer få välja bland de objekt där säljaren inte klarar räkningarna och även där gör troligen banken en värdering av situationen. Det kan vara en bättre affär för banken att låta personen bo kvar än tvinga fram en försäljning och en personlig konkurs.K Karl Olssvan skrev:
För att svara på trådens fråga så är jag tveksam till att det blir prisfall pga kriget, iallafall inte i närtid, men jag tycker frågan är intressant. Jag följer inte Hemnet särskilt noga nuförtiden, så jag kan inte de en trend, men det är intressant om någon kan bekräfta eller dementera det TS sett, dvs är det en trend eller en slump på den platsen.
För att det finns stora möjligheter att effektivisera byggande. Det som kostar mest är inte alla material , det är arbetskostnaden och kan du bygga fortare , vilket en effektivisering är så blir det billigare. Kan du sen bygga billigare genom billigare material så blir det ytterligare billigare och det finns stora möjligheter till allt detta. Andra områden i industrin har lyckats effektivisera mer än bygg har.L LoTiX skrev:Huspriser styrs inte av vad det kostar att bygga nytt, det finns femtioelva andra variabler som påverkar efterfrågan på småhus i Sverige så varför vill du få det att låta på annat vis?
Vad är det för magisk förändring som kommer göra det billigare att bygga nytt? Ska vi magiskt få mer tomtmark nära städer? Ska vi magiskt få det mer attraktivt att bygga småhus istället för flerbostadshus? Ska vi magiskt förändra banker och kommuners kostnader, syn, ledtider, värdering m.m. på husbyggen? Ska vi magiskt ändra priset på alla olika produkter involverade i ett husbygge? Ska vi magiskt förändra antalet tillgängliga entreprenörer som kan göra husbyggen?
Det känns fel att mata troll men bra om sådana påståenden inte får stå oemotsagda.
Jo priset på ett begagnat hus styrs mycket av vad ett nytt hus kostar.
Fast mycket av detta kan man faktiskt påverkar med lagar, man påverkar t.ex. priser kraftigt idag med lagar redan. T.ex. genom att alla bostäder i Sverige ska vara tillgänglighetsanpassade, genom att man måste uppnå vissa mål, genom långa och komplicerade bygglov som tycks skilja sig för varje kommun.L LoTiX skrev:Vad är det för magisk förändring som kommer göra det billigare att bygga nytt? Ska vi magiskt få mer tomtmark nära städer? Ska vi magiskt få det mer attraktivt att bygga småhus istället för flerbostadshus? Ska vi magiskt förändra banker och kommuners kostnader, syn, ledtider, värdering m.m. på husbyggen? Ska vi magiskt ändra priset på alla olika produkter involverade i ett husbygge? Ska vi magiskt förändra antalet tillgängliga entreprenörer som kan göra husbyggen?
Säger inte att du har fel i att det är massor av olika saker som påverkar pris. Men det är faktiskt inte magi i heller bara för du inte förstår alla processer.
T.ex. skulle kommuner kunna jobba mer med att öka tillgängligheten på tomter. Det är primärt kommunen som kan göra det, för en enskild husägare kan inte driva igenom en detaljplans förändring på egenhand.
I dom kommunerna jag tittade på kring bygga hus så var där tomtköer på flera år, och när kommunen jag idag bor i släppte ett femtiotal tomter så bokades de inom loppet av några dagar. Så det är inte efterfrågan som tryter som du framhäver.
Tycker dock att man ska vara försiktig med småhus i storstäder likt Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan är det viktigt att dessa städer också tillhandahåller bostäder som efterfrågas av höginkomstagare så klart
Det är inte "bara" vad nytt kostar nej. Det är dock en stor faktor.Fairlane skrev:
Det är totalt fel det du skrev nu. Du kan inte se det som vad du har för säkerhet, ränta och värde på huset. Vad som händer andra påverkar i högsta grad vad även du får för ränta.Men det förutsätter ju att man faktiskt får en kreditförlust. Om mitt hus skulle halveras i värde och jag fortfarande kunde betala räkningarna och räntan så har inte banken fått någon kreditförlust som måste täckas upp. Däremot skulle sannolikheten för att jag säljer sjunka drastiskt, så alla som hoppas på att får köpa billigt efter ett sådant ras kommer få välja bland de objekt där säljaren inte klarar räkningarna och även där gör troligen banken en värdering av situationen. Det kan vara en bättre affär för banken att låta personen bo kvar än tvinga fram en försäljning och en personlig konkurs.
Även om inte just du blir en kreditförlust, så kan din granne bli det, och banken klarar inte att veta vem det blir. Samt så kvittar det, de måste täcka förlusten och de gör de delvis genom att höja sin ränta för alla.
Snarare kommer priset öka,då tillgång på saker som ryskt virke gör att priset ökar.För att svara på trådens fråga så är jag tveksam till att det blir prisfall pga kriget, iallafall inte i närtid, men jag tycker frågan är intressant. Jag följer inte Hemnet särskilt noga nuförtiden, så jag kan inte de en trend, men det är intressant om någon kan bekräfta eller dementera det TS sett, dvs är det en trend eller en slump på den platsen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 513 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 513 inlägg
förklara på vilket sätt det var roligare att se personer som försöker spara ihop till en handpenning innan 2020 nu tvingats inse att de aldrig kommer kunna köpa ett hus. Deras ekonomi har slagits i spilror redan. Varför skulle det omvända vara värre?T Tomasmexitegel skrev:
min dotter är 8 nu, när hon ska köpa hus kommer husen med dagens takt att vara värda kanske 4 ggr mer än idag, hon är chanslös om inget händer…
Frågan är ju intressant. Här har ett par tre (relativt nybyggda) hus som nyligen lagts ut till försäljning i dagarna dragits tillbaka. Det är i ett attraktivt område där de flesta nybyggen är fritidshus. Priserna har just här exploderat. Min tanke är att säljarna hellre avvaktar än "tröttar ut" objektet på marknaden.
Och det är inte så enkelt att de sålts innan visning?yonna skrev:
Frågan är ju intressant. Här har ett par tre (relativt nybyggda) hus som nyligen lagts ut till försäljning i dagarna dragits tillbaka. Det är i ett attraktivt område där de flesta nybyggen är fritidshus. Priserna har just här exploderat. Min tanke är att säljarna hellre avvaktar än "tröttar ut" objektet på marknaden.