91 054 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
sant, vi la ut vårt hus på kommande och redan samma dag så hade vi en intressent som kom på en privat visning och och la ett förhandsbesked på 12% över begärt pris. Vi tog budet då vi stod inför ett nytt husköp. Snabbt och smidigt för alla inblandade.K Kisee skrev:
det har mer med våra clowner till politiker att göra än något annat. Finns det något jämförbart land med lika usel bostadspolitik?S SueCia skrev:
Så länge inte kriget inte sprider sig långt utanför Ukraina så kommer knappast bostadspriserna att påverkas jättemycket.
Någon "krasch" kan vi glömma.
Någon "krasch" kan vi glömma.
Ingen som inte klarar 7% med bankernas stora marginaler har inte fått något bolån de senaste 10-15 åren.H Hammurajen skrev:
Låter högst rimligt. Är i branschen själv och det som händer vid stora oväntade händelser likt kriget i Ukraina är att marknaden blir avvaktande skulle jag säga. Första veckorna med Corona var marknaden lamslagen innan den kom igång med en väldig fart igen. Har hört spekulanter som avstått från att lägga bud och som säger att i förra veckan hade man absolut gjort det men nu väljer man att avvakta istället.yonna skrev:
Frågan är ju intressant. Här har ett par tre (relativt nybyggda) hus som nyligen lagts ut till försäljning i dagarna dragits tillbaka. Det är i ett attraktivt område där de flesta nybyggen är fritidshus. Priserna har just här exploderat. Min tanke är att säljarna hellre avvaktar än "tröttar ut" objektet på marknaden.
S SueCia skrev:Nej men ju mer pengar "huset tjänar" desto längre in i fattigdomen hamnar de utan hus, det är inte rimligt att det ska vara omöjligt att spara ihop pengar till ett hus pga. att värdet ökar mer än flertalet årslöner varje år.
Jag har ett hus (För nu vet jag att kommentaren om att jag är bitter utanför bostadsmarknaden är nära), men jag ser gärna att det går ner 50% om marknaden gör det också.
Har aldrig varit med om att banken har begärt en värdering av hus… inte efter köp/ säljsekvensen. Men problem blir det när man måste sälja sitt hus, och bara får 50% av värdet, men tills dess är ju huset värderat till det är värderat ju.
Ingen människa föds med en rättighet som innebär man automatiskt kommer äga ett eget boende. Du kan likna det med att ingen människa föds till kirurg och har rättighet att operera andra människor.S SueCia skrev:förklara på vilket sätt det var roligare att se personer som försöker spara ihop till en handpenning innan 2020 nu tvingats inse att de aldrig kommer kunna köpa ett hus. Deras ekonomi har slagits i spilror redan. Varför skulle det omvända vara värre?
min dotter är 8 nu, när hon ska köpa hus kommer husen med dagens takt att vara värda kanske 4 ggr mer än idag, hon är chanslös om inget händer…
Det är inte heller en rättighet att göra en massa pengar på att ha bott i ett hus. Om huspriser går ner så är det inte enbart av ondo.
Kul? Alla är vi olika humor, en del tycker en rolig film är kul andra tycker det är kul när grannen med småbarn inte har råd att bo kvar i sitt hus.S SueCia skrev:
Det blir inte dyrare att bo kvar, men de kommer att ha klart lättare att spara till ett eget hus mär den dagen kommer. Så barnen är nog det som blir gynnade av ett prisfall. Arvet blir visserligen sämre, men det tenderar att kommaväl sent i livet.
Håller helt med dig kompis! Ingen rättighet att göra pengar enbart genom att äga sitt boenden, men det har varit omöjligt att inte göra det de senaste 100 åren. Men det kanske vänder nu?D Daniel 109 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Du missar dock det som skulle hända med den absoluta majoriteten av dagens husägare (de som köpte 2019 eller tidigare) de skulle tappa 50% av husets värde, vilket med stor sannolikhet är mindre än vad huset ökat i värde senaste 3 åren. Det skulle bara innebära att de skulle ha mindre utrymme att använda huset till att finansiera lyx, vilket inte är någon katastrof.Niklasloow skrev:
Fast det är ingen lösning på problemet, för de som inte har råd att köpa ett hus idag, har inte det på grund av priserna är för höga. De har inte råd att köpa för att det finns andra hushåll med bättre ekonomi. Så oavsett så står de utanför marknaden.
Med ett prisfall så får man två möjliga utgångar: Samma individer som står utanför marknaden idag kommer stå utanför marknaden efter prisfallet. Alt två: De som har slitit för att få råd med en bostad förlora den till fördel för någon som slitit mindre för få råd med den. (De som inte har råd idag)
Lätt att glömma att det står individer bakom varje enskilt huslån, som kanske levt på nudlar varje dag i tre år för att få ihop kontaktinsatsen.
Tycker absolut att priserna ska bli lägre i förhållande till löner. Men lösningen ligger inte i att glädjas åt att se familjers ekonomi och hushåll raseras som SuiCui förespråkar. (Den åsikten tycker jag är fruktansvärt vidrig, att vara skadeglad åt andras problem)
Lösningen tror jag ligger i kraftigt ökat byggande av småhus och att långsiktigt huspriserna står still eller ökar mindre än inflation.
De som köpt hus senaste 2 åren har gjort ett medvetet risktagande då man vet att husmarknaden och börsen har gått upp mycket på luft, detta kan krascha, det är inga nyheter. Värdeuppgången har inte varit sund.